طرف های غربی خواهان نابودی سانتریفیوژ های پیشرفته ایران هستند

به گزارش وبلاگ اندورید، پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی ضمن تحلیل فرایند مذاکرات نوشت زمان برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران محدود است.

طرف های غربی خواهان نابودی سانتریفیوژ های پیشرفته ایران هستند

به گزارش وبلاگ اندورید به نقل از پولیتیکو، بعضی از مقامات نزدیک به فرایند مذاکرات هسته ای ایران گفتند ممکن است انجام مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه 2015 تا انتها ژانویه و یا اوایل فوریه به انتها برسد. در حالی که مقامات غربی خواهان نابودی سانتریفیوژهای ایران هستند، تهران این موضوع را نمی پذیرد.

بعضی دیگر از منابع خبری مطلع ولی می گویند هیچ زمان معینی برای انتها این مذاکرات درنظر گرفته نشده است. دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان در هفته گذشته گفتند نمی خواهند مهلتی ساختگی را برای مذاکرات معین نمایند، ولی تنها چند هفته و نه چند ماه برای بازگشتن به توافق هسته ای زمان باقی است.

این پایگاه خبری در ادامه مطلب خود مدعی شده عدم مذاکره مستقیم بین مقامات ایرانی و آمریکایی باعث پیچیده شدن فرایند مذاکرات شده است. انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا مجبور است هر بار راهکار های رسیدن به سازش را بین رابرت اقتصادی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی، مذاکره نماینده ارشد ایران رد و بدل کند. همین امر باعث کند شدن فرایند مذاکرات این دوره شده است.

دیپلمات های غربی نیز ادعا می نمایند هنوز مطمئن نیستند مقامات ایران تا چه حد برای رسیدن به توافق هسته ای مصمم هستند. آن ها می گویند ممکن است این دور از مذاکرات فرصتی برای ایران برای توسعه برنامه های هسته ای خود باشد.

یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش گردد گفت با توجه به کاهش زمان برای مذاکرات قرار است از این به بعد موضوعات مختلف به صورت موازی پیش برده شوند.

در این پایگاه خبری بعلاوه آمده است: مصاحبه ها بسیار فنی است، زیرا باید به مراحلی دست یابد که ایران را به جایی که در سال 2015 قرار داشت برساند. در خصوص بعضی اختلاف ها راهکار هایی پیشنهاد شده، ولی بعضی دیگر از اختلافات بسیار پیچیده هستند.

این پایگاه مدعی شده: چیزی که فرایند مذاکرات را پیچیده تر نموده نحوه برخورد و مدیریت سانتریفیوژ های ایران است. ایران سرعت بالایی در سال های اخیر در ساخت سانتریفیوژ های هسته ای پیدا نموده است. ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد است این یعنی ایران تا رسیدن به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای راه زیادی ندارد. در حالی که طبق توافقنامه سال 2015 ایران تنها مجاز به غنی سازی 3.67 درصدی با تعداد محدودی از سانتریفیوژ های پبشرفته بود.

این گزارش تاکید دارد: ایران صد ها سانتریفیوژ بسیار پیشرفته و کارآمد را در فردو و نطنز نصب و راه اندازی نموده است. بسیاری از نمایندگان کشور های غربی از ایران خواسته اند این سانتریفیوژ ها را نابود کند، ولی تهران در نظر دارد در صورت توافق این سانتریفیوژها را انبار کند. ایران دسترسی نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازدید از تاسیسات خود را بسیار محدود نموده این در حالیست که در هفته های اخیر مقامات این آژانس چندین بار به ایران سفر نموده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "طرف های غربی خواهان نابودی سانتریفیوژ های پیشرفته ایران هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرف های غربی خواهان نابودی سانتریفیوژ های پیشرفته ایران هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید