آیا لبخند مصنوعی شما را شادتر می نماید؟ لبخند بزن، اگرچه قلب پردردی داری!

به گزارش وبلاگ اندورید، آیا لبخند ساختگی باعث می گردد احساس شادی بیشتری داشته باشید؟ این سؤال از زمانی که طبیعت شناس مشهور -چارلز داروین- کتابی در این زمینه در سال 1872 منتشر کرد، مورد بحث قرار گرفته است.

آیا لبخند مصنوعی شما را شادتر می نماید؟ لبخند بزن، اگرچه قلب پردردی داری!

داروین نوشته بود: بیان آزادانه با نشانه های بیرونی یک احساس، آن را تشدید می نماید… حتی شبیه سازی یک احساس، آن را در فکر ما بیدار می نماید.

فرهنگ عامه این ایده را تقویت می نماید. به عنوان مثال، یکی از ترانه های زیبای نات کینگ کول در سال 1954 به نام لبخند را به یاد بیاورید که حاوی این شعر است: لبخند بزن، اگرچه قلبت درد می نماید […] متوجه می شوی که زندگی همچنان ارزشمند است/اگر فقط لبخند بزنی.

اما آیا این موضوع به درستی آنالیز علمی شده است؟

در مطالعه ای در سال 1988 از افراد خواسته شد تا یک اتوماتیک را با دندان های خود برای شبیه سازی لبخند یا با لب های خود برای شبیه سازی یک حالت خنثی نگه دارند.

این مطالعه نشان داد که حتی لبخند زدن بدون نیت درونی از آن باعث می گردد افراد با نمایش یک کارتون بیشتر احساس تفریح نمایند.

با این حال، یک متاآنالیز (جمع بندی چند مطالعه) در سال 2016 که داده های 17 مطالعه را با استفاده از همین ترفند قلم در دهان گردآوری نموده بود، نشان داد که آن ها نمی توانند نتایج اصلی را تایید نمایند.

محققان طی سال ها مطالعات دیگری را با روش های مختلف انجام داده اند تا آنالیز نمایند حالت صورت ما چگونه بر احساس ما تأثیر می گذارد. یک آنالیز در سال 2019 از 138 مطالعه نشان داد که لبخند بر احساسات افراد تأثیر می گذارد، اما تأثیر آن اندک بود.

اما حالا مطالعه جدیدی در این مورد صورت گرفته است:

در این تحقیقکه در نشریه Nature Human Behavior منتشر شد، از حدود 3800 داوطلب از 19 کشور خواسته شد با استفاده از چندین روش مختلف لبخند بزنند یا حالت خنثی خود را حفظ نمایند و سپس سطح شادی خود را ارزیابی نمایند.

اگر داوطلبان بدانند که محققان در حال مطالعه چه چیزی هستند، این می تواند بر نحوه ارزیابی آن ها از مداخلات خندان تأثیر بگذارد. بنابراین، محققان طوری آزمایش های را طراحی کردند که داوطلب های از هدف آزمایش چیزی سردرنیاورند.

پس آن ها وانمود کردند که در حال مطالعه چگونگی تأثیر حرکات کوچک و حواس پرتی بر توانایی های حل ریاضی هستند و دستورالعمل های فریبنده ای صادر کردند، مانند دست چپ خود را پشت سر خود بگذارید و چشمان خود را یک بار در ثانیه به مدت 5 ثانیه پلک بزنید!

از 3 روش در مجموع استفاده شد:

در اولی داوطلبان مجبور بودند یک اتوماتیک بین دندان های خود بگذارند یا آن را با لب های خود نگه دارند. این یک کپی از مطالعه سال 1988 با بعضی تغییرات جزئی بود: دیگر از کارتون برای ارزیابی سطح تفریح القایی استفاده نمی شد و مقدار شادی به جای تفریح در خاتمه کار میزان گیری می شد.

در روش دوم، داوطلبان از عکس یک بازیگر را تقلید کردند که لبخند می زد یا حالتی خالی داشت.

در روش سوم، محققان از شرکت نمایندگان خواستند که با حرکت دادن گوشه های لب هایشان به سمت گوش ها و بالا بردن گونه ها یا حفظ حالت صورتشان، حالتی شاد داشته باشند.

پس از هر کار، شرکت نمایندگان یک مسأله ریاضی ساده، یک پرسشنامه شادی و اضطراب، و یک نظرسنجی خشم، خستگی و سردرگمی را تکمیل کردند.

انتها تعیین شد که واقعا احساس شادی با انجام شادی های تصنعی افزایش می یابد، اما وقتی کسی از یک عکس خندان تقلید می نماید، این تاثیر به مراتب بیشتر از گذاشتن قلم در دهان است.

توجیه این است که کار فعال (مانند تقلید یک حالت چهره) نسبت به یک کار غیرفعال (مانند نگاه خیره خالی) کمتر خسته نماینده باشد و بر شادی شرکت نمایندگان در مطالعه تأثیر بگذارد.

پس لبخند ساختگی می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد و لبخند زدن به طور اتوماتیک فرآیند های بیولوژیکی مرتبط با احساسات را فعال می نماید.

بنابراین، آیا می توانید با لبخند زدن در آینه هر روز صبح به مدت پنج ثانیه حالمان را بهتر کنیم؟

هنوز این موضوع جای بحث دارد.

این مقاله در Nature Human Behavior منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "آیا لبخند مصنوعی شما را شادتر می نماید؟ لبخند بزن، اگرچه قلب پردردی داری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لبخند مصنوعی شما را شادتر می نماید؟ لبخند بزن، اگرچه قلب پردردی داری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید