بوتکمپ چگونه به برنامه نویس ها یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ اندورید، اگر با برنامه نویس های باسابقه و کاربلد هم صحبت شوید، متوجه خواهید شد کمتر کسی از آنها توانسته در دانشگاه و طی واحدهای گذرانده شده به خوبی با برنامه نویسی آشنا گردد. واقعیت این است واحدهای درسی دانشگاه در بیشتر رشته های مرتبط با رایانه، بیشتر جنبه آشنایی فرد با اصول کار را فراهم می نماید و به دلیل محدودیت های زمانی نمی توانند دانشجو را با بسیاری از زیروبم های فراوانی که در راستا توسعه نرم افزار وجود دارد، آشنا نمایند.

بوتکمپ چگونه به برنامه نویس ها یاری می نماید؟

به همین دلیل، بیشتر علاقه مندان سراغ شیوه های دیگری مثل یادگیری به وسیله بعضی موسسات آموزشی، دوره های آنلاین یا شیوه های خودآموز مثل کتاب یا فیلم های آموزشی می فرایند اما چند سال است یک شیوه دیگر هم به میدان آمده که نه تنها زمینه افزایش قابل توجه سطح فراگیری را فراهم می نماید، بلکه بسیاری از ریزه کاری های غیر فنی را که یک برنامه نویس در جهت شغلی با آنها روبه رو می گردد نیز در دستور کار قرار می دهد.

شیوه های کار تیمی، برقراری ارتباط موثر با هم تیمی ها و مشتریان و نیز الگوهای تقویت خلاقیت یا ایده پردازی از جمله این ریزه کاری های غیر فنی هستند. این شیوه بوتکمپ (Bootcamp) نام دارد.

بوتکمپ چیست؟

واژه بوتکمپ در انگلیسی به معنای اردوی آموزشی ویژه نظامیان است. نظامیان در این اردوها معمولا با شرایط سخت و سخت روبه رو می شوند و آموزش های مختلف تجربی می بینند.

بوتکمپ در جهانی فناوری اطلاعات نیز معنایی تقریبا مشابه دارد، با این تفاوت که در آن خبری از شرایط سخت مثل رویارویی با کم آبی، گرسنگی یا حیوانات خطرناک نیست! بوتکمپ درواقع یک دوره فشرده آموزشی است که معمولا تاکید بیشتری بر اجرای عملی دارد و تا حد ممکن از ارائه مطالب تئوری در آن پرهیز می گردد.

بوتکمپ را می توان چیزی میان یک دانشگاه سنتی و یک دوره آنلاین آموزشی دانست. در دانشگاه های معمول جهان، فرد ملزم به حضور و انجام تکالیف معینی است، ولی اختیار چندانی در زمینه محتوای درسی ندارد.

در دوره های آنلاین آموزشی، این الزامات کمتر است و اختیار عمل بیشتری به دانشجو داده می گردد. اما اصلی ترین مزیت بوتکمپ ها را باید در وجود راهنما (منتور) دانست.

شرکت نمایندگان در بوتکمپ ها نه فقط با مهارت های فنی آشنا می شوند، بلکه افرادی به عنوان راهنما در کنار آنها حضور دارند که به ویژگی ها و تفاوت های فردی هر یک از این شرکت نمایندگان توجه دارند و جهت درست را بر اساس همان ویژگی ها به آنها نشان می دهند.

اولین بوتکمپ آموزشی مهارت های مرتبط با فناوری اطلاعات در سال 2012 ایجاد شد. به تدریج و با معین شدن اثربخشی بالای این شیوه، شاهد گسترش آن به کشورهای مختلف بودیم.

انواع بوتکمپ

بوتکمپ های آموزش مهارت های فنی شامل دو دسته اصلی می شوند:

پیش بوتکمپ

بوتکمپ اصلی یا آماده برای کار

پیش بوتکمپ: این دوره، همان طور که از نامش هم پیداست، برای آمادگی افراد برای حضور در بوتکمپ اصلی برگزار می گردد. از آنجا که غربالگری دقیق داوطلبان در بوتکمپ از اهمیت بالایی برخوردار است، بعضی از برگزارنمایندگان این دوره ها، ابتدا یک دوره پیش بوتکمپ برگزار می نمایند تا بهتر بتوانند میزان تمایل، اشتیاق و نیز توانایی ذهنی شرکت نمایندگان را ارزیابی نمایند.

در واقع پیش بوتکمپ را می توان مثل یک آزمون ورودی غیررسمی دانست. شرکت نمایندگان در قالب جلسات حضوری یا آنلاین با بعضی مهارت های پایه کدنویسی آشنا می شوند و البته عملکردشان نیز مورد پایش قرار می گیرد. پس از انتها این دوره، ممکن است آزمونی از این افراد به عمل آید تا افراد حائز شرایط برای دوره بعدی که بوتکمپ اصلی است گزینش شوند. پیش بوتکمپ ها معمولا کوتاه مدت هستند و طی چند هفته اجرا می شوند.

بوتکمپ اصلی: شرکت نمایندگانی که دوره پیش بوتکمپ را با موفقیت به انتها رساندند، وارد بوتکمپ اصلی می شوند. این دوره به صورت فشرده برگزار می گردد. شرکت نمایندگان به طور تمام وقت در دوره ای معمولا 3 یا 6 ماهه شرکت می نمایند. یکی از مواردی که بیشتر بوتکمپ ها روی آن تاکید دارند، کار تیمی است. به همین دلیل، در ابتدای بوتکمپ یک پروژه عظیم برای انتها دوره تعریف می گردد و شرکت نمایندگان به تدریج با مهارت های فنی لازم برای اجرای کامل آن پروژه آشنا می شوند. از سوی دیگر، اجرای این پروژه احتیاجمند کار تیمی است و به همین دلیل، دوره آموزشی با کار تیمی گره می خورد. شرکت نمایندگان به این ترتیب می توانند بسیاری از چالش هایی را که در جهانی شغلی ممکن است با آن روبه رو شوند در این پروژه تجربه می نمایند و البته شیوه های موثر رویارویی با آن را نیز می آموزند. این نکته را می توان از اصلی ترین مزایای بوتکمپ ها دانست. بوتکمپ های برنامه نویسی در واقع یک مدل کنترل شده از فضای کار واقعی در جهانی فناوری اطلاعات را فراهم می نمایند.

تامین هزینه بوتکمپ ها

ارائه آموزش های فشرده، هزینه هم دارد. بسیاری از موسسات آموزشی با دریافت شهریه از هنرجویان به درآمد و سود می رسند. اما هزینه های بوتکمپ ها معمولا آن قدر بالاست که گاهی شهریه ها کفاف نمی دهند. به همین دلیل، این مراکز سراغ راه های دیگری برای کسب درآمد می فرایند.

یکی از این شیوه ها، دریافت بخشی از حقوق ماهانه فن آموز استخدام شده در یکی از شرکت های طرف قرارداد بوتکمپ است. بوتکمپ ها معمولا ارتباطات خوبی با شرکت های فناوری اطلاعات دارند و به نوعی نقش یک مرکز تربیت نیروی انسانی متخصص را برای آنها بازی می نمایند.

از آنجا که بسیاری از شرکت ها به چنین نیروهایی احتیاج دارند و از سوی دیگر، فن آموز نیز دنبال شغل است، بخشی از حقوق او مثلا در سال اول به بوتکمپ می رسد. همچنین بعضی از شرکت ها حتی پا را فراتر گذاشته و مبلغی را در ابتدای دوره به بوتکمپ برای آماده سازی تعداد معینی نیروی انسانی متخصص پرداخت می نمایند. یکی دیگر از شیوه های کسب درآمد بوتکمپ ها، مشارکت در استارت آپ های ایجاد شده توسط آنهاست. از آنجا که در بوتکمپ ها انواع مشاوره ها در زمینه برنامه نویسی و مدیریت کسب وکار ارائه می گردد، بعضی فن آموزان از همان ابتدا سراغ پروژه مورد علاقه خود می فرایند که می تواند در قالب یک استارت آپ تعریف گردد. بوتکمپ نیز به ازای ارائه مشاوره و فراهم کردن زمینه برای رشد این استارت آپ، بخشی از سهام آن را دریافت می نماید.

بوتکمپ و کرونا

بسیاری از بوتکمپ ها در جهان به طور حضوری یا ترکیب حضوری و آنلاین برگزار می گردد. اما همه گیری ویروس کرونا سبب شده حضور فیزیکی با محدودیت هایی روبه رو گردد و در نتیجه، بیشتر بوتکمپ ها به تغییر الگوی معمول خود روی آوردند.

از سوی دیگر، استقبال شدید از تجارت الکترونیک در بوتکمپ موجب شده تقاضا برای نیروی انسانی متخصص در این زمینه بسیار افزایش یابد که همین زمینه را برای حضور پررنگ تر بوتکمپ ها در جهانی آموزش مهارت های مرتبط با فناوری اطلاعات هموارتر می نماید.

صالح سپهری فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ اندورید

منبع: جام جم آنلاین

به "بوتکمپ چگونه به برنامه نویس ها یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوتکمپ چگونه به برنامه نویس ها یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید