قدرت هایی که مغز را در اختیار خود می گیرند ، کارسوق دروازه ورود دانش آموزان به دنیای علوم اعصاب شناختی

به گزارش وبلاگ اندورید، علوم اعصاب شناختی از علوم جدیدی است که بسیاری از پژوهشگران به آن علاقه مند هستند و این علم به آن ها می آموزد که چگونه ذهن کنترل مغز را در اختیار دارد.

قدرت هایی که مغز را در اختیار خود می گیرند ، کارسوق دروازه ورود دانش آموزان به دنیای علوم اعصاب شناختی

گروه فناوری وبلاگ اندورید؛ حمیده آقاجانی- مغز، پیچیده ترین عضو بدن انسان است که از زمان کشف علوم دانشمندان و محققان به دنبال شناخت آن بوده اند. در واقع دانشمندان، پژوهشگران و پزشکان مایلند بدانند فعالیت های ذهنی چگونه در مغز اجرا می شوند یا انسان با چه مکانیزمی می تواند صد ها چهره و نام را بازیابی کرده و زبان های مختلف یا ریاضیات را فرا گرفته و حتی استدلال و نتیجه گیری انجام دهد؛ این ها بخشی از دغدغه ذهن کسانی است که می خواهند در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده و در واقع ذهن خود را واکاوی کنند.

علوم اعصاب شناختی مطالعهٔ حوزهٔ بین رشته ای است که از علم اعصاب، روانشناسی و علم کامپیوتر به وجود آمده و محققان با کمک دریافت از این علوم و تلفیق آن ها با یکدیگر به نتایج مطلوب و قابل استنادی دست پیدا کنند. علاقه مندی و گرایش به علوم اعصاب شناختی کمتر از نیم قرن است که در دنیا رواج پیدا کرده، اما به سرعت در حال رشد است و بسکمک از دانشگاه های دنیا به این حوزه ورود پیدا کرده اند. در واقع برای محققان مهم است که بدانند چگونه مغز انسان با یک ساختار فیزیکی می تواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد.

تعریفش کمی سخت به نظر می آید، اما برای پژوهشگران مهم است که بفهمند چگونه مغز خود را قادر به تفکر، طرح ریزی، یادآوری، درک سایرین، دیدن، شنیدن و حرکت در دنیای اطراف می کند؛ در حال حاضر، با کمک انواع فناوری­ های نوین، این امکان فراهم شده که بر پایه های عصبی عملکرد های شناختی نوری مورد مطالعه قرار گیرد.

توسعه این علم تقریبا در اکثر دانشگاه های برجسته علمی دنیا در دستور کار قرار گرفته و استقبال خوبی نیز از آن شده است؛ البته در ایران نیز علوم شناختی حدود 20 سال است که به صورت میا ن رشته ای تدریس می شود و تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیز دارد، اما تقریبا از 10 سال پیش که ستاد توسعه و فناوری علوم شناختی راه اندازی شد این شاخه از علم رشد و توسعه بیشتری داشته است.

به اعتقاد بسکمک از کارشناسان پرداختن به این علم باید از سنین کم و در مقاطع تحصیلی پایین تر در مدارس آغاز شود و مدارس با همکاری دانشگاه ها و دستگاه های مربوطه به آن بپردازند، با همین چشم انداز آموزش و پرورش با مطرح کردن موضوع علوم شناختی در کتاب های دانش آموزان می تواند به ترویج این علم کمک کند تا علاوه بر نوجوانان و جوانان خانواده های آن ها نیز با مغز انسان و علوم اعصاب آشنا شوند.

مسابقه کارسوق عصب شناسی پنجره ای به سوی علوم اعصاب شناختی

مسابقات علوم اعصاب شناختی (کارسوق عصب شناسی) از پاییز سال 1392 هرساله با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، مرکز ملّی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان و به سرپرستی علمی عبدالحسین عبّاسیان، در سراسر کشور برگزار شده و با استقبال بی نظیر دانش آموزان روبرو شده است.

به گفته متولیان برگزاری این رویداد؛ هدف اصلی این مسابقات معرفی و انگیزه بخشی به دانش آموزان مقطع دبیرستان برای ورود به تحقیقات بین رشته ای حوزه علوم اعصاب شناختی و بسترسازی جهت شناخت و هدایت استعداد های این حوزه است. به عبارت دیگر این مسابقات بستری را فراهم خواهد کرد که در آن مسائل واقعی در علوم اعصاب شناختی به دانش آموزان توانمند در حوزه های مختلف معرفی شود و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری و با همکاری مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان وزارت آموزش و پرورش هرساله در سطح کشور برگزار می شود.

در ششمین دوره از مسابقات کشوری علوم اعصاب شناختی، 600 دانش آموز مقطع دبیرستان از 29 استان در پنج قطب کشوری در قالب 100 تیم ترکیبی از رشته های ریاضی، تجربی و علوم انسانی رقابت داشتند که 26 تیم برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه این مسابقات سه تیم برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.

مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات کشوری علوم اعصاب شناختی ویژه دانش آموزان مقاطع دبیرستان به منظور انتخاب و معرفی تیم های برتر این مسابقات، نوزدهم مهرماه جاری دردبیرستان علامه حلی تهران برگزارمی شود.

عمده ترین هدف از برگزاری مسابقات علمی در ارتباط با رشته های علوم اعصاب شناختی انجام تحقیقات است تا اتصال فعالیت های تحقیقاتی از دوره های دبیرستان به مراکز دانشگاهی و نیز سیاست تقویت فرهنگ و روحیه همکاری در مراکز آموزشی در امر انجام مسابقات علوم اعصاب شناختی پیگیری و دنبال می شود.

گفتنی است؛ مراسم داوری و اختتامیه ششمین دوره از این مسابقات در تاریخ 18 تا 19 مهرماه در تهران به میزبانی دبیرستان علامه حلی یک تهران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قدرت هایی که مغز را در اختیار خود می گیرند ، کارسوق دروازه ورود دانش آموزان به دنیای علوم اعصاب شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت هایی که مغز را در اختیار خود می گیرند ، کارسوق دروازه ورود دانش آموزان به دنیای علوم اعصاب شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید