توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تا کمتر از 10 روز دیگر

به گزارش وبلاگ اندورید، رئیس سازمان برنامه و بودجه از توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانواده های هدف تا کمتر از 10 روز دیگر اطلاع داد و اظهار کرد: تمام 30 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین بین 18 تا 19 میلیون خانوار هدف توزیع می گردد.

توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تا کمتر از 10 روز دیگر

به گزارش وبلاگ اندورید، محمدباقر نوبخت آدینه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اظهار کرد: حدود 18 تا 19 میلیون خانوار در گروه هدف پرداخت پول حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار دارند و این پول از هفته آینده به خانوارها پرداخت می گردد. همچنین اگر کسی خودش را متقاضی دریافت این یاری هزینه می داند باید به وزارت رفاه مراجعه کند.

او همچنین با بیان این که حدود یک سوم بنزین مصرفی روزانه کشور مشمول قیمت غیر سهمیه خواهد بود، توضیح داد: پیش بینی ها نشان می دهد درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود و سه هزار میلیارد تومان نیز صادرات انجام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد که در قانون هدفمندی یارانه ها 140 تا 150 هزار میلیارد تومان حاصل می گردد که هشت تا نه هزار میلیارد تومان از آن بین مردم پخش می گردد و باقی سهم مالیات، شهرداری و بخش های دیگر است اما سیاست طرح جدید این است که همه درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای هدف توزیع گردد.

نوبخت همچنین با بیان این که مکانیزم توزیع درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین شفاف و قابل نظارت است، توضیح داد: دولت طی شش سال گذشته دو بار نسبت به اصلاح قیمت حامل های انرژی اقدام نموده که هیچکدام منجر به فرایند افزایش تورم نشده است اما ممکن است سوء استفاده بعضی افراد از افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت سایر کالاها گردد که در این زمینه سازمان های نظارتی تمهید مقدمات نموده و جمع بندی جلسه ستاد تنظیم بازار نیز نشان می دهد که برای جلوگیری از سوءاستفاده گران برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان این که انتظار به حق جامعه این است که دولت زیرساخت ها را در جهت توسعه حمل و نقل عمومی فراهم کند، گفت: برای قضاوت عملکرد دولت در زمینه حمل و نقل باید توجه گردد که استان کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و... به راه آهن متصل شده و دولت 50 درصد اوراق مشارکت مورد احتیاج سرمایه گذاری در مترو را پرداخت نموده است اما این که یارانه بلیت مترو پرداخت شده یا نه جزیی است.

او همچنین با اشاره به این که عمده حمل و نقل های طولانی با گازوئیل انجام می گردد، اظهار کرد: سیستم ریلی می تواند به غایت میزان مصرف حامل های انرژی را کاهش دهد.

این مقام مسئول در ادامه بر لزوم نظارت بر واحدهای فراوری خودرو برای کاهش میزان مصرف سوخت و انرژی تاکید نمود.

نوبخت با اشاره به افزایش 14 درصدی مصرف بنزین در امسال نسبت به سال 1395 توضیح داد: مصرف روزانه بنزین در سال 1395 معادل 72 میلیون لیتر بود اما در امسال به بالای 95 میلیون لیتر رسیده است. با این وجود امیدواریم اصلاح قیمت ها روی کاهش مصرف و کاهش آلودگی هوا اثر داشته باشد.

رئیس برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد که خانواده های هدف کمتر از 10 روز دیگر درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را دریافت خواهند کرد و متقاضیان دیگری که خود را مستحق دریافت یاری هزینه می دانند می توانند به وزارت رفاه مراجعه نمایند.

او همچنین بیان کرد که از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک پرداختی حقوق و مزایا و پرداخت های مربوط به طرح های عمرانی است که هر ماه انجام می گردد، پرداخت دیگر مربوط به یارانه ها است که معمولا بیست وششم هر ماه انجام می گردد و پرداخت دیگری وجود دارد که بابت حمایت های معیشتی با استفاده از درآمد ناشی حاصل از افزایش قیمت بنزین انجام خواهد شد.

به گفته او ممکن است افرادی از گروه دریافت نمایندگان یارانه نقدی حذف شده باشند اما بتوانند از این حمایت معیشتی استفاده نمایند. برای مثال کسانی که برای یاری به دولت از دریافت یارانه انصراف دادند می توانند در این گروه قرار یگیرند.

نوبخت در خاتمه با اشاره به این که حمایت معیشتی می تواند منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی گردد، اظهار کرد: یک پیشنهاد هم این بود که این حمایت معیشتی برای خرید کالای ایرانی در نظر گرفته گردد که در صورت تامین زیرساخت ها روش خوبی برای حمایت از فراوری خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تا کمتر از 10 روز دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین تا کمتر از 10 روز دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید