شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی

به گزارش وبلاگ اندورید، البته واقعیت این است که فراوری حیوانات در حال انقراض از روش شبیه سازی بین گونه ای، یک روش است و تا زمانی که عملیاتی نشود کسی نمی تواند قول دهد که این روش قابل اجرا است.

شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ های آسیایی زمانی در اکثر نقاط آسیا از شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه جزیره عربستان و سوریه پراکنده بودند، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار گرفته است و پراکندگی این گونه منحصر به نواحی دورافتاده ای در بیابان های ایران شده است.

آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال 1947 برمی گردد از آن موقع به بعد یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید شد و امروزه ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان است. تخریب زیستگاه ها و ناامنی در آن ها نیز باعث شد که یوزپلنگ های ایرانی زیستگاه های خود را ترک نمایند.

علاوه بر آن در سال های اخیر اقدام به گسترش شبکه جاده ای کشور موجب شد که این امر به تهدید دیگری برای جان پلنگ های ایران بدل گردد؛ چراکه پلنگ ها به دلیل برخورد با خودرو های عبوری کشته می شوند. همه این عوامل باعث شده که جمعیت پلنگ ایرانی روز به روز کاهش یابد؛ به طوری که در بسیاری از مناطق دچار کاهش چشمگیر شده و همین موضوع موجبات نگرانی کارشناسان و علاقه مندان را فراهم نموده است. حالا در واقع حال یوز ایرانی خوب نیست، ولی محققان در کوشش هستند تا با استفاده از روش های علمی اقدام به احیای این گونه در حال انقراض نمایند.

یوز ایرانی در انتظار مادر

در همین زمینه روز گذشته رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با اشاره به مطالعات صورت گرفته در زمینه شبیه سازی حیوانات در حال انقراض گفته: در گذشته توانستیم قوچ وحشی (قوچ قمیشلو) را به وسیله شبیه سازی بین گونه ای یعنی با استفاده از تخمک و رحم میش بومی فراوری نموده و در اختیار باغ وحش اصفهان قرار دهیم.

ما علاقه مند هستیم یوز ماده که جزو گونه های در حال انقراض است را فراوری کنیم. بخش مطالعات ما در این زمینه نشان داد که توانسته ایم جنین را با تخمک گربه سانان مانند گربه فراوری کنیم، ولی برای انتقال جنین به یک رحم بزرگ احتیاج داریم که متاسفانه این رحم در اختیار ما نیست. او در ادامه گفته امیدوار است که در این مطالعات بتوانند از رحم شیر بهره ببرند، اما گفته: ادامه این تحقیقات احتیاج به بودجه دارد و در حال حاضر هیچ بودجه ای در اختیار ما برای ادامه این پژوهش نیست.

البته واقعیت این است که فراوری حیوانات در حال انقراض از روش شبیه سازی بین گونه ای، یک روش است و تا زمانی که عملیاتی نگردد کسی نمی تواند قول دهد که این روش قابل اجرا است.

منبع: فرادید

به "شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید