دخالت بیگانگان به مسائل منطقه قفقاز می افزاید ، هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری تهران ، ایروان

به گزارش وبلاگ اندورید، رئیس جمهور تاکید نمود که منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم.

دخالت بیگانگان به مسائل منطقه قفقاز می افزاید ، هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری تهران ، ایروان

به گزارش وبلاگ اندورید، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه تردیدی ندارم این سفر به ارتقاء روابط دو کشور منجر می گردد، اظهار کرد: سیاست همسایگی مورد تاکید دولت است. ما در یک سال گذشته با آقای کاشینیان نشست های مختلفی داشتیم که در این نشست ها و بعلاوه در این سفر بر توسعه روابط تجاری و مالی، سیاسی و امنیتی دو کشور کردیم.

رئیسی اضافه نمود: در این چند ماه گذشته روابط تجاری و مالی دو کشور 43 درصد رشد داشته است اما هدفگذاری ما توسعه این روابط تا سه میلیارد دلار است و این هدف امکانپذیر است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه روابط خوب دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه خواهد انجامید اعلام کرد: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد. ما در مذاکرات امروز به این نتیجه رسیدیم که حل مسائل منطقه باید به دست کشورهای منطقه باشد و مداخله بیگانگان نه تنها مسائل را حل نمی نماید بلکه مسائلی ایجاد می نماید.

وی تاکید نمود: ظرفیت های قفقاز می تواند امنیت و صلح پایدار را در این منطقه تضمین کند. امیدواریم در این نشست با توافقاتی که اجرا شده است گام های قابل توجهی در جهت ارتقای روابط دو کشور برداشته گردد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ادامه این نشست خبری با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور گفت: در ملاقات با رئیس جمهور ایران از وی بابت رویکرد ایران نسبت به جامعه ارامنه در این کشور تقدیر کردم. باید اشاره کنم جمهوری اسلامی ایران می تواند نماد واضح و شفافی درباره همزیستی مسالمت آمیز دو دین مختلف باشد.

وی بعلاوه گفت: در این ملاقات درباره زمینه های همکاری منطقه ای مذاکره کردیم. ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط ایران و ارمنستان وجود دارد. من از دیدگاه ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه تقدیر کردم.

وی ادامه داد: من بعلاوه اطلاعاتی درباره نشست سه جانبه سوچی به آگاهی رئیس جمهور ایران رساندم و موافق نقطه نظرات ایران درباره صلح و امنیت منطقه هستم. برای ما مهم است که حتما ایران از همه مسائلی که در مذاکرات ما مطرح می گردد آگاهی داشته باشد. ایران باید از روابط ارمنستان با آذربایجان و ترکیه و قره باغ آگاهی داشته باشد.

پاشینیان هم در سرانجام با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور ایران درباره توسعه مبادلات تجاری و مالی برای یافتن راه چاره های آن گفت: در زمینه انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آبی و مسائل زیرساختی مذاکره کردیم که آنها باید جمع بندی گردد. خیلی خوشحالم که در ملاقات امروز یادداشت تفاهم درباره تمدید تهاتر برق و گاز میان وزرای دو کشور امضاء شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دخالت بیگانگان به مسائل منطقه قفقاز می افزاید ، هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری تهران ، ایروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخالت بیگانگان به مسائل منطقه قفقاز می افزاید ، هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری تهران ، ایروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید