افزایش 2 برابری بودجه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات

به گزارش وبلاگ اندورید، گزارش سیاستی در موضوع تحلیل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه 1401 به وسیله هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا) مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام تدوین و منتشر شد.

افزایش 2 برابری بودجه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات

لایحه بودجه مهم ترین سند اقتصادی دولت است که هرساله دخل وخرج دولت را تعیین نموده و با نظر مجلس به قانون لازم الاجرا تبدیل می گردد.

یکی از امور مهمی که ذیل فصل اقتصادی به آن پرداخته می گردد، مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تعیین کننده برنامه اجرایی دولت در یک سال آینده خواهد بود.

در این گزارش ضمن آنالیز و تحلیل لایحه بودجه 1401 فناوری اطلاعات و ارتباطات، مقایسه ای اجاقتصادی با قانون بودجه سال 1400 نیز اجرا شده است که در آن افزایش بیش از دو برابری بودجه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش حدود 3.5 برابری اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای قابل توجه است.

کمتر شدن اعتبارات هزینه ای و رشد قابل توجه اعتبارات سرمایه ای بیانگر آن است که دولت فعالیت های توسعه ای و زیرساختی خود را در این حوزه از سر گرفته و دو سیاست کاهش هزینه و تمرکز بر توسعه زیرساخت ها را در دستور کار خود قرار داده است.

با این حال سهم بیش از 95 درصدی اعتبارات متفرقه (در برابر اعتبارات برنامه ای) در لایحه بودجه 1401، تردیدهایی را نسبت به واقع بینانه بودن برآوردها و تأمین بودجه در شرایط فعلی کشور ایجاد می نماید و ابهام برنامه ای در حجم عمده ای از بودجه را پیش روی کارشناسان این حوزه قرار می دهد.

علاوه بر موارد فوق، در این گزارش تحلیلی کوشش شده است تا در خصوص دو برنامه مهم این حوزه یعنی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک تحلیل های دقیق تری صورت گیرد و متناسب با چالش ها و مسائل تشخیص داده شده، پیشنهادهایی نیز ارائه گردد؛ به عنوان مثال در شبکه ملی اطلاعات با چالش هایی همانند اتخاذ راهبرد تعیین برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، جایگاه قانونی نظارت بر توسعه شبکه ملی اطلاعات، تقلیل شبکه ملی اطلاعات به توسعه شبکه انتقال و دیتای کشور، مدل اقتصادی توسعه شبکه ملی اطلاعات و مسئله توسعه اینترنت ثابت روبرو هستیم که بهبودبخشی به این مسائل نیازمند اصلاحاتی در پیشنهادهای ارائه شده برای ردیف بودجه های مرتبط است؛ لذا بزنگاه تغییر عملیاتی در این مسائل لایحه بودجه است که باید با تغییراتی، این دغدغه ها را مرتفع کند.

از نظر ساختار بودجه ریزی و نظام بودجه فاوا نیز با توجه به ماده 3 آئین نامه مرکز ملی فضای مجازی، توجه به جایگاه این مرکز در فرآیند تصویب و نظارت بر هزینه کرد بودجه طرح های کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بعلاوه محور قرار گرفتن توسعه اجزای مختلف شبکه ملی اطلاعات، به عنوان منطق و برنامه اصلی بودجه ریزی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از جمله مسائل مهمی است که در نظام بودجه ریزی فاوا باید به آن توجه کرد.

بعضی چالش ها را می توان در لایحه فعلی رفع کرد و بعضی از آن ها باید در احکام دائمی بودجه همانند الحاقات قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت بیان گردد تا به صورت دائمی حاکم بر بودجه ریزی این حوزه باشد.

گزارش کامل تحلیل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه 1401 در این لینک در دسترس است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش 2 برابری بودجه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2 برابری بودجه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید