کمبود آهن و ریزش مو

به گزارش وبلاگ اندورید، تحقیقات نشان می دهد که یکی از شایع ترین علل ریزش مو در مردان و زنان کمبود آهن است. ریزش مو یا تماشا موهای اضافی در برس موی شما ممکن است برای همه افراد ترسناک باشد این مقاله بعضی از اطلاعات

کمبود آهن و ریزش مو

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

تحقیقات نشان می دهد که یکی از شایع ترین علل ریزش مو در مردان و زنان کمبود آهن است. ریزش مو یا تماشا موهای اضافی در برس موی شما ممکن است برای همه افراد ترسناک باشد این مقاله بعضی از اطلاعات مربوط به ریزش مو را که با کمبود آهن همراه است و بعلاوه بعضی از روش های جلوگیری از این شرایط را ارائه می دهد.

ریزش مو یا طاسی در مردان بیشتر از زنان است. از نظر پزشکی به صورت آلوپسی، ریزش مو در پوست سر و یا هر قسمت دیگر بدن مانند ابرو، مژه و غیره رخ می دهد. با این حال، اندازه مشخصی از ریزش مو طبیعی است و نگران نماینده نیست. علاوه بر این، مطالعات اجرا شده نشان می دهد که یک فرد سالم حدود 50 تا 100 رشته مو را در روز از دست می دهد. ریزش روزانه موها لزوما یک ریزش موی دائمی نیست چون تمام موها به امید زندگی 3-6 ساله رشد می نمایند.

قرص های ضد بارداری، شوره سر، استرس، زایمان، اختلالات عاطفی، یائسگی، رژیم های غذایی و غیره، بعضی از دلایل شایع ریزش مو در زنان هستند. علاوه بر این، یکی از رایج ترین علل ریزش مو در زنان قبل از یائسگی کمبود آهن است. ریزش مو در زنان بعلاوه می تواند به دلیل بیماری های خاصی مانند کم خونی، کم کاری هورمون های تیروئید، لوپوس و گاهی سرطان باشد.

فریتین یک پروتئین است که در روده، کبد و طحال یافت می گردد که آهن را در بدن ذخیره می نماید. غلظت فریتین در خون به طور مستقیم با اندازه آهن موجود در خون متناسب است. علاوه بر این، در مقایسه با سطح آهن خون که با رژیم غذایی تغییر می نماید، فریتین شرایط آهن بدن را درازمدت کنترل می نماید. بنابراین، کمبود آهن اساسا به اسم داشتن سطح فریتین کمتر از 40 نانوگرم در میلی لیترخون تعریف می گردد.

آهن در بدن انسان در فراوری هموگلوبین (ماده ای که اکسیژن را در سلول های قرمز خون حمل می نماید) و میوگلوبین یاری می نماید. آهن علاوه بر این، نقش مهمی در احیا اکسیژن در گلبول های قرمز بدن دارد. از این رو می توان گفت که سطح آهن در بسیاری از قسمت های بدن نقش مهمی ایفا می نماید و برای رشد طبیعی مو لازم است. دلیل غالب برای ریزش مو، در طی چند ماه یا چند سال اخیر سطح پایین فریتین یا کمبود آهن بوده است.

جلوگیری

ساده ترین راه برای جلوگیری از کمبود آهن و ریزش مو در زنان، حفظ تعادل آهن در بدن است. در واقع زمانی که غلظت آهن جذب شده به وسیله بدن کافی نباشد، منجر به عدم تعادل آهن در بدن می گردد. ریزش مو به دلیل کمبود آهن می تواند به راحتی با تغییردر رژیم غذایی و گنجاندن غذاهایی مانند گوشت قرمز، میوه های خشک، کلم بروکلی، کشمش، صدف، زرده تخم مرغ، سس ها، اسفناج که نه تنها غنی از آهن و بعلاوه حاوی ویتامین هم هستند در رژیم غذایی رفع گردد.

به غیر از این، باید حداقل یک ساعت بعد از غذا خوردن از خوردن چای اجتناب کنید زیرا حاوی تانن است که می تواند جذب آهن در بدن را تحت تأثیر قرار دهد. قرص های مکمل آهن و اسید آمینه لایزین 15میلی گرم برای زنان و 18 میلی گرم برای مردان هم می تواند به غلبه بر کمبود آهن یاری کند. با این حال، قبل از انتخاب و مصرف هر نوع مکمل، برای جلوگیری از خطرات احتمالی با پزشک مشورت کنید. ریزش مو در مردان و زنان را می توان با نوشیدن 8 لیوان آب روزانه درمان کرد. از آنجا که آب نقش حیاتی در حمل و نقل ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر در بدن دارد، حفظ هیدراته خود باعث رشد موهای سالم می گردد.

در صورت ریزش بیش از حد مو به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: راسخون

به "کمبود آهن و ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود آهن و ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید