جوانه گندم، طلایه دار جوانی

به گزارش وبلاگ اندورید، گنجاندن جوانه ها (ازجمله جوانه گندم) در برنامه غذایی روزانه افراد جامعه که هم در دسترس، ارزان و سالم هستند و هم می توانند قسمت عمده ای از نیازهای بدن را به ویتامین، مواد معدنی و آنزیم ها را تامین کنند، بسیار مفید است.

جوانه گندم، طلایه دار جوانی

جوانه گندم، طلایه دار جوانی

نویسنده:مهندس مسعود خبازی

گنجاندن جوانه ها (ازجمله جوانه گندم) در برنامه غذایی روزانه افراد جامعه که هم در دسترس، ارزان و سالم هستند و هم می توانند قسمت عمده ای از نیازهای بدن را به ویتامین، مواد معدنی و آنزیم ها را تامین کنند، بسیار مفید است.

بهترین زمان استفاده از جوانه زمانی است که طول جوانه یک ونیم برابر طول دانه گندم(یک سانتی متر) شده باشد. مدت زمان لازم جهت جوانه زدن دانه ها سه تا چهار روز می باشد. در حین فرآیند جوانه زدن ویتامین های گروه B به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد به طوری که درجوانه گندم مقدار ویتامین B1 و ویتامین B2 بیشتر از دانه گندام است.

ارزش غذایی: جوانه ها مواد غذایی هستند که در فرایند طبیعی رشد و تولید شان، دارای ارزش غدایی بالایی (از نظر ویتامین و املاح) می باشند. مصرف مداوم جوانه گندم مانع کمبود ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی مورد نیاز بدن می گردد و بدن را سالم و نیرومند می سازد. جوانه گندم علاوه بر عناصر فسفر، کلسیم و مهمیم، سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و حاوی ویتامین های گروه C,B و E می باشد.

تغدیه صحیحی که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن در برگیرنده پروتئین، کلسیم، فسفر و مهمیم هم می باشد، می تواند به فعالیت و افزایش کارایی مغز کمک کند. مطالعات نشان داده اند افرادی که در انجام کارهای روزمره از فعالیت های فکری بیشتری بهره می گیرند. باید مواد غذایی روزانه آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از عناصر فسفر، مهمیم و کلسیم باشد.همچنین جوانه گندم حاوی مقدار زیادی فیبر و آب است که باعث دفع کامل مواد زاید بدن می گردد و ویتامین B1 موجود در آن برای تعادل سیستم عصبی ضروری می باشد.

اثرات گزارش شده جوانه گندم: ضد سرطان، جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس، درمان ریزش مو، دفع شوره های سر و بعضی ناراحتی های پوستی، جلوگیری از بروز یائسکی زودرس، رفع بی خوابی و کاهش وزن، جلوگیری از افت رشد کودک در موقع از شیر گرفتن.

نحوه مصرف: به طور کلی مصرف جوانه گندم به دو صورت تازه (خام) و خشک (پودر جوانه گندم) رایج است. مصرف آن به صورت خام ارزش غدایی بیشتری دارد و اگر لازم است به غذای در حال پخت اضافه گردد باید در مراحل انتهایی پخت این کار انجام گردد. همچنین در تهیه انواع سالاد، سوپ ها، آبگوشت ها و غذاهای رایج دیگر هم کاربرد دارد. مصرف پودر جوانه گندم همراه با شیر و آبمیوه های مختلف به دلیل مزه شیرین آن مطبوع است و با استقبال بچه ها روبه رو می گردد و مصرف آن به خصوص در زمان از شیر گرفتن کودک نقش به سزایی در جلوگیری از افت رشد کودک دارد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "جوانه گندم، طلایه دار جوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوانه گندم، طلایه دار جوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید