صندوق هایی که روزنه امید را در دل دانشجویان ایجاد کرد ، وقتی اساتید دست به خیر می شوند

به گزارش وبلاگ اندورید، صندوق های خیریه از جمله اقدامات خوب و مورد استقبال دانشجویان و اساتید است که چند سالی است گره گشای مسائل دانشجویان شده است.

صندوق هایی که روزنه امید را در دل دانشجویان ایجاد کرد ، وقتی اساتید دست به خیر می شوند

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ اندورید، صندوق های خیریه دانشگاه ها چند سالی است با وجود مسائل اقتصادی توانسته جای خود را در دانشگاه ها باز کند.

استارت تشکیل صندوق های خیریه از استان های غربی کشور و با پیش قدم شدن اساتید در دانشگاه زده شد در ابتدا که سخن از تشکیل این صندوق ها به میان آمد چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این طرح را صندوق رفاه دانشجویان در چند سال اخیر تصویب و به دانشگاه ها پیشنهاد داد که می توانند با تشکیل این صندوق ها قدری از مسائل دانشجویان بی بضاعت را حل نمایند؛ به طوری که سرمایه اولیه این صندوق را صندوق رفاه تامین می نماید. در ابتدا این صندوق در دانشگاه کرمانشاه راه اندازی شد و صندوق رفاه سرمایه اولیه آن را تامین کرد، اما نکته جالب توجه رونق این صندوق ها مشارکت پیش بینی نشده اساتید بود که با اختصاص دریافتی های خود که از دانشگاه مبدا می گرفتند سرمایه این صندوق ها افزایش بافت. همین فرهنگ سازی باعث شد که این طرح خیرخواهانه به سایر دانشگاه ها مانند یک اپیدمی سرایت کند و تقریبا با گذشت سه سال از این طرح تمامی دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم از وجود این صندوق ها بهره مند شوند. بر اساس یک برآورد تقریبی سرمایه این صندوق ها افزایش یافته و می تواند تعداد دانشجویان بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد.

بر اساس اصول تشکیل ابتدایی این صندوق ها تحت پوشش قرار دادن دانشجویان بی بضاعت در دانشگاه ها است که این دانشجویان با یاری اساتید شناسایی و به معاونت دانشجویی دانشگاه ها معرفی می شوند و مبالغی به عنوان وام های قرض الحسنه بر اساس نوع احتیاجشان به آن ها پرداخت می گردد.

لطیفی: دانشگاه علامه دانشجویان بی بضاعت را تحت حمایت اقتصادی قرار می دهد

لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اقدامات معاونت دانشجویی گفت: سال جاری دو اقدام موثر در دانشگاه داشتیم یکی با صندوق قرض الحسنه جهاد دانشگاهی تفاهم نامه ای را امضا و منعقد کردیم و خدماتی را ارایه می دهیم و با یاری خیرین این صندوق را فعال تر کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین تفاهم نامه ای که با کمیته امداد منعقد کردیم برای دانشجویان بی بضاعت و دانشجویانی که از ظرفیت پایین تر اقتصادی برخوردار هستند که بر این اساس دانشجویان شناسایی و تحت حمایت اقتصادی دانشگاه قرار می گیرند.

لطیفی همچنین در مورد ساخت خوابگاه ها گفت: ساخت خوابگاه ها به صورت مشارکتی شده و بر این اساس زمین را دانشگاه در اختیار قرار می دهد و ما از منابع بانکی که صندوق رفاه پرداخت می نماید، خوابگاه احداث می کنیم.

حالا نه تنها این صندوق ها در دانشگاه های وزارت علوم بلکه در دانشگاه های تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی گسترش یافته و حتی مبلغ هایی که به دانشجویان پرداخت می نمایند، قابل توجه است و اگر دانشجویی بر اساس آنالیز های انجام شده توان بازپرداخت این وام را نداشته باشد، به عنوان وام ... پرداخت می گردد که احتیاجی به باز پرداخت آن نیست.

راه اندازی صندوق های خیریه در دانشگاه های علوم پزشکی / دانشگاه شیراز پیشتاز است

رحیمی، رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت در مورد راه اندازی صندوق خیریه در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت از صندوق های خیریه در دانشگاه های علوم پزشکی حمایت می نماید، به عنوان مثال صندوق های خیریه در شیراز خیلی فعال است و وام های خوبی هم به درخواست نمایندگان پرداخت می نماید. کوشش کردیم این ظرفیت را در دانشگاه ها ایجاد کنیم و مبالغی نیز از سوی وزارت بهداشت به صندوق ها پرداخت می گردد.

هر چند که صندوق رفاه در پی کاهش وام های دانشجویی است، اما پربار شدن این صندوق ها توانسته روزنه امیدی در دانشجویان ایجاد کند و دیگر نگران هزینه های تحصیل خود نباشند.

اقدام خیر خواهانه در هر حوزه ای نه تنها می تواند انگیزه دانشجویان را تقویت کند؛ بلکه موجب رشد علمی هم می تواند باشد؛ بنابراین مسئولان دانشگاه ها می توانند این طرح را به عنوان الگویی پیروز در سایر بخش های دانشگاهی و بر اساس نوع احتیاج دانشجویان پیاده نمایند تا شاهد رونق بیشتری در دانشگاه ها باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "صندوق هایی که روزنه امید را در دل دانشجویان ایجاد کرد ، وقتی اساتید دست به خیر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق هایی که روزنه امید را در دل دانشجویان ایجاد کرد ، وقتی اساتید دست به خیر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید