خبرنگاران کاهش بیکاری گلستان با توسعه کشت گیاهان دارویی امکان پذیر است

به گزارش وبلاگ اندورید، گرگان - خبرنگاران - مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر نقش ترویج کشت گیاهان دارویی و صنعتی در کاهش بیکاری گفت: چشم انداز این استان برای انتها برنامه ششم توسعه، افزایش سطح زیرکشت این گیاهان به 10 هزار هکتار و ایجاد هزاران فرصت شغلی در این بخش است.

خبرنگاران کاهش بیکاری گلستان با توسعه کشت گیاهان دارویی امکان پذیر است

مهدی لطفی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ اندورید گفت: گلستان حدود 2 هزار بهره بردار کشت گیاهان دارویی در 2 هزار و 960 هکتار دارد که این فعالیت برای 8 هزار و 880 نفر شغل مستقیم ایجاد نموده است.

وی اضافه نمود: بیشتر شدن سطح کشت این گیاهان علاوه بر پایداری درآمد بهره برداران، بخشی از مشکل بیکاری گلستان را نیز رفع خواهد نمود.

به گفته وی برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه باید سالانه 2 هزار هکتار به سطح کشت این اراضی در گلستان اضافه گردد.

برنامه ششم توسعه برای سال های 1396 تا 1400 تدوین شده است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، اولویت کشت صنعتی و سرمایه گذاری گیاهان دارویی این استان 23 گیاه از جمله زیره سبز، زعفران، گل گاوزبان و گل محمدی است.

لطفی زاده همچنین گفت که پارسال 2 هزار و 231 تن گیاه دارویی به ارزش 770 میلیارد ریال در گلستان فراوری شد.

کارشناسان حوزه باغبانی گلستان معتقدند با توجه به تنوع اقلیمی و برخورداری از خاک مناسب، این استان مکانی مناسب برای سرمایه گذاری در کشت انواع گیاهان دارویی است.

از مجموع گیاهان شناسایی شده در گلستان 409 گونه دارویی است که 156 گونه درجنگل، 98 گونه در مراتع، 47 گونه در حاشیه مزارع و 108 گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می نماید.

فعالیت 17 نهالستان دارای مجوز در گلستان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین به برنامه های این سازمان برای توسعه کشت درخت اشاره نمود و گفت: برای تامین گونه های نهال موردنیاز باغبانی، سه میلیون و 310 هزار اصله نهال توسط 17 نهالستان دارای مجوز استان سال جاری فراوری و آماده عرضه است.

به گفته وی ارزش مالی فراوری نهال استان 22 میلیارد ریال برآورد می گردد که برای 60 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد نموده است.

لطفی زاده همچنین پیش بینی کرد که سال جاری از سطح 6 هزار و 800 هکتار باغ مرکبات گلستان حدود 100 هزار تن محصول تولد گردد که 90 درصد این فراوریات ضمن حمل به سایر استان ها، برای ذخیره سازی میوه شب عید استفاده می گردد.

5 هزار و 200 هکتار از باغ های مرکبات استان پرتقال و بقیه نارنگی است.

ایجاد هزار هکتار گلخانه در گلستان

وی همچنین ترویج کشت گلخانه ای را یکی دیگر از برنامه های بلند مدت جهادکشاورزی گلستان دانست و گفت: تا سال 1404 سطح گلخانه های ایجاد شده استان به هزار هکتار خواهد رسید که به ازای هر هکتار گلخانه 10 شغل مستقیم و 20 شغل غیر مستقیم ایجاد می گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که اولویت ایجاد گلخانه ها در استان به سبزی و صیفی اختصاص دارد.

گلستان افزون بر 200 گلخانه با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی دارد که سال قبل از این گلخانه ها 45 هزار تن سبزی و صیفی، 9 میلیون شاخه گلدان و هفت میلیون تن نشا گیاه به ارزش مجموع 2 هزار و 547 میلیارد ریال فراوری شد.

وی توسعه شهرک های گلخانه ای را از دیگر اولویت های جهادکشاورزی گلستان برشمرد.

تدارک توسعه باغ در 50 هزار هکتار اراضی شیب دار

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت باغ در اراضی شیب دار تاکید نمود و گفت: طبق برنامه ششم توسعه، توسعه باغ در 50 هزار هکتار از اراضی شیب دار استان در دستور کار قرار گرفته است.

لطفی زاده اضافه نمود: سال جاری هم به عنوان سومین سال اجرای برنامه ششم، ایجاد باغ در 5 هزار هکتار از زمین های شیب دار گلستان برنامه ریزی شده اما تا به امروز فقط برای 750 هکتار از این زمین ها اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی اضافه نمود: پارسال یک هزار و 110 هکتار باغ در زمین های شیب دار استان ایجاد شد.

لطفی زاده گفت: در گلستان 110 هزار هکتار زمین شیب دار قابلیت تبدیل شدن به باغ را دارد که تا به امروز 25 هزار و 480 هکتار آن به باغ زیتون، گردو، فندق و توت تبدیل شد.

وی افزود: از باغ های ایجاد شده، 12 هزار و 393 هکتار زیتون ، 10 هزار و 740 هکتار گردو ، یک هزار و 216 هکتار فندق ، 206 هکتار توت و بقیه سایر گونه ها است.

طرح ایجاد باغ در زمین های شیب دار استان گلستان با اهداف افزایش پوشش گیاهی در مناطق، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش و بروز سیلاب، افزایش راندمان فراوری در زمین ها، افزایش درآمد و اشتغال پایدار روستایان و جلوگیری از مهاجرت آن ها به شهرها، پیگیری می گردد.

استان گلستان با برخوردار از اقلیم های گوناگون ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه باغبانی دارد که تا به امروز 33 هزار هکتار از زمین های مستعد این منطقه تبدیل به باغ مثمر شده و سالانه 280 هزار تن انواع محصول از آن برداشت می گردد.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، 37 درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید به طوری که 35 درصد اشتغال ساکنان این خطه در این بخش است.

اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری گلستان به وسیله کشاورزی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کاهش بیکاری گلستان با توسعه کشت گیاهان دارویی امکان پذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش بیکاری گلستان با توسعه کشت گیاهان دارویی امکان پذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید