8 پیشنهاد یک کارشناس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

به گزارش وبلاگ اندورید، تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت الزامات بازگشایی مدارس را برشمرد و تاکید کرد تاثیری که محیط مدرسه و جو همکلاسی ها در روحیه و اجتماعی شدن دانش آموزان دارد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

8 پیشنهاد یک کارشناس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

باقر امیری در گفت وگو با پانا درباره موضوع بازگشایی مدارس و ضرورت آن اظهار کرد: هیچ انسانی بدون حضور در جامعه به طور کامل رشد نکرده، اجتماعی نشده و فرایند شکل گیری شخصیتش تکمیل نشده است، اجتماع فرد را برای پذیرش مسئولیت های مدنی و شهفرایندی آماده می کند. بنابراین مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع است، برای بازگشایی این دروازه باید یک سری قواعد، مقررات، دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی و حتی درمانی را پیش بینی، طراحی و رعایت کرد.

امیری بیان نمود: برای حرکت در هر راهی برنامه ای از پیش تعیین شده نیاز است، نمی توان بدون برنامه هر کاری را انجام داد. کرونا طوفانی بود که دنیا را تغییر و دگرگون کرد، نباید انتظار داشت روال زندگی به قبل از کرونا برشود، زیرا تغییر و تحول اتفاق افتاده است باید راه و نقشه همراهی با این تحول و تغییرات را طراحی کرد نه اینکه با آن مقابله کرد.

از جمله کارهایی که باید برای بازگشایی مدارس انجام دهیم، تعیین و تبیین معیارها، اصول، فراهم کردن زیرساخت ها و مقررات لازم برای این کار است

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کرونا فرایند آموزش و پرورش دنیا را تغییر داد و راه و روش دیگری را پیش روی انسان ها گذاشت که می توان بدون حضور در مدرسه هم چگونه زیستن را آموخت و هم چگونه آموزش دیدن را، اضافه کرد: ما برای چگونه آموزش دیدن یک راه نصفه و نیمه به نام فضای مجازی به تبعیت از کشورهای مختلف دنیا پیدا کرده ایم اما برای چگونه زیستن در این شرایط سخت جامعه هنوز راه چاره تعیین و تعیینی پیدا نکرده ایم، نمی دانیم برای زیستن در این دنیای مجازی چگونه باید عمل کرد و چه راه چاره و برنامه ای را باید به کار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون بزرگترین مشکل و معضل ما نشان دادن راه و روش درست بهره گیری از آموزش فضای مجازی برای تربیت و پرورش دانش آموزان است، این مشکل باعث شده است مسائل دیگری در کنار آن ظهور پیدا کنند از جمله نحوه تعامل و ارتباط دانش آموزان با خانواده، افراد مختلف جامعه... بنابراین از جمله کارهایی که باید برای بازگشایی مدارس انجام دهیم، تعیین و تبیین معیارها، اصول، فراهم کردن زیرساخت ها و مقررات لازم برای این کار است.

ضرورت بازگشایی مدارس با توجه به پروتکل های بهداشتی

امیری اضافه کرد: برای بازگشایی مدارس جای تردید و شبهه ای وجود ندارد اما این بازگشایی یک سری استلزامات و برنامه های منسجم، منظم، منطقی و متناسب با شرایط، حال و روز جامعه را می طلبد. نمی توان بگوییم مدارس باز است دانش آموزان و معلمان تشریف بیاورید مدرسه.

دولت، ملت و مجلس دست در دست هم تلاش کنند تا با تکمیل فرایند واکسیناسیون عمومی زمینه را برای بازگشایی هر چه زودتر مدارس فراهم شود

این کارشناس تعلیم و تربیت اضافه کرد: آموزش های دوره اول ابتدایی نیازمند برقراری ارتباط حضوری دانش آموز با معلم خود است، پایه اول ابتدایی بسیار حساس بوده و نیازمند همراهی و همکاری معلمان برای یادگیری و آموزش دانش آموزان است، دانش آموزان این دوره در اول راه هستند، خود به تنهایی نمی توانند بسیاری از مسائلشان را حل کنند باید یکی باشد آن ها را راهنمایی کند که چگونه مشکلشان را حل کنند.

وی اظهار کرد: بنیان های مسئولیت پذیری، مشارکت، همکاری، همراهی و همدلی اجتماعی در این پایه بنا می شود که اگر مورد بی توجهی و بی مهری قرار گیرد، بزرگترین ضربه را به سرمایه آینده جامعه زده ایم. دولت، ملت و مجلس دست در دست هم تلاش کنند تا با تکمیل فرایند واکسیناسیون عمومی زمینه را برای بازگشایی هر چه زودتر مدارس فراهم شود.

امیری اظهار کرد: برای بازگشایی مدارس در این دوران سخت بیماری واگیردار کرونا، باید متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مکان اقدام کرد تا خدای نکرده دچار مشکل نشویم. اولین کار برای بازگشایی مدارس، واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان و تهیه دستورالعمل های مرتبط با آن؛ دوم تعیین اولویت ها والزامات بازگشایی مدارس؛ سوم برنامه ریزی مدون و عملیاتی؛ چهارم اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی؛ پنجم استفاده از آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در مناطقی که شرایط برگزاری کلاس درس وجود دارد؛ ششم استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در بازگشایی مدارس؛ هفتم پیش بینی نوبت بندی مناسب برای حضور معلمان و دانش آموزان در مدارس و هشتم برگزاری کلاس ها در فضای باز و ... است.

این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه به طور کلی بازگشایی مدارس باید با توجه به شرایط و مقتضیات جامعه در کنترل بیماری کرونا انجام شود تا دانش آموزان و اولیای آنان، معلمان و عوامل اجرایی مدارس احساس آرامش، امنیت و راحتی کنند، گفت: بیش از 2 سال است که والدین دانش آموزان و فرهنگیان نگران هستند که آیا مدارس قادر خواهند بود با وجود بیماری کرونا دوباره باز شود یا خیر.

وی بیان نمود به نظر می رسد با هماهنگی نهادهای ذیربط و انجام اقدامات لازم و نظارت بر این موارد مدارس را می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی بازگشایی کرد: اثربخشی نظارت، تست سریع و ردیابی موارد مشکوک به کرونا؛ بررسی تأثیرات سیاست ها و اقدامات بر اهداف آموزشی؛ بررسی تأثیر سیاست ها و اقدامات بر سلامت بچه ها و سایر اعضای خانواده؛ ارزیابی تأثیر تدریس از راه دور بر نتایج یادگیری دانش آموزان؛ ایجاد محیطی امن و آرام برای دانش آموزان و معلمان؛ همراهی و مشارکت اولیای دانش آموزان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی مدارس؛ تهیه و تدوین دستورالعمل های لازم برای حضور معلمان و دانش آموزان در مدارس؛ تشکیل بانک اطلاعات بهداشتی و درمانی دانش آموزان و معلمان.

امیری اظهار کرد: زندگی در طول بیماری کرونا برای دانش آموزان و خانواده هایشان سخت بوده و بازگشت به مدرسه یک گام مهم و امیدوارانه برای آنان است، اما اولیای دانش آموزان و معلمان سوالات زیادی در این مورد دارند که باید با پاسخگویی به آن ها، نگرانی شان را بر طرف کرد.

این کارشناس تعلیم و تربیت اشاره کرد این سوالی است که امروز همه خانواده ها از خود و آموزش و پرورش می پرسند که چه زمانی و چگونه مدارس دوباره باز می شوند؟ و یا با توجه به شرایط و امکانات موجود آیا شرایط بازگشایی مدارس مهیاست؟ ما نباید فقط نکات منفی را ببینیم، واقعیت این است که طی این 2 سال گذشته اقدامات و کارهای خوبی برای آموزش دانش آموزان از جمله راه اندازی شبکه شاد، استفاده از مدرسه تلویزیونی و... انجام شده است.

وی اضافه کرد: بازگشایی و حضور دانش آموزان اول ابتدایی در مدرسه یک ضرورت انکار ناپذیر است ولی آیا برای حضور این دانش آموزان اقدامات و زیرساخت های لازم فراهم شده است؟آیا مدرسه در صورت حضور این دانش آموزان از لحاظ بهداشتی و درمانی ایمن است که خانواده ها به آن اعتماد کنند؟

امیری بیان نمود: به نظر می رسد همکاری اولیای دانش آموزان برای بازگشایی مدارس یک ضرورت است، نمی توان مدارس را بدون توجه به خواسته ها و دیدگاه های خانواده ها بازگشایی کرد باید اولیای دانش آموزان را در تصمیمات مدارس سهیم کرد تا همکاری و مشارکت لازم در این مورد انجام دهند.

این کارشناس تعلیم و تربیت نام کرد: آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس باید با نهادهای مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور و... هماهنگی لازم به عمل آورد زیرا بدون هماهنگی این نهادها بازگشایی مدارس امکان پذیر نیست. به نظر می رسد برای رهایی از این همه بوروکراسی اداری، تنها راه تشکیل یک کمیته علمی و تخصصی ویژه برای بررسی آسیب ها و پیامدهای بازگشایی مدارس است. هر چه مدارس دیرتر بازگشایی شوند آسیب آن بعدا گریبانگیر جامعه خواهد شد.

خانواده ها باید از اضطراب بازگشایی مدارس راحت شوند

امیری بیان نمود: کمتر خانواده ای است که درگیر داستان مدرسه و بازگشایی آن نباشد، اکنون همه با نگرانی چشم به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دوخته اند که آیا مدارس بلاخره اول مهر بازگشایی می شوند یا خیر. بسیاری از خانواده ها هر دو (زن و مرد) کارمند هستند و برای اینکه برای زندگی خود برنامه ریزی کنند منتظر برنامه دولت و آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس هستند تا با خاطری آسوده برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

دانش آموزان پایه های مختلف با وجود استفاده از فضای مجازی برای دریافت مطالب درسی خود، برای یادگیری و درک بهتر مطالب درسی، نیازمند دریافت آموزش حضوری و چهره به چهره در مدارس هستند

هیچ گاه آموزش دانش آموزان تعطیل نبوده است

این کارشناس تعلیم و تربیت شرح داد: به یقین می توان گفت هیچ گاه تعلیم و تربیت دانش آموزان در دوران بیماری کرونا تعطیل نبوده و با فداکاری، از خود گذشتگی و ایثار معلمان همیشه چراغ آموزش و پرورش حتی در دورترین نقطه این مملکت روشن نگهداشته شده است. اگر فداکاری و ازخودگذشتگی معلمان نبود، تعلیم و تربیت دانش آموزان در این 2 سال تعطیل می شد اما فرهنگیان با تمام وجود پای کار آمدند و اجازه ندادند چراغ آموزش و پرورش خاموش شود.

وی گفت: می توان چنین نتیجه گرفت، دانش آموزان پایه های مختلف با وجود استفاده از فضای مجازی برای دریافت مطالب درسی خود، برای یادگیری و درک بهتر مطالب درسی، نیازمند دریافت آموزش حضوری و چهره به چهره در مدارس هستند، تاثیری که محیط مدرسه و جو همکلاسی ها در روحیه و اجتماعی شدن دانش آموزان دارد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. بنابراین پس از گذراندن یک دوره تحصیلی پر اضطراب و بیماری، محققان مقدار شیوع ویروس کرونا و چشم انداز بازگشت به حالت عادی را باید مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و راه چاره مناسب برای بازگشایی مدارس ارائه کنند.

امیری در سرانجام برخی از پیشنهادات خود را درباره بازگشایی مدارس در قالب تهیه و تدوین پروتکل های بهداشتی و درمانی ویژه مدارس؛ تهیه طرح جامع بازگشایی مدارس؛ ایجاد اعتماد مضاعف به جای ترس مضاعف به مردم در مورد بازگشایی مدارس از طریق رسانه ها و سهیم کردن مدیران، مراقبان سلامت، معلمان و انجمن اولیای مدارس در طرح بازگشایی مدارس؛ تشکیل کمیته ویژه بازگشایی مدارس با حضور افراد متخصص از وزارتخانه های بهداشت، علوم، کشور، شهرداریها؛ تهیه و ارائه گزارشی از آسیب های آموزش و پرورش و دانش آموزان در دوران کرونا به مردم؛ تاکید بر آموزش حضوری دانش آموزان و احیای کارکردهای مدرسه گفت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "8 پیشنهاد یک کارشناس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 پیشنهاد یک کارشناس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید