جای خالی بی بی مریم ها در کتاب های درسی

به گزارش وبلاگ اندورید، رئیس پژوهشکده بختیاری شناسی با اشاره به اینکه یکی از بحث های بسیار مهم در سیستم های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، گفت: متاسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود، گنجانده شدن شخصیت های مهم تاریخ همچون بی بی مریم بختیاری در کتب درسی است.

جای خالی بی بی مریم ها در کتاب های درسی

افراسیاب صادقی در گفت وگو با وبلاگ اندورید، اظهار کرد: بی بی مریم بختکمک دختر حسین قلی خان ایلخانی و بی بی فاطمه دختر خان چهارلنگ بود که نوع تربیت او بیشتر شبیه پسران خان بوده است.

وی اضافه کرد: این بانوی بختکمک توانایی ها و قابلیت هایی فوق العاده ای در سوارکاری و تیراندازی داشته و از نظر شخصیتی همانند پدرش انسانی با اراده، عاقل و آگاه بود و قدرت رهبری بالایی داشت.

صادقی گفت: بی بی مریم در بحث اداره ایل و افراد یکی از شاخص های زمان خود بوده و در فنون نظامی و لشکرکشی بسیار مهارت داشته است، در زمانی که سواد مخصوصا در دختران بسیار کم بود، علاوه بر سواد خوب از قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: این بانوی بختکمک اهل مطالعه و از نظر حقوقی از پیشگامان مطالبه حقوق زنان در جامعه بوده است.

وی اضافه کرد: بی بی مریم بختکمک در خلال انقلاب مشروطه و جنگ جهانی اول جزء سرداران به نام ایران و ایل بختکمک و از مشوقان اصلی سردار اسعد بختکمک برای فتح تهران بوده است.

این مدرس دانشگاه گفت: قبل از اینکه سردار اسعد بخواهند وارد تهران شوند و در فتح تهران مشارکت کنند این بانوی بختکمک از قبل راهی تهران می گردد، در خانه ای نزدیک بهارستان سنگر و شرایط را برای حضور سواران بختکمک فراهم می کند.

وی اضافه کرد: در همان زمان، خانه بی بی مریم پناهگاه بسکمک از مشروطه خواهان می گردد که می تواند یک الگوی بسیار قوی برای بانوان سرزمین ما باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد شرح داد: در درس تاریخ نه تنها از بی بی مریم، بلکه از مشروطه خواهان استان و سردارانی که تهران را فتح کردند نامی برده نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث های بسیار مهم در سیستم های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، شرح داد: متاسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف گردد گنجانده شدن، شخصیت های مهم تاریخ همچون بی بی مریم بختکمک در کتب درسی است، چرا که در بحث تعلیم و تربیت یکی از محورها و بحث های مورد نیاز توجه به نخبگان، اسوه ها و افرادی است که می توانند الگو باشند.

صادقی با اشاره به ساخت سریال بی بی مریم، گفت: نمایش فیلم بانوی ایرانی، اتفاق خوب و ارزشمندی بود که رخ داد، نمی توان گفت این سریال خالی از ایراد و اشکال نبود، شاید از لحاظ کیفی آن طور که باید به خوبی نمایش داده نشد، ولی فتح باب ارزشمندی شکل گرفت و شخصیت بی بی مریم به عنوان شخصیت متدین، شجاع، نماد یک بانوی خوب ایرانی و بختکمک در حد مختصر به تصویر کشیده شد.

وی ادامه داد: زندگی این بانوی بختکمک تنها جنگ نبوده و شاید لازم باشد به دیگر زوایای زندگی وی در بحث های تربیتی و مذهبی نیز پرداخته گردد.

این مدرس دانشگاه بیان نمود: این سریال نشان داد که سرداران بختکمک که برای اعتلای کشور و مردم تلاش کردند اقدامات خوبی از جمله فتح تهران، حوادث جنگ جهانی اول، موضوع استخراج نفت، نحوه تعامل بختکمک ها با انگلیسی ها در زمانی که نفت اکتشاف و استخراج شد، چگونگی قلع و قمع بختکمک ها و اتفاقاتی که در زمان رضاشاه علیه بختکمک ها رخ داد، را انجام دادند.

وی اضافه کرد: بخش اعظم اقدامات کشور به بختکمک ها برمی گردد که تاریخ باید به آن ها بپردازد زیرا این موضوعات می تواند به شناخت بختکمک ها و به شناخت بهتر مسائل تربیتی کمک کند.

صادقی گفت: اولین و مهم ترین شاخصه بعد از معرفی شخصیت هایی همچون بی بی مریم بختکمک، خودباوری و اعتماد به نفس در دختران و زنان بختکمک، احساس مسئولیت در مقابل جامعه و سرنوشت مردم است.

رئیس پژوهشکده بختکمک شناسی گفت: در پژوهشکده بختکمک شناسی دانشگاه شهرکرد برنامه هایی رصد و پیگیری می گردد تا پژوهش هایی در این زمینه انجام و در اختیار متولیان به منظور فیلم سازی، داستان نویسی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد، امید است برای معرفی چنین شخصیت هایی، افق بهتر و روشن تر در راستای توسعه فرهنگ عمومی جامعه وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جای خالی بی بی مریم ها در کتاب های درسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی بی بی مریم ها در کتاب های درسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید