خرید قرص و مکمل های سلامت فکر و حافظه را فراموش کنید!

به گزارش وبلاگ اندورید، یک نظرسنجی نو نشان داد که حدود 25٪ از بزرگسالان بالای 50 سال، برای تقویت سلامت مغز خود، با وعده افزایش حافظه و توجه و تمرکز دقیق تر، بعضی قرص و مکمل ها را مصرف می نمایند. اما مشکل در اینجاست که هیچ اثبات و علت محکمی بر اثربخشی این مکمل ها وجود ندارد.

خرید قرص و مکمل های سلامت فکر و حافظه را فراموش کنید!

دکتر گاد مارشال، معاون پزشکی در مرکز تحقیقات و درمان آلزایمر در بیمارستان بریگهام وابسته به هاروارد می گوید: مسئله اصلی در خصوص همه مکمل های بدون نسخه، عدم تنظیم مقررات است. FDA بر آزمایش محصولات یا دقت مواد تشکیل دهنده این مکمل ها، نظارتی ندارد - آنها تنها در پی مکمل هایی هستند که ادعای سلامتی مربوط به درمان بعضی بیماری های خاص را دارند.

از نظر سلامتی مغز، این بدان معنی است که فراوری نماینده مکمل می تواند ادعا کند که محصول او به هوشیاری فکری یا جلوگیری از دست دادن حافظه یاری می نماید - و نه این که در برابر زوال عقل یا بیماری آلزایمر محافظت می نماید یا آن را بهبود می بخشد. دکتر مارشال می گوید: از این رو، فراوری نمایندگان احتیاجی به تهیه نسخه پشتیبان از هرگونه ادعایی مبنی بر مؤثر بودن یا حتی ایمن بودن این محصولات ندارند.

ترکیبی از مواد مغذی

بسیاری از مکمل های فکر و حافظه، بر روی اسیدهای چرب امگا 3 (مانند آنهایی که در روغن ماهی وجود دارد) ، ویتامینE ، انواع ویتامین هایB یا ترکیبات مختلف تمرکز دارند. اما چرا اینها؟

به گفته دکتر مارشال، شواهد و مدارکی قوی وجود دارد که نشان می دهد رژیم های غذایی خاص مانند رژیم مدیترانه ای، رژیم غذایی DASH و رژیم غذایی MIND می توانند به بهبود عملکرد شناختی یاری نمایند.

وی می گوید: این رژیم ها حاوی مواد غذایی با مقادیر زیادی از این ویتامین ها و مواد معدنی هستند. اما آنچه تعیین نیست این است که آیا ترکیب مواد مغذی موجود در این رژیم ها، مفید و اثر بخش است یا اینکه تنها بعضی مواد خاص یا حتی مقادیر تعیین، یا بعضی عوامل دیگر آن را اثر بخش نموده است؟ محققان با آزمایش اینکه چگونه این مواد مغذی بر سلامت شناختی تأثیر می گذارند، سعی نموده اند به این سؤالات پاسخ دهند. تا به امروز این مطالعات محدود، با وجود چند مورد استثناء نادر، هیچ مدرکی برای یاری پیدا ننموده اند.

دکتر مارشال می گوید: این هنوز بدان معنا نیست که ممکن است مکمل های مغزی کار نکند. اما هنوز شواهدی در خصوص آزمایش و تست ویتامین ها یا مواد معدنی جدا شده و سلامت مغز وجود ندارد.

در اینجا به خلاصه ای از آنچه که تا به امروز علم به آن دست یافته است، می پردازیم:

اسید چرب امگا 3 (روغن ماهی)

سه نوع امگا 3 وجود دارد: اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دکوزاهگزانوئیک (DHA) که بیشتر در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا وجود دارد - و اسید آلفا لینولنیک (ALA) ، که در سبزیجات برگ سبز (کاهو، سبزی، بروکلی، اسفناج)، روغن های گیاهی (کانولا ، سویا)، و آجیل و دانه ها (گردو، تخم کتان) وجود دارد.

دکتر مارشال می گوید: بدن ALA را در EPA یا DHA پنهان می نماید، اما تنها در مقادیر کم، بنابراین برترین راه برای دریافت مقادیر زیاد EPA و DHA ، خوردن ماهی بیشتر است.

امگا 3 به ساخت غشای سلولی در مغز یاری می نماید و بعلاوه ممکن است دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باشد که می تواند از سلول های مغزی محافظت کند.

بعلاوه، ماهی یکی از مهم ترین رژیم های مدیترانه ای و MIND است و مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین مصرف بیشتر ماهی و خطر پایین آمدن اختلالات شناختی وجود دارد. با این حال، مکمل های امگا 3 این اثر را نشان نداده اند. دکتر مارشال می گوید: به نظر می رسد هر فایده ای از مصرف بیشتر ماهی و نه از مصرف مکمل های روغن ماهی حاصل می گردد.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و اعتقاد بر این است که با کاهش استرس اکسیداتیو به سلامت مغز یاری می نماید. این تنها مکملی است که تعیین شده است می تواند دارای هر گونه مزیت احتمالی باشد.

یک مطالعه در سال 2014 در مجلهNutrients ، تحقیقات موجود در خصوص ویتامین E و موضوعات مختلف سلامتی، مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری آلزایمر را مورد آنالیز قرار داد.

محققان دریافتند که ویتامین E با دوز بالا ممکن است به افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر خفیف تا میانه یاری کند تا بتوانند برای مدت زمان کوتاهی به انجام وظایف زندگی روزمره بپردازند. اما ویتامین E مانع از بروز این بیماری یا کاهش علائم دیگر نمی گردد و دوزهای زیاد، احتمال خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

ویتامین B

سه ویتامین B اغلب با سلامت مغز در ارتباط هستند: B6، B9 (فولات) و .B12 این ویتامین ها می توانند به تجزیه هموسیستئین یاری نمایند، که سطح بالای آن با خطر بیشتر زوال عقل و آلزایمر همراه است. ویتامین های گروه B بعلاوه به فراوری انرژی مورد احتیاج برای توسعه سلول های نو مغز یاری می نمایند.

با این حال، بیشتر افراد به وسیله رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین B دریافت می نمایند. دکتر مارشال می گوید: در صورت کمبود ویتامین B در بدن شما، اگر نمی توانید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، ممکن است به ویتامین های گروه B به وسیله مکمل ها احتیاج داشته باشید، اما در غیر این صورت هیچ فایده ای برای سلامت مغز ندارند.

گیاه جینکو

برگ های درخت جینکو در طب سنتی چینی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می گردد. در داروخانه ها، عصاره حاصل از برگ ها به عنوان یک مکمل معمولاً به نام ginkgo biloba فروخته می گردد. یکی از اهداف اصلی فروش آن، خاصیت تقویت نمایندگی حافظه است. با این حال، مانند سایر مکمل های سلامتی مغز، علم از این ادعا پشتیبانی نمی نماید.

یکی از بزرگترین کارآزمایی های بالینی، ارتباط احتمالی جینکو و تقویت حافظه را مورد آنالیز قرار داد. محققان بیش از 3000 فرد مسن را مورد آنالیز قرار دادند، که میانگین سنی آنها 79 سال بود، 54٪ از آنها مرد بودند، و دارای عملکرد طبیعی شناختی یا اختلال خفیف شناختی بودند. تقریباً به مدت شش سال به هر نفر 120 میلی گرم جینکو یا دارونما، دو بار در روز داده شد. (این اندازه براساس تحقیقات قبلی انتخاب شده است.) نتایج نشان داد که جینکو بیلو زوال عقل را کاهش نمی دهد.

دکتر گاد مارشال، معاون پزشکی در مرکز تحقیقات و درمان آلزایمر در بیمارستان بریگام می گوید: بیشتر مکمل ها به طور دقیق در آزمایشات بالینی آزمایش نمی شوند. با این وجود، جینکو به علت پتانسیل های خود برای جلوگیری از زوال عقل کاملاً آزمایش شده است، و شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد از افت حافظه یا زوال عقل جلوگیری نمی نماید و بنابراین نباید برای آن منظور استفاده گردد.

در خصوص مکمل ها بیشتر فکر کنید

بنابراین این سؤال همچنان باقی می ماند: بدون هیچ مدرکی، چرا افراد هنوز هم مکمل های سلامت فکر و حافظه را خریداری می نمایند؟ دکتر مارشال می گوید: هنوز هم این ایده وجود دارد که مصرف قرص آسان تر از ایجاد تغییری پایدار در زندگی است.

تا زمانی که بیشتر تعیین گردد، توصیه دکتر مارشال صرفه جویی در هزینه شما است. در انجام ورزش های هوازی و پیروی از یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان سرمایه گذاری بیشتری کنید. اینها می توانند در طولانی مدت بیش از هر مکملی به حافظه و سلامت مغز شما یاری نمایند.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "خرید قرص و مکمل های سلامت فکر و حافظه را فراموش کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید قرص و مکمل های سلامت فکر و حافظه را فراموش کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید