فناوری هایی که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند

به گزارش وبلاگ اندورید، در دنیای امروز برنامه ها و فناوری های بسیاری توسعه داده شده اند که می توان از آنها برای آگاهی داشتن از بدن مان و داشتن بدنی سالم استفاده کرد.

فناوری هایی که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند

به گزارش وبلاگ اندورید، علاوه بر بعضی اپلیکیشین ها که می توان از آنها برای داشتن اندامی متناسب و بدنی سالم استفاده نمود بعضی فناوری ها نیز توسعه داده شده اند که در کنار آن برنامه ها می توانند به افراد در رسیدن به هدفشان که داشتن بدنی سالم و مقاوم است، یاری نمایند. در اینجا بعضی از این فناوری ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

نظارت بر قلب

نبض شما میزان ضربان قلب شما در هر دقیقه است. داشتن ضربان قلب نسبتا پایین در حالت استراحت به طور کلی به این معنی است که شما یک قلب قوی دارید که می توانید مقدار کافی خون را با حداقل کوشش در بدن خود پمپاژ کنید.

حسگرهای مختلفی اخیرا توسعه داده شده اند که یکی از آنها تتوهای هوشمند ساخت دانشمندان دانشگاه تگزاس است. دانشمندان دانشگاه تگزاس یک تتوی الکترونیکی فوق نازک با دو حسگر برای نظارت بر شرایط قلب توسعه داده اند. این دستگاه شامل دو حسگر نواری نازک است. یکی از این حسگرها از طلا و پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات(PET) و دیگری از پلیمر شناخته شده به اسم پلی وینیلیدین فلوراید(PVDF) ساخته شده است. دومی فیزوالکتریک است، به این معنی که وقتی در معرض فشار مکانیکی قرار بگیرد بار الکتریکی فراوری می نماید.

هر دو حسگر به یک ورق نازک از پانسمان پزشکی شفاف متصل می شوند. این تتوی الکترونیکی به طور موقت به قفسه سینه بیمار چسبانده می گردد و به دلیل انعطاف پذیر بودن، با حرکت بیمار همگام می گردد و به همین دلیل باعث هیچ ناراحتی و مزاحمت نمی گردد و می تواند چندین روز بر روی سینه بیمار باقی بماند. در حال حاضر دستگاه باید در سرانجام به رایانه متصل گردد، اما در آینده نزدیک خواهد توانست داده ها را به صورت بی سیم به یک برنامه در یک گوشی هوشمند منتقل کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، تتوی الکترونیکی به دو شیوه عمل می نماید، به این معنی که از دو حسگر خود برای نظارت بر قلب به وسیله الکتروکاردیوگرافی(ECG) یا نوار قلب و لرزه تپش نگاری(SCG) استفاده می نماید.

روش ECG که بیشتر مردم با آن آشنا هستند، شامل ضبط فعالیت الکتریکی قلب است که با هر ضربان قلب فراوری می گردد. از سوی دیگر SCG ارتعاشات قفسه سینه را با هر تپش قلب اندازه گیری می نماید. به گفته محققان، SCG به عنوان یک فرم کنترل کیفیت عمل می نماید که دقت قرائت های ECG را معین و تایید می نماید.

نظارت بر خواب

داشتن یک خواب خوب، آرزوی همه انسان هاست. تا به امروز بسیاری از شرکت های فناوری سعی نموده اند ابزار کارآمدی ارائه دهند تا به کاربران خود یاری نمایند خواب خوبی داشته باشند.

شرکت فرانسوی اورگو گروپ(URGO Group)، یک راه چاره غیرتهاجمی ارائه نموده تا خوابیدن بهتر را به مغز آموزش دهد. این شرکت، نوعی سربند موسوم به اورگونایت(UrgoNight) طراحی نموده که با استفاده از آنالیز نوار مغزی کاربر و ورزش های مغزی مبتنی بر یک اپلیکیشن، خواب راحت را به مغز می آموزد. کاربرانی که می خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید اورگونایت را به مدت 20 دقیقه در روز و سه بار در هفته به سر خود ببندند.

این کار باید در سه ماه تکرار گردد تا بازخورد مثبتی داشته باشد. این ابزار می تواند فرآیندهای مغزی و فعالیت های ذهنی را نشان دهد و امواج مغزی منتشر کند که با خواب راحت در ارتباط هستند. گفته شده که اورگونایت می تواند به کاربران یاری کند 40 درصد زودتر به خواب بروند و بیدار شدن در نیمه شب را تا 53 درصد کاهش می دهد.

نظارت بر مغز

بسیاری از ورزشکاران از نوعی از فناوری برای ارتقای عملکرد خود استفاده می نمایند اما بعضی از این فناوری ها بطور خاصی غیرعادی هستند. شرکت هالو نوروساینس اعلام نموده که ورزشکاران می توانند از هدفون ورزشی هالو (Halo) برای ارتقای تاثیر تمرینات خود استفاده می نمایند.

این دستگاه پوشیدنی به منظور تحریک قشر حرکتی مغز برای تجربه یک حالت زودگذر انعطاف پذیری بیش از حد طراحی شده که در این حالت می تواند بطور موثرتری اتصالات عصبی بسازد. برای مثال اگر ورزشکار در بحبوحه تمرینات قدرتی باشد، می تواند در زمان سریع تری با وزنه های سنگین تر کار کند. هدفون هالو از تحریک نورونی برای بهبود عملکرد مغز استفاده می نماید و در کارآزمایی های اولیه به اعضای یک تیم اسکی آمریکایی یاری کرد تا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند.

نظارت بر شاخص توده بدن

شاخص توده بدنی یا بی ام آی(BMI) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی نماید بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده گردد. این شاخص در بین سال های 1830 تا 1850 توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد.

محققان پیروز به توسعه نخستین دستگاه تحلیل امپدانس الکتریکی- زیستی(BIA) قابل حمل در دنیا شدند. اخیرا محققان توانستند اولین دستگاه تحلیل مپدانس الکتریکی-زیستی قابل حمل در دنیا را توسعه دهند، این دستگاه افراد را قادر می سازد تا از سلامت خود مطلع شوند و شاخص توده بدن خود را اندازه گیری نمایند. گروهی از محققان و طراحان با استعداد پیروز به توسعه دستگاهی به نام RIDM شدند که توسط آن افراد می توانند از سلامت شخصی خود مطلع شوند.

این دستگاه کوچک و قابل حمل ترکیبات بدن افراد را اندازه گیری نموده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. RIDM اولین دستگاه تحلیلی امپدانس الکتریکی- زیستی قابل حمل در دنیا است. این دستگاه به اندازه کف دست است و دقت اندازه گیری آن نیز معادل دستگاه های شرکت InBody است. چندین سال است افرادی که مایلند میزان چربی بدن و شاخص توه بدنی خود را بدانند از دستگاه های InBody استفاده می نمایند، اما اکنون می توانند از دستگاه دقیق RIDM برای اندازه گیری میزان درصد چربی بدنشان استفاده نمایند.

هزینه استفاده از دیگر دستگاه ها بسیار زیاد است و میزان دقت آنها نیز پایین است اما RIDM میزان آب بدن را بوسیله سنجیدن مقاومت الکتریکی بافت بدن، اندازه گیری می نماید. آزمایشات محققان نشان داد که RIDM می تواند شاخص تراکم استخوان را با دقت 94 درصد اندازه گیری کند. در حال حاضر این دستگاه دقیق ترین روش تجزیه و تحلیل شاخص های بدن در دنیا است. دستگاه RIDM می تواند پنج ناحیه از بدن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. دستگاه های دیگر در تشخیص فرم بدن کاربران دقیق نیستند اما دستگاه RIDM با استفاده از اندازه گیری های چند فرکانسی فاقد این مشکل است و قادر به اندازه گیری توده آب خارج سلولی و داخل سلولی است.

RIDM همراه یک برنامه است که توسط آن می تواند ترکیبات بدن افراد را اندازه گیری کند. RIDM به کاربران داده هایی بیش از توده وزنی اعم از میزان عدم تعادل بدن، توده خشکی خالص، میزان متابولیسم پایه و چربی احشایی(شکم) را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.

اپلیکیشن محاسبه کالری

محاسبه کالری غذا، روش موثری در مدیریت وزن است. اگر بدانید که برای رسیدن به وزن مورد نظر خود، باید چقدر کالری مصرف کنید، این کار را راحت تر انجام خواهید داد. به گزارش سازمان دنیای بهداشت(WHO)، تعداد 1.9 میلیارد بزرگسال در سال 2016 اضافه وزن داشتند و این رقم در حال حاضر بالاتر رفته است.

شاید به زودی بتوان با یاری یک اپلیکیشن جدید، میزان کالری و مواد مغذی غذاها را تنها با عکس دریافت معین کرد. پژوهشگران فرانسوی، نوعی اپلیکیشن ارائه داده اند که می تواند میزان کالری غذا را تنها از روی عکس آن محاسبه کند. این اپلیکیشن موسوم به فودوایزر(Foodvisor) می تواند ترکیبات غذا را آنالیز و کالری های آن را محاسبه کند.

اپلیکیشن فودوایزر، با نرم افزارهای اندروید و iOS کار می نماید و کاملا رایگان است. این اپلیکیشن می تواند پس از ثبت تصویر غذا، آن را تحلیل کند و اطلاعاتی شامل میزان کلی کالری، چربی، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و فیبرهای موجود در آن ارائه دهد؛ در نتیجه امکان کاهش وزن و محاسبه ترکیبات مورد احتیاج امکان پذیر می گردد. کاربر باید وزن، قد، جنسیت و سن خود را در اپلیکیشن ثبت کند تا برنامه مورد احتیاج او ارائه گردد.

این اپلیکیشن در انگلستان آزمایش شد و نتایج آن با اپلیکیشن هایی مانند مای فیتنس پل مورد مقایسه نهاده شد. در این آزمایش معین شد که فودوایزر می تواند همه نوع ماده غذایی را با دقت بالا تحلیل کند، اما هنوز برای ثبت دقیق تر باید روی آن کار کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فناوری هایی که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری هایی که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید