گوشی های 5G مقرون به صرفه در راه هستند

به گزارش وبلاگ اندورید، اگرچه شرکت های مختلف در حوزه تکنولوژی مرتبا در خصوص امکان پذیر شدن بهره گیری از اینترنت 5G اظهارنظر می نمایند، ولی باید بگوییم که ارائه گسترده این فناوری تا چند سال دیگر طول می کشد. در این میان، شمار گوشی های 5G روزبه روز افزایش پیدا می نمایند.

گوشی های 5G مقرون به صرفه در راه هستند

مطابق معمول، نسل اول چنین گوشی هایی با قیمت هنگفت روانه بازار شده اند که از میان آن ها می توانیم به مدل های 5G گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 پلاس اشاره کنیم که قیمت پایه آن ها 1300 دلار است. برای خرید مدل 5G ال جی V50 هم باید مبلغ 1000 دلار بپردازید و بهره گیری از مدل 5G وان پلاس 7 پرو 840 دلار هزینه در پی دارد. اگرچه بعضی از مدل ها در تعدادی از بازارها با قیمت نسبتا کمتری معرفی شده اند، اما در هر صورت می توانید ببینید که این گوشی های 5G قیمت پایینی ندارند.

با وجود اینکه روزبه روز اینترنت 5G در بین گوشی های پرچم دار اهمیت بیشتری پیدا می نماید، ولی کاربرانی که نمی خواهند مبلغ بسیار زیادی را خرج نمایند، در زمینه خرید گوشی 5G دستشان اصلا باز نیست. خوشبختانه به نظر می رسد سال آینده اوضاع این گونه باقی نمی ماند و قرار است تعداد زیادی از گوشی های 5G مقرون به صرفه روانه بازار شوند.

کاهش قیمت تراشه های 5G

بخش مهمی از قیمت بالای گوشی های 5G به بهره گیری از قطعات جدید مانند تراشه، آنتن ها و دیگر قطعات جداگانه برمی گردد. علاوه بر این، در داخل بدنه نسل اول گوشی های 5G، مودم مربوط به این تکنولوژی در بیرون از تراشه اصلی قرار می گیرد که همین موضوع هم هزینه ها را افزایش می دهد.

با این حال، با توجه به اینکه به زودی تراشه های یکپارچه با مودم 5G با قیمت مناسب عرضه می شوند، گوشی های 5G هم می توانند قیمت خود را تا حد زیادی کاهش دهند. کوالکام در نمایشگاه IFA 2019 اظهار داشت که تکنولوژی 5G به زودی روانه تراشه های سری 600،700 و 800 می گردد. این تراشه ها، در گوشی های میان رده معمولی و پیشرفته و گوشی های پرچم دار مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه برای اظهارنظر دقیق تر باید تا معرفی این تراشه ها منتظر بمانیم ولی طبق اعلام این شرکت، گوشی های مبتنی بر آن ها در سال 2020 روانه بازار می شوند.

در همین زمینه می توانیم به تراشه میان رده اگزینوس 980 سامسونگ اشاره کنیم که به صورت یکپارچه از مودم 5G بهره می برد و قرار است در سال 2020 گوشی های میان رده سامسونگ همراه با آن عرضه شوند. در کنار آن، نباید مدیاتک را از قلم بیندازیم که به زودی تراشه 7 نانومتری M70 5G شامل مودم 5G را عرضه می نماید. مدیاتک به ساخت تراشه های ارزان قیمت شهرت دارد که معمولا شرکت های چینی مهم ترین مشتری آن ها محسوب می شوند.

ضمناً هواوی در نمایشگاه IFA 2019 از تراشه کایرین 990 رونمایی کرد که حاوی مودم 5G است و اگرچه در ابتدا گوشی های سری میت 30 از آن بهره می برند، ولی در ادامه می توانیم انتظار داشته باشیم که برای مدل های ارزان تر هواوی و آنر هم مورد استفاده قرار بگیرد. در هر صورت هواوی در بین گوشی های 5G مقرون به صرفه در سال 2020 می تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

عرضه شمار زیادی از گوشی های 5G در سال 2020

در نمایشگاه IFA 2019 گوشی های زیادی معرفی نشدند ولی قبل از شروع این مراسم، سامسونگ از گوشی گلکسی A90 5G رونمایی کرد که با قیمت 740 دلاری اگرچه چندان ارزان نیست، ولی نسبت به دیگر پرچم داران 5G سال 2019 از قیمت قابل توجهی بهره می برد. سامسونگ با این معرفی نشان داد که می خواهد هرچه سریع تر گوشی های 5G مقرون به صرفه را روانه بازار کند و در سال 2020 مطمئنا شاهد کاهش قیمت گوشی های 5G سامسونگ خواهیم بود.

کوالکام همچنین خاطرنشان نموده که 12 شرکت مشغول ساخت گوشی های 5G مبتنی بر تراشه های سری 700 هستند. در این فهرست نام برندهایی مانند موتورولا، ردمی، Realme، ویوو و نوکیا دیده می گردد که به ساخت گوشی های میان رده شهرت دارند. در حال حاضر رقابت بین گوشی های میان رده بسیار شدید است و بهره گیری این گوشی ها از فناوری 5G این رقابت را از این هم بیشتر می نماید. البته از آنجایی که شرکت ها خیلی سریع به سمت بهره گیری از این تکنولوژی گام برمی دارند، فناوری 5G خیلی زود بین گوشی های مختلف همه گیر خواهد شد. ضمناً در کشورهایی که این فناوری ارائه می گردد، شرکت هایی که تا انتهای سال 2020 نتوانند گوشی های 5G قابل توجهی را عرضه نمایند، بخشی از سهم بازار خود را از دست می دهند.

قیمت مناسب؛ محرکه ای قوی برای افزایش جذابیت بازار گوشی های 5G

این روزها گوشی های پرچم دار و گران قیمت مانند گذشته نمی توانند توجهات زیادی را جلب نمایند. سامسونگ در جدیدترین گزارش اقتصادی خود به فروش ضعیف گلکسی اس 10 و در کل تقاضای پایین برای گوشی های پرچم دار اشاره نموده است. در همین حین، آیفون XR با قیمت پایه 749 دلاری پرفروش ترین مدل آیفون در نیمه اول 2019 بوده است و آیفون های 1000 دلاری و گران تر نتوانسته اند فروش قابل توجهی داشته باشند.

بعضی پیش بینی می نمایند که همه گیر شدن فناوری 5G منجر به افزایش قابل توجه فروش گوشی های گران قیمت می گردد. اما این نتیجه گیری لزوما درست نیست. در حال حاضر سرعت اینترنت 4G جوابگوی تقریبا تمام نیازهای کاربران است و نه تنها هنوز تا عرضه گسترده اینترنت 5G فاصله داریم، بلکه تا آینده نزدیک بسته های این اینترنت با قیمت بسیار زیادی به فروش می رسند. به نظر می رسد حتی اینترنت 5G هم به تنهایی نمی تواند کاربران را وادار کند که گوشی های خود را زودتر از 2 تا 3 سال مرسوم تعویض نمایند.

در حال حاضر، اینترنت 5G با مشکل مرغ و تخم مرغ جهانی تکنولوژی روبرو است. از طرفی به دلیل کم شمار بودن گوشی های 5G موجود در بازار، تولیدنمایندگان محتوا انگیزه زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارند. گفتنی است در خصوص اینترنت 5G مرتبا به مزایای آن برای ارائه محتواهای جدید و کسب وکارهای مبتنی بر سرویس ها اشاره می گردد. تکنولوژی واقعیت مجازی هم دقیقا با همین مشکل دست و پنجه نرم می نماید و به دلیل گران بودن گجت های آن، هنوز انواع و اقسام محتوای جذاب برای آن ارائه نشده است. البته با کاهش قابل توجه قیمت گوشی های 5G و افزایش شمار آن ها، خیلی زود می توان بر این مشکل غلبه کرد و از پتانسیل های این تکنولوژی بهره برد.

اگرچه بعضی از کاربران مطمئنا به خرید گوشی های 5G گران قیمت علاقه نشان خواهند داد، ولی در نهایت این گوشی های 5G مقرون به صرفه هستند که می توانند این تکنولوژی را همه گیر نمایند و قیمت این گوشی ها از آنچه انتظار داشتیم زودتر کاهش پیدا می نمایند.

انتظارات ما از فناوری 5G در سال 2020

با وجود تمام سروصداهایی که مطرح می گردد، اینترنت 5G هنوز در گام های اولیه خود قرار گرفته است. در سال 2020 حتی در کشورهای پیشرفته هم نباید انتظار پوشش گسترده این فناوری را داشته باشیم و در بیشتر کشورهای جهان از سال 2021 فاز نخست ارائه این فناوری شروع می گردد. به همین خاطر بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان به این زودی ها نمی توانند از قابلیت های 5G بهره ببرند.

با این حال، اینترنت 5G مبتنی بر فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز در اروپا، چین، ژاپن و کره جنوبی با سرعت خوبی در حال عملی شدن است. فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز شباهت زیادی به شبکه های 4G فعلی دارد و شرکت ها نسبت به فناوری امواج میلی متری، با اعمال تغییرات کمتر می توانند آن را ارائه نمایند. گفتنی است تراشه هایی مانند اگزینوس 980 و کایرین 990 از فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می نمایند و در این کشورها به احتمال زیاد گوشی های 5G مقرون به صرفه به صورت گسترده عرضه خواهند شد. ضمناً باید خاطرنشان کنیم در آمریکا، اپراتورهای مخابراتی برای ارائه اینترنت 5G تمرکز خود را به فناوری امواج میلی متری معطوف نموده اند که احتمالا در ابتدا بسیاری از گوشی های 5G ارزان قیمت نمی توانند از آن پشتیبانی نمایند.

در سال 2020، با وجود افزایش شمار گوشی های 5G ارزان قیمت، شرکت ها به ناچار باید گوشی ها را به صورت مدل های 5G و 4G روانه بازار نمایند زیرا اگرچه در این سال در کشورهای پیشرفته مانند کشورهایی اروپا و شرق آسیا فناوری 5G تا حد قابل توجهی ارائه می گردد، ولی بسیاری از کشورهای دیگر تا آینده نزدیک به 4G پایبند می مانند.

در نهایت باید بگوییم که در سال 2020، میلیون ها کاربر گوشی های 5G را خریداری خواهند کرد و برخلاف نسل های قبل که تا مدت ها فقط گجت های رده بالا از تکنولوژی نوین بهره می بردند، این بار افراد می توانند با خرید گوشی های نه چندان گران از فناوری 5G بهره ببرند.

آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوشی های 5G مقرون به صرفه در راه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های 5G مقرون به صرفه در راه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید