عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟

به گزارش وبلاگ اندورید، یک متخصص تغذیه، در پاسخ به این سوال که عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟، یادآور شد: امروزه چاقی و اضافه وزن بچه ها تبدیل به معضل در کل دنیاست.

عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟

به گزارش ایسنا، دکتر مرجان مهدوی روشن چاقی دوران کودکی را وابسته به چندین عامل دانست و اظهار کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در بچه ها باید همه عوامل را کنترل کنیم.

وی نخستین عامل چاقی در بچه ها را وراثت دانست و افزود: اگر والدین یا یکی از والدین کودک چاق باشند، احتمال چاق شدن کودک نیز وجود دارد، اما این باور اشتباه است که کودک دارای والدین چاق حتما چاق می گردد و راهی برای کنترل آن نیست.

این متخصص تغذیه، بی تحرکی را عامل دوم در چاقی بچه ها دانست و توضیح داد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد تحرک کم بچه ها هستیم، زیرا زندگی ها آپارتمانی شده و فضا برای بازی بچه ها در داخل خانه وجود ندارد و همه راستا ها با خودرو طی می گردد و بچه ها در کنار خانواده پیاده روی نمی نمایند.

مهدوی روشن، با بیان اینکه کرونا طی دو سال گذشته بر بی تحرکی بچه ها افزوده است، ادامه داد: بچه ها در خانه هستند و مدارس تعطیل شده و فرصت تحرک در زنگ ورزش و ساعت سرگرمی از بین رفته که در نهایت شانس چاقی را بالا می برد.

وی از بیماری های جانبی همانند اختلالات هورمونی به عنوان عامل سوم در چاقی بچه ها یاد کرد که بسیار کم است و اظهار داشت: اصلی ترین و مهمترین عامل بروز چاقی در بچه ها، تغذیه نامناسب است.

این متخصص تغذیه، با اشاره به باور های نادرست درباره تغذیه بچه ها و نوجوانان، عنوان نمود: بعضی از والدین بر این باورند که بچه ها و نوجوانان، چون در سن رشد قرار دارند باید هر چیزی را که می خواهند بخورند و در مواردی از غذا به عنوان تشویق و پاداش استفاده می نمایند که کاملا غلط است.

وی با بیان اینکه متاسفانه چاقی دوران کودکی برای والدین لذت بخش است، گفت: همه ما از کودک چاق و تپل خوشحالیم و چشم ما عادت به تپل بودن کودک دارد و اگر وزن او نرمال باشد احساس لاغری می کنیم، اما در واقع ظلم به کودک است، زیرا در بزرگسالی انواع بیماری ها گریبان گیر او خواهد شد.

مهدوی روشن، در پاسخ به این سوال که عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟، یادآور شد: امروزه چاقی و اضافه وزن بچه ها تبدیل به معضل در کل دنیاست، زیرا عوارض و مسائل چاقی علاوه بر کودکی و نوجوانی، بزرگسالی انسان را نیز درگیر می نماید و برای بچه ها چاق شانس بروز بیماری های مزمن همانند دیابت و فشار خون و چربی خون و کبد چرب و بعضی از سرطان ها در بزرگسالی بیشتر است.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه طی سال های اخیر شاهد چربی خون و کبد چرب حتی در سنین پایین هستیم که نشانه خوبی نیست، افزود: ورزش و فعالیت بدنی در کنار سبک غذایی نامناسب نتیجه لازم را نمی دهد.

وی بلوغ زودرس را از دیگر عوارض چاقی در بچه ها دانست و متذکر شد: بچه ها چاق زودتر از سن نرمال به بلوغ می رسند و لذا اختلالات هورمونی موجب تاثیر منفی بر رشد قد می گردد.

مهدوی روشن، از والدین خواست به بچه ها عادات غذایی خوب و درست خوردن را یاد دهند و توضیح داد: عادات غذایی از کودکی شکل می گیرد و کودک پرخور در بزرگسالی هم پرخور است و با افزایش سن، تغییر عادات غذایی سخت تر می گردد لذا بچه ها بالای دو سال که دچار اضافه وزن هستند، حتما احتیاج به اصلاح عادات غذایی و یک برنامه غذایی اصولی دارند.

وی سبک غذایی صحیح را شامل استفاده از سبزی جات دانست و اظهار داشت: سبزی جات همانند خیار، هویج، کادو، گوجه فرنگی، برگ سبزها، بادمجان و کدوخورشتی به خاطر فیبر بالا در کودک احساس سیری ایجاد می نمایند و از ویتامین های لازم برخوردار هستند.

این متخصص تغذیه، از والدین خواست از سبزی و سالاد در وعده غذایی بچه ها استفاده نمایند تا تمایل کودک به خوردن غذا کمتر گردد و اظهار کرد: مصرف غذا های چرب و پرکالری به ویژه غذا های رستورانی و فست فودی باید کم گردد که متاسفانه شاهد بالا رفتن مصرف آنان هستیم، زیرا اغلب مردم برای تعویض روحیه از بیرون غذا می گیرند یا به رستوران می فرایند که غذا های آن بیشتر سرخ شده است.

مهدوی روشن، با بیان اینکه مصرف شیرینی جات برای بچه ها کم تحرک باید کم گردد، گفت: در صورت مصرف شیرینی جات حتما باید از شکر کم و روغن کم استفاده کرد. غذا های تولید شده و کارخانه ای مانند چیپس و پفک و نوشابه و... نیز شانس چاقی بچه ها را بالا می برد.

وی از والدین خواست چاقی دوران کودکی را جدی بگیرند و افزود: چاقی ناشی از افزایش تعداد سلول های چربی است و لذا سلول های چربی با افزایش سن از بین نمی رود و باید به فکر سلامت بچه ها باشیم و یک برنامه غذایی اصولی در کنار فعالیت بدنی مناسب برای نگه داشتن وزن آنان در محدوده مناسب ضروری است.

منبع: فرارو

به "عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض چاقی برای بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید