نظر رئیس جمهور درباره پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم، شرایط سرطان سینه در ایران

به گزارش وبلاگ اندورید، حوزه سلامت کشور در این هفته نیز شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بود که گزیده ای از مهمترین آنها را در گزارش خاتمه هفته مرور می کنیم.

نظر رئیس جمهور درباره پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم، شرایط سرطان سینه در ایران

نارضایتی رئیس جمهور از شرایط درمان

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار وزیر و معاونین وزارت بهداشت، نسبت به بالا بودن سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان انتقاد کرده و خواستار اقدام جدی در این زمینه شده است.

وی بر عزم دولت تدبیر و امید برای رفع مسائل و تنگناهای وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و با بیان اینکه سلامت در کنار امنیت و غذا جزو نیازهای اساسی جامعه است، گفت: در این حوزه رضایت مردم از خدماتی که دریافت می کنند چه از نظر کیفیت و رفتاری که با آنان می شود و چه هزینه ای که پرداخت می کنند، برای دولت مهم است.

رئیس جمهور همچنین از جامعه پزشکی کشور خواست با روش جهادی در هر استان در یک بیمارستان داوطلبانه به خدمت به بیماران و نیازمندان بپردازند، سپس در همین زمینه افزود: همه بشریت و به ویژه متخصصین پزشکی کشورمان به این لذت معنوی نیازمند هستند و اقداماتی از این قبیل ضمن اینکه از جنبه حرفه ای بسیار مفید است، تعالی اخلاق در جامعه پزشکی و اجر معنوی را نیز برای دست اندرکاران این عرصه به دنبال خواهد داشت.

علت ترس مردم از بیهوشی در اتاق عمل

دکتر محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، در خصوص علت ترس مردم از بیهوشی در اتاق عمل گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر و به دلایلی از جمله تشکیک در کیفیت - ترکیب و نوع داروهای بیهوشی دچار ترس شده اند که این ترس گاهی اوقات به جاست اما بیشتر اوقات بی مورد است.

وی افزود: طی تحقیقات دانشگاهی که طی 5 سال اخیر انجام دادیم مشخص شد علت عمده این ترس حاکی از پخش گزارشها و اخبار برخی رسانه ها و بیمارستانها مبنی بر اعلام مرگ برخی افراد بر اثر مواد بیهوشی در اتاق عمل بوده است. که به طور قطع برای از بین بردن این ترس عمومی به ایجاد اعتمادسازی میان افراد جامعه نیاز مبرم داریم.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران با بیان اینکه این اعتمادسازی باید از طریق انجمن بیهوشی که مسئول این کار است با همکاری متخصصین بیهوشی انجام شود توصیه کرد: بیماران قبل از عمل بهتر است از طریق پزشک متخصص با انجام ویزیت و مشاوره احساس امنیت کنند و با خیالی آسوده و اعتمادی کامل به اتاق عمل بروند.

راه اندازی سایت ثبت داروی ایرانی ام اس در اروپا

دکتر هاله حامدی فر مدیرعامل شرکت دارویی سیناژن از راه اندازی سایت ثبت تولید داروی ایرانی ام اس در اروپا خبر داده و گفته است که داروی ایرانی سینووکس، توانسته در سالهای اخیر رقیب جدی داروی مشابه خارجی آوانکس در کشور باشد. به طوریکه بالای 90 درصد از بازار مصرفی داروهای کم تزریق در اختیار سینووکس است.

وی با اشاره به صادرات 20 میلیون دلاری این دارو به کشورهای سوریه، ارمنستان، روسیه، آذربایجان و پاکستان، عنوان داشته که برای صادرات داروی سینووکس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سایت تولید دارو را راه اندازی کرده ایم.

حامدی فر گفته است برای اینکه بتوانیم داروی ام اس را در اروپا ثبت و صادر کنیم، نیاز به راه اندازی یک کارخانه جدید داشتیم که آن را احداث و راه اندازی کردیم.

شرایط سرطان سینه در ایران

دکتر رشید رمضانی رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت از اجرای طرح پیشگیری و تشخیص سرطان سینه به صورت آزمایشی در 4 استان یزد، کرمانشاه، مازندران و اصفهان خبر داده و گفته است که فاز اول این طرح شامل زنان مبتلا به سرطان در خانواده هاست و فاز دوم شامل زنان بالای 40 سال است که بر اساس آن همه خانمهای بالای 40 سال مورد معاینه قرار می گیرند و براساس یافته های فیزیکی برای انجام ماموگرافی و سایر اقدامات بعدی معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه سرطان سینه شایعترین سرطان زنان است، افزود: در کشور ما به دلیل ساختار جمعیتی، سن ابتلا به سرطانها حتی سرطان سینه یک دهه کمتر از سایر کشورهای دنیا است. بدین معنی که ابتلا به سرطان سینه در بین زنان ایرانی بین سن 40 تا 50 سالگی است در حالیکه در سایر کشورهای دنیا بعد از حدود 55 سالگی آغاز می شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: هرچه سن بلوغ دیرتر و یائسگی به موقع اتفاق بیفتد، خطر ابتلا به سرطان سینه در خانمها کاهش یافته و یا به عبارت دیگر، هرچه دوره پریودی طولانی تر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است. هرچه تعداد زایمان، بیشتر و دوره شیردهی طولانی تر باشد، ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد. زایمان پس از سن 35 سالگی، پریود زودرس، یائسگی دیرهنگام، چاقی، مواد دخانی (سیگار و قلیان)، عوامل ژنتیکی و همینطور عوامل تغذیه ای در بروز سرطان سینه موثرند.

واکنش به راه اندازی مدارس پرستاری در بیمارستانها

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری، ایجاد مدارس پرستاری در بیمارستانها را یک بحث انحرافی از سوی وزارت بهداشت مطرح نمود و گفت: جامعه پرستاری هرگز اجازه نخواهد داد این اتفاق بیافتد.

اخیرا معاون آموزشی وزارت بهداشت از ایجاد مدارس پرستاری در بیمارستانهایی که امکانات دارند، خبر داده است.

شریفی مقدم، طرح چنین موضوعی را یک عقبگرد 30 ساله در نظام سلامت کشور دانست و با بیان این مطلب که از اوائل دهه 60 ایجاد مدارس پرستاری در کشور کلید خورد، افزود: بعد از سالهای 63 و 64 که دانشکده های پرستاری ایجاد شدند، این مدارس نیز جمع شدند.

وی گفته است که جامعه پرستاری به مسئولان وزارت بهداشت هشدار می دهد که هرگز اجازه نخواهد داد چنین مدارسی شکل بگیرد.

ساخت نخستین بیمارستان هسته ای در کشور

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، از ساخت نخستین بیمارستان تخصصی هسته ای کشور در تهران خبر داده و گفته است که این بیمارستان با مشارکت بخش خصوصی و حدود هزار میلیارد تومان اعتبار ساخته خواهد شد.

وی گفت: با ساخت این بیمارستان مجموعه دستگاهها و تجهیزاتی که به نحوی با پرتو سر و کار دارد، با بهترین استانداردها تهیه می شود و این بیمارستان، مرجع پزشکی هسته ای خواهد شد.

صالحی افزود: هدف از ساخت بیمارستان این است که به دیگر بیمارستانها خدمات استاندارد سازی و ارتقای دانش هسته ای برای بکارگیری رادیو داروها و ارتقای استاندارد تجهیزات پرتودهی ارائه کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی پیش بینی کرد نخستین بیمارستان تخصصی هسته ای در غرب آسیا بی نظیر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نظر رئیس جمهور درباره پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم، شرایط سرطان سینه در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر رئیس جمهور درباره پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم، شرایط سرطان سینه در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید