رشد مالی بخش کشاورزی منفی خواهد شد

به گزارش وبلاگ اندورید، تغییر اقلیم، کاهش حجم بارندگی، بحران خشکسالی و استمرار این پدیده جوی مخاطرات زیادی را در بخش کشاورزی و اندازه تولیدات این بخش به وجود آورده است که به نظر می رسد باید در انتظار منفی شدن رشد اقتصاد در بخش کشاورزی باشیم. راهنمایی فهمی، رییس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر در این خصوص به پایگاه خبری ایران گفت: قطعا رشد اقتصاد در بخش کشاورزی با ادامه فرایند خشکسالی و نحوه مدیریت منابع آبی موجود، در این بخش منفی خواهد شد و وعده های داده شده وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال آبی 1399-1400 در سال 1400 تحقق پیدا نمی کند.

رشد مالی بخش کشاورزی منفی خواهد شد

این تحلیلگر حوزه آب و انرژی اضافه کرد: تا تاریخ 19 خرداد ماه امسال اندازه بارش در کشور نسبت به میانگین دراز مدت 36 درصد و نسبت به سال قبل 52 درصد کاهش داشته است. با ادامه خشکسالی فراوری محصولات کشاورزی 130 میلیون تنی که ادعای وزارت کشاوزی است محقق نخواهد شد. من فکر میکنم 120 میلیون تن عددی است که به واقعیت، نزدیکتر است که همین عدد هم با ادامه فرایند موجود 10 میلیون تن کاهش پیدا خواهد نمود و به 110 میلیون تن خواهد رسید. در شرایط خشکسالی اندازه برداشت از آب های زیرزمینی به حدود 11 میلیارد متر مکعب خواهد رسید و بیشترین کاهش در اراضی دیم که وسعت آن حدود 6 میلیون هکتار است، را شاهد خواهیم بود.

فهمی به تبعات خشکسالی اشاره نمود و اضافه کرد: در فرسایش خاک رتبه یک دنیا را داریم (2 و نیم میلیارد تن در سال اندازه فرسایش در کشور است که هزینه ای که بر کشور و نسل آینده تحمیل می نماید به ازای هرتن 28 دلار خسارت آور است)، یکی از مهم ترین نتایج استمرار این فرایند است. کاهش فراوری علوفه در مراتع و از دست رفتن خاک حاصلخیز، کاهش حجم منابع سطحی و زیرزمینی آب، خشک شدن تالاب ها، افزایش ریزگردها و از دیگران نتایج خشکسالی هستند که اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد ملی دارند.

او توضیح داد: در گذشته های نه چندان دور، بخش کشاورزی عظیم ترین بخش اقتصادی و تامین کننده عایدی و ارزش اضافه نموده برای کل اقتصاد کشور بود اما امروزه این سهم درصد بسیار زیادی تنزل پیدا نموده است. در حال حاضر سهم بخش کشاورزی از فراوری ناخالص داخلی 8 درصد و به اندازه 120 میلیون تن است که در شرایط خشکسالی و شیوه مدیریت فعلی حداقل 10 میلیون تن کاهش پیدا خواهد نمود و سهم بخش کشاورزی از فراوری ناخالص داخلی با کاهش حداقل یک درصد به هفت درصد خواهد رسید.

فهمی تاکید نمود: در حال حاضر اندازه فراوریات زراعی کشور حدود 80 میلیون تن و محصولات باغی حدود 20 میلیون تن، سایر فراوریات در این بخش مربوط به دام و طیور و محصولات جانبی و آبزیان است.

رئیس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر گفت: برای دست یابی به یک واحد ارزش اضافه نموده در بخش کشاورزی احتیاج به چهار واحد سرمایه گذاری است. مطابق پیش بینی های صورت گرفته بانک دنیای، نرخ رشد اقتصادی ایران 1.5 درصد اعلام شده بود که این رقم احتمالا با توجه به وقوع خشکسالی، ضعف های مدیریت اقتصادی و فساد گسترده اقتصادی، به کمتر از یک خواهد رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رشد مالی بخش کشاورزی منفی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی بخش کشاورزی منفی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید