مریخ نوردهای که راهی سیاره سرخ شدند

به گزارش وبلاگ اندورید، کاوشگر های قمری و مریخ نورد های رباتیک در طول سال ها اطلاعات فراوانی درباره سیاره پر رمزو راز مریخ به زمین ارسال کرده اند.

مریخ نوردهای که راهی سیاره سرخ شدند

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری گروه علمی پزشکی وبلاگ اندورید، سفر به سیاره پر رمز و راز مریخ و کسب دانش و آگاهی درباره آن از گذشته های دور مورد علاقه دانشمندان بوده است، آمار ها نشان می دهند اولین کاوشگر مخصوص رصد سیاره مریخ در دهه 1960 به سوی این سیاره ارسال شده است.

اولین فضاپیمایی که به سوی مریخ پرواز کرد، فضاپیمایی آمریکایی به نام Mariner 4 بود و درسال 1971 سفینه فضایی Mariner 9 پیروز به رسیدن به مدار سیاره مریخ شد.

این کاوشگر در آن زمان صد ها تصویر از سیاره مریخ به زمین ارسال کرد و سبب افزایش آگاهی درباره سیاره مریخ شد، ماموریت Societ Mars3 اولین ماموریت برای سطح مریخ بود که متاسفانه با وجود پیروزیت درفرود اندکی پس از نشست برسطح مریخ ارتباط با زمین قطع شد.

برنامه واکینگ شامل دو مدار گرد و دو برنامه فرود بود. در طول سال ها بسیاری از ماموریت های مریخ با پیروزیت و برخی از آن ها با شکست همراه شده است.

درسال 1966 دو کاوشگر Mars Pathfinder و Mars Surveyor برای کشف اسرار سیاره مریخ به فضا پرتاب شدند و کاوشگر روسی Mars96 نیز در سال 1996 به فضا پرتاب شد اما به دلیل نقض فنی نتوانست درمسیر درست خود به سوی سیاره مریخ قرار گیرد.

ناسا در آن زمان در نظر داشت هر دو سال یک بار یک کاوشگر به فضا پرتاب کند تا به بررسی سیاره مریخ بپردازد اما فاجعه درسال 1998 روی داد، که کاوشگر مداری و کاوشگر سطح مریخ با نام های Mars Climate Orbiter و Mars Polar Lander هر دو اندکی پس از رسیدن به سطح سیاره مریخ از بین رفتند و ماموریتشان ناتمام ماند.

درسال 2001، فضاپیمای مداری Mars Odyssey با پیروزیت به مدار کره مریخ پرتاب شد و در سال 2003 ناسا دو مریخ نورد با قابلیت حرکت بر سطح سیاره مریخ با نام های فرصت و روح را به سیاره سرخ پرتاب کرد.

در همان سال اولین سفینه فضایی آژانس فضایی اروپا، با نام Mars Express که حاوی فرودگری کوچک به نام Beagle 2 به سیاره مریخ پرتاب شد، اما به دنبال نقص فنی در اتسمفر سیاره مریخ سوخت و نابود شد پیش از آنکه ماموریت خود را شروع کند.

کاوشگر مداری Orbiter Reconnaissance Mars درسال 2005 راه اندازی شد و تصاویری فوق العاده با کیفیت و وضوح بالا از سیاره مریخ به زمین ارسال کرد و این کاوشگر حتی پیروز به دریافت تصاویر از کاوشگر های پیشین ارسالی به سیاره مریخ شد.

ماه نشین فینیکس Phoenix Mars Lander، درسال 2007 به فضا پرتاب شد و در نزدیکی یکی از قطب های سیاره فرود آمد و این مریخ نورد مجهز به مته حفاری بود و می توانست به بررسی امکان وجود یخ آب چند سانتی متر زیر لایه سطحی سیاره بپردازد.

مریخ نورد Mars Science Laboratory نیز درسال 2012 به سوی سیاره مریخ پرتاب شد که دارای مجموعه ابزار های پیچیده ای بود، این مریخ نورد به جای پنل های خورشیدی انرژی خود را به وسیله نوعی ژنراتور رادیو ایزوتوپ حرارتی به دست می آورد که سبب می شد بسیار سریع تر از مریخ نورد های پیشین بتواند به حرکت در مریخ ادامه دهد.

جدیدترین مریخ نورد هایی که اکنون درسیاره مریخ به فعالیت مشغول هستند یا درسال های آینده به سوی آن پرتاب می شوند عبارتند از مریخ نورد کنجکاوی که در سال 2012 به سوی مریخ پرتاب و همچنان فعال است و مریخ نورد ایسایت که برای حفاری عمیق تر در سیاره مریخ ساخته شده است.

ازجمله طرح های دردست اجرای محقفان آژانس فضایی اروپا مریخ نورد رزالیند فرانکلین را می توان نام برد که با هدف بررسی یافت نشانه هایی از حیات درگذشته های دور سیاره مریخ در سال 2021 راهی این سیاره خواهد شد.

دانشمندان در طول سال ها ارسال انواع کاوشگر ها به سوی سیاره مریخ همواره نگران آلوده شدن سطح سیاره مریخ به باکتری های زمینی بودند و به همین دلیل پیش از ارسال مریخ نورد به فضا آن را به دقت استریل می کردند.

منبع: historicspacecraft

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مریخ نوردهای که راهی سیاره سرخ شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نوردهای که راهی سیاره سرخ شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید