آیا آدامس های بدون شکر برای دندان ها مفید هستند؟

به گزارش وبلاگ اندورید، طبق تحقیقات نو، احتمالاً آدامس های بدون شکر آن قدرها که فکر می کردید، برای دندان هایتان خوب نیست.

آیا آدامس های بدون شکر برای دندان ها مفید هستند؟

بسیاری از افراد تصور می نمایند آدامس های بدون شکری که با استفاده از زایلیتول (xylitol) طعم دار می شوند، به دندان ها آسیب نمی رسانند. با این حال، تحقیقات تازه این باور را زیر سؤال می برد.

زایلیتول در محصولات زیادی در سراسر دنیا مورداستفاده قرار می گیرد. شما این ماده را می توانید در شیرینی های کم شیرین به عنوان جانشین شکر و کاهنده کالری پیدا کنید. بعلاوه این ماده در خمیردندان ها، قرص های مکیدنی سرماخوردگی و ژله ها وجود دارد. یک سری تحقیقات نشان دادند که این ماده شیرین نماینده نسبت به شکر عادی تأثیر منفی کمتری روی دندان ها دارد و بعضی معتقدند این ماده به وسیله کاهش سرعت رشد باکتری های روی دندان، سلامت و بهداشت دهان و دندان را بهبود می بخشد.

تحقیق تازهی که در نشریه Cochrane Library منتشر شده است، اطلاعاتی از 10 تحقیق مختلف را در بر می گیرد که مجموعاً 5903 نفر در آن ها شرکت نموده بودند. بعلاوه روش های این تحقیقات به قدری متفاوت بود که محققان به سختی توانستند نتایج آن ها را با یکدیگر ترکیب نمایند. محققان یافته های هر تحقیق را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار دادند.

در میان این نتایج، از 4216 کودک خردسال 2 تحقیق که در Costa Rica انجام گرفته بودند، محققان مدارکی یافتند که زایلیتول به پیشگیری از فساد دندان یاری می نماید. دندان بچه هایی که از خمیردندان های حاوی زایلیتول و فلوراید استفاده نموده بودند، 13 درصد کمتر دچار پوسیدگی شده بود.

با این حال، در تحقیقات دیگری که مزایای زایلیتول موجود در شکلات ها و قرص های شیرین را آنالیز نموده بودند، محققان هیچ مدرکی مبنی بر بهبود سلامت دندان به وسیله این ماده شیرین نماینده طبیعی پیدا نکردند.

یکی از محققان در این رابطه گفت: مدرکی که ما پیدا کردیم، به ما اجازه نمی دهد تا نتیجه گیری قاطعی در خصوص تأثیر مثبت زایلیتول انجام دهیم. ما نتوانستیم هیچ مزیتی از این ماده شیرین نماینده را در فرایند پیشگیری از فساد دندان به اثبات برسانیم.

وی اضافه نمود: ما واقعاً متعجب شدیم که استفاده از زایلیتول در محصولات دیگری غیر از خمیردندان مانند آدامس های حاوی زایلیتول، تأثیر مشابهی ندارد.

بعلاوه محققان اظهار داشتند چند تحقیق دیگر نیز نتوانستند نشانه های رایج بیماری های روده ای مانند نفخ، اسهال و غیره را با زایلیتول ارتباط دهند.

در نتیجه بایستی به این سؤال پاسخ دهیم؛ آیا زایلیتول برای دندان هایتان خوب است؟ شاید اگر از خمیردندان های بچه ها بهره ببرید، پاسخ مثبت باشد؛ اما در محصولات دیگر مانند آدامس های بدون شکر تأثیر مثبتی ندارد.

منبع: فوت و فن

به "آیا آدامس های بدون شکر برای دندان ها مفید هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آدامس های بدون شکر برای دندان ها مفید هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید