کاربردی نبودن دروس آموزشی، آرزوی بر باد رفته دانشگاه ها که در آن خبری از مهارت نیست

به گزارش وبلاگ اندورید، طی چند دهه اخیر دانشگاه های کشور با موضوع کارایی نبودن سرفصل دروس آموزشی روبرو شده اند که تغییرات آن نیازمند سیاست های دولت تازه است.

کاربردی نبودن دروس آموزشی، آرزوی بر باد رفته دانشگاه ها که در آن خبری از مهارت نیست

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ اندورید، این روز ها نقدها زیادی به بحث سرفصل های دروس دانشگاهی وارد شده به صورتی که برخی دانشجویان بدون کسب مهارت مدرک دانشگاهی خود را دریافت می نمایند و راهی بازار کار می شوند.

عدم تطابق سرفصل های دروس آموزش با مهارت دانشجویان مشکل جدی چند دهه اخیر وزارت علوم و دانشگاه های کشور است که اگر نادیده گرفته شوند، می توانند آفت بزرگی را به آموزش عالی کشور وارد نمایند.

روسای دانشگاهی معتقد هستند که بروز رسانی سرفصل های دروس باید حتما صورت بگیرد، در غیر اینصورت شاهد رشد چشمگیر دانشجویانی خواهیم شد که استعداد و مهارت کافی ندارند و صرفا بر اساس نمره و مدرک دانشگاهی راهی کوچه و خیابان برای دستیابی به مشاغل مورد نظر می شوند.

بعلاوه، پذیرش بیش از حد دانشجویان در یک رشته سبب می شود تا رشته های دیگر که می توانند بازار کار خوبی را برای دانشجو به وجود آورند مورد غفلت واقع شوند و به اینصورت سرفصل ها و عناوین دروس برای دانشجویان و دانشگاه ها بیش از پیش مشکل ساز خواهد شد.

اگر سرفصل های دروس دانشگاهی کاربردی و بروز نشوند به راحتی می توانند به مشاغل فارغ التحصیلان و اقتصاد کشور ضربه وارد نمایند؛ بنابراین اگر دانشجو می خواهد وارد بازار کار شود باید دانش، مهارت و نگرش او با هم همخوانی داشته باشد و به عبارتی مهارت های لازم را فراگیرد تا بتواند در بازار های کار پیروز باشد.

بعلاوه برخی از کارشناسان مدعی هستند؛ یکی از دلایلی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی افراد متخصص تربیت نمی شود، به نبود تقاضا در بنگاه ها، صنعت و فناوری برمی شود، چرا که فناوری و تکنولوژی پیشرفته در کشور وجود ندارد و در نتیجه احتیاج به افراد متخصص نیست.

بیشتر دانش آموختگان جذب مشاغلی می شوند که یا مرتبط با رشته تحصیلیشان نیست یا اینکه علاقه ای به آن ندارند، در نتیجه هزینه ای که جامعه برای تربیت این افراد در رشته مورد نظر انجام می دهد هم بی فایده بوده که این امر در سراسر دنیا مرسوم نیست؛ بنابراین بحث افزایش مهارت در دانشجویان به اسم آرزوی بر باد رفته دانشگاه ها شناخته شده است.

علاوه بر تئوری محور بودن دانشگاه ها مسئله دیگر هزینه بر بودن واحد های عملی و کارآموزی در دانشگاه است که در آن ها هزینه های واحد های عملی دو برابر هزینه واحد های نظری است که می تواند مخارج زیادی را بر دوش دانشجویان تحمیل کند.

علی رغم تغییر سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها باید به دانشجویان مشاوره روانشناسی درباره شغل مرتبط با رشته تحصیلی شان داده شود و در حین تحصیل باید در بنگاه ها کار نمایند تا با محیط کار آشنا شوند.

محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با وبلاگ اندورید، درباره تغییر سرفصل های دروس دانشگاهی متناسب با بازار کار موجود در جامعه اظهار کرد: دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی جزو دانشگاه های مهارتی کشور هستند.

او اضافه نمود: قصد داریم دامنه فعالیت دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور را ارتقا و توسعه دهیم. در زمینه سایر رشته های دانشگاهی یک راهش این است که سرفصل های دروس بازنگری و بروز شوند و بحث مهارت در آن ها دیده شوند.

زلفی گل توضیح داد: بحث مهمی که در موضوع علمی کشور مورد اغفال واقع شده، این است که از جغرافیای فراغت دانشجویان برای مهارت افزایی کمتر بهره برده ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما می توانیم از پتانسیل کانون های فرهنگی، انجمن های علمی و ... برای فعالیت های فوق برنامه استفاده کنیم تا با برنامه ریزی مناسب ضمن اینکه اوقات فراغت دانشجویان را برنامه ریزی می کنیم از آن اوقات فراغت هم برای آموزش های خاص که جنبه مهارتی دارند، استفاده کنیم.

ماندانا نوربخش، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت وگو با وبلاگ اندورید، درباره تغییر سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری اظهار کرد: سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری باید تغییر کند.

او اضافه نمود: سرفصل هر رشته تمام جزئیات آموزشی را در بر دارد و حتی مهم است که کدام منابع و چه فصل هایی باید و چگونه برای هر درس تدریس شود. واضح است که منابع و موضوعات در طول زمان تغییر می نمایند، بنابراین سر فصل ها هم باید هر چند سال به روز رسانی شوند و گاهی حتی تغییر بنیادی داشته باشند. ممکن است در طول زمان لازم باشد درس هایی از سرفصل حذف شوند و درس های دیگری جایگزین شوند.

نوربخش توضیح داد: تغییر سرفصل دروس همچون درس هایی است که برای ورود به هر رشته باید در امتحان ورودی در نظر گرفته شود به همین دلیل ضرایب امتحانی هم گاهی باید تغییر کند.

او ادامه داد: علم در حال پیشرفت بوده و برای به روز بودن باید پابه پای دنیا حرکت کنیم، اگر سرفصل های دانشگاهی همراه این تغییر به روز نشوند از دنیا عقب می مانیم. البته تغییر و به روز رسانی سرفصل باید به وسیله متخصصان هر رشته ای انجام بگیرد. در وزارت علوم برای هر حوزه ای کمیته ای وجود دارد که سرفصل های رسیده را آنالیز، اصلاح و تصویب می نماید اما خودشان سرفصل نمی نویسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تاکید نمود: ضروری است تا متخصصان هر رشته بوقت کافی به تغییر سرفصل دروس اختصاص دهند و تغییرات مورد احتیاج را به وسیله دانشگاه اعلام نمایند و در صورت لزوم سرفصل تازه تهیه نمایند. کمیته هایی که در وزارت علوم وجود دارد هم البته از همین متخصصان تشکیل شده اند یعنی استادان برجسته از دانشگاه های کشور در این کمیته حضور دارند و باید برای تغییر سرفصل دروس دانشگاهی کوشش نمایند.

در بازار کار باید استادکار مهارتی داشته باشیم تا مهارت متناسب با کار را به دانشجویان آموزش دهد و از سوی دیگر اساتید دانشگاه باید سعی نمایند علاوه بر مباحث تئوری، بخش های عملی و کار در مشاغل جامعه را هم در سرفصل آموزش های خود قرار دهند؛ چرا که دروس دانشگاهی کاربردی نیستند و برای دانشجویان اهمیت زیادی ندارند.

اگر سرفصل های دروس آموزشی اصلاح نشوند دانشجویان نه تنها با رشته تحصیلی خود آنچنان که باید آشنا نخواهد شد بلکه در بازار کار و دستیابی به مشاغل هم دچار مشکل می شوند؛ بنابراین انتظار می رود تا دولت تازه بحث تغییر سرفصل های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد و با افزایش دروس مهارتی و عملی کاری کند تا دانشجویان، بیشتر با مطالب کتاب و اهمیت آن ها در بازار کار و جامعه آشنا شوند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاربردی نبودن دروس آموزشی، آرزوی بر باد رفته دانشگاه ها که در آن خبری از مهارت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردی نبودن دروس آموزشی، آرزوی بر باد رفته دانشگاه ها که در آن خبری از مهارت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید