528 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر است

به گزارش وبلاگ اندورید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 528 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است و سالانه بیش از 3 هزار و 116 تن موسیر از این سطح برداشت می گردد.

528 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر است

حسین برزگر امروز در جشنواره ملی موسیر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یک درصد وسعت کشور و 85 درصد سطح عرصه جنگلی و مرتعی را دارد، گفت: با توجه به تنوع اقلیم و میانه بارندگی بالای 500 میلی متر بیش از یک هزار و 360 گونه گیاهی رشد می نماید که 360گونه آن انحصاری استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ مصرف گیاه موسیر در استان زبان زد است، اضافه نمود: طی 6 ماه دانش بومی موسیر استان جمع آوری شده است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بالای 2 هزار هکتار است، گفت: گل محمدی، موسیر، زعفران و سیاه دانه عمده کشت گیاهان دارویی استان است.

برزگر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان کشت موسیر در کشور است، ادامه داد: 528 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است که 350 هکتار آن در شهرستان کوهرنگ با برداشت سالانه بیش از سه هزار و 116 تن محصول است.

وی با تاکید بر اینکه موسیر گیاه بومی استان است به اهداف برگزاری جشنواره موسیر در چهارمحال و بختیاری اشاره نمود و گفت: توسعه کشت موسیر به عنوان یک گونه بومی، ایجاد اشتغال پایدار با توسعه کشت موسیر، کاهش دخالت انسانی و کاهش تخریب رویشگاه های طبیعی از اهداف مهم برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیر است.

برزگر گفت: ایجاد مرکز فراوری بذر و پیاز موسیر در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون برای راه اندازی این مرکز 6 هکتار زمین اختصاص داده شده تا موسیر به صورت آبی کشت گردد و سالانه 12 تن پیاز موسیر و 100 کیلوگرم بذر موسیر برداشت گردد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رویشگاه موسیر در استان ماست، گفت: در همه شهرستان های استان به جز شهرستان سامان رویشگاه طبیعی موسیر وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: طرح هر خانه یک باغچه موسیر به وسیله یک هزار و 300 خانوار در شهرستان کوهرنگ اجرا شده است.

برزگر خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، مسائل بازرگانی و تجاری گیاهان دارویی را از جمله مسائل بهره برداران دانست.

وی گفت: ایجاد پایانه صادرات موسیر، احداث شهرک تخصصی فرآوری و صنایع موسیر در استان یک ضرورت است.

وبلاگ اندورید چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "528 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "528 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید