خبرنگاران افزایش نیروهای ناتو باعث تشدید تنش ها در عراق می گردد

به گزارش وبلاگ اندورید، بغداد - خبرنگاران- عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق افزایش شمار نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورش را مغایر با مصوبه مجلس عراق و باعث تشدید تنش ها در این کشور دانست.

خبرنگاران افزایش نیروهای ناتو باعث تشدید تنش ها در عراق می گردد

به گزارش وبلاگ اندورید، مهدی تقی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق امروز در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه عراق توضیح داد: عراق نیازی به نیروی خارجی در خاک خود ندارد زیرا از نیروهای امنیتی متشکل از ارتش، الحشد الشعبی و سایر تشکیلات نظامی برخوردار است که قادر هستند که امنیت را کنترل و ثبات را برقرار و با تروریسم در هر منطقه ای از جغرافیای این کشور مقابله نمایند.

وی اضافه نمود: گزارش های رسانه ای منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر قصد ناتو برای افزایش شمار نظامیانش در عراق به تشنج و تنش بیشتر منجر خواهد شد زیرا اساسا ما یک مصوبه مجلسی آشکار و صریح داریم که بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی از کشور و نه پذیرش نیروهای جدید تاکید می نماید.

این نماینده توضیح داد: شرایط امنیتی کنونی عراق با سالهای گذشته متفاوت است و این کشور قادر است که هرگونه حمله تروریستی را که به امنیت آن در هر منطقه ای آسیب می زند، سرکوب کند.

وی تاکید نمود: عراق در مراحل مهم تاریخ خود به سرمی برد و از جمله با چالش های امنیتی روبرو است اما نیروی قوی و حرفه ای را در اختیار دارد و نیازی به وجود هیچ گونه نیروی خارجی در خاک خود ندارد.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این کشور اعلام نموده است که در اندیشه بازنگری در طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

همزمان نیز ناتو میخواهد که ماموریت این ائتلاف نظامی در عراق را به محض فروکش کردن تاثیرات همه گیری کووید - 19 افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز روز گذشته نوشت: مقام های ارشد و دیپلمات های اروپایی اعلام کردند که وزیران دفاع ناتو تصمیم دارند در جریان ویدئو کنفرانسی که روز پنجشنبه برگزار می گردد، در زمینه افزایش شمار نیروهای این ائتلاف از رقم کنونی 500 نیرو به حدود 4 تا 5 هزار نفر به توافق دست یابند.

دبیرکل ناتو گفته است که انتظار دارد وزیران دفاع این ائتلاف نظامی در زمینه تمدید ماموریت این نهاد توافق نمایند. وی اضافه نموده است که ماموریت ناتو در عراق بتدریج و به تناسب اوضاع توسعه می یابد.

براساس این گزارش، ناتو احتمالا بخشی از فعالیت های آموزشی صورت گرفته از سوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را برعهده می گیرد.

دیپلمات های مزبور یادآور شدند که این ماموریت شامل متحدانی از انگلیس، ترکیه و دانمارک و تحت فرماندهی یک فرمانده دانمارکی برای عراقی ها قابل قبول تر از ماموریت نیروی آموزشی آمریکایی است.

در حال حاضر، ماموریت ناتو صرفا آموزش و مشاوره اعضای نهادهای امنیتی عراقی و نیروهایی را برعهده دارد که تحت کنترل مستقیم دولت عراق هستند.

این درحالی است که کریم المحمداوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق بهمن ماه سال 98 نیز با مطرح شدن بحثها درباره واگذاری ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق به ناتو گفته بود که چنین کاری مخالف با مصوبه مجلس در اخراج نیروهای خارجی از کشور است.

کریم المحمداوی آن موقع در گفت و گویی با بیان این که چنین اقدام ها و توافق هایی با آمریکا، نقض تصمیم مجلس در اخراج همه نیروهای خارجی از کشور است، اضافه نموده بود که مجلس علیه هرگونه توافق و یا مذاکره عراق با آمریکا در خصوص واگذاری ماموریت نیروهای آمریکایی به ناتو خواهد ایستاد.

وی تاکید نموده بود که تصمیم مجلس واضح است و تمام نیروهای خارجی نظامی باید اخراج شوند و نیازی به توافق دیگری نیست.

این عضو مجلس یادآور شده بود که آمریکا 80 درصد ناتو را تشکیل می دهد و این به آن معنا است که آمریکا با این توافق عراق را ترک نخواهد کرد، بلکه با عنوان جدیدی حضور خواهد یافت.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه مجلس در این زمینه تاکید نموده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش نیروهای ناتو باعث تشدید تنش ها در عراق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش نیروهای ناتو باعث تشدید تنش ها در عراق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید