مردی که واژه معلولیت را موفقیت تلفظ می نماید

به گزارش وبلاگ اندورید، خبرنگاران، گروه استان ها - مونا محمدقاسمی: منتظر نشسته بودم که در لابه لای تیک تاک ساعت، صدای عصایی به گوشم خورد. رضا شاه حسینی رتبه یک منطقه سه کنکور گروه هنر در سال 74 و جزء پایه گزاران اولین نشریات الکترونیکی ایران با دو عصا وارد اتاق شد تا با هم گفتگویی درباره موفقیت های معلولی که کوشش کرد تا از آنچه واژه معلولیت در ذهن افراد ایجاد می نماید، تعریف جدیدی بسازد.

مردی که واژه معلولیت را موفقیت تلفظ می نماید

میم مثل پیروزیت

تا دهه 90 میلادی معلولیت حاصل یک سری از ناتوانی ها و نقص ها تعریف می شد، یعنی فردی با داشتن نقص دریکی از عضوهای بدنش معلول نامیده می شد اما در سالیان اخیر، بزرگان توان بخشی این تعریف را کنار گذاشته اند و معلولیت را دیگر فقط یک مشکل سلامتی نمی دانند بلکه آن را انعکاسی از عدم تعامل ویژگی های بدنی یک فرد با ویژگی های جامعه ای که در آن زندگی می نماید؛ تعریف می نمایند.

شاه حسینی که به دلیل نبود واکسن فلج اطفال از سن کودکی دچار معلولیت شده است، به تشریح تعریف جدید واژه معلولیت می پردازد و می گوید: این اجتماع است که باید خود را با معلول هماهنگ کند یعنی اگر جامعه امکانات مناسبی را در اختیار کسی که ناتوان است قرار دهد خودبه خود مسئله معلولیت و ناتوانی بی معنی می گردد.

او فیزیکدان معاصر، استفان هاوکینگ که دارای معلولیت شدید در اثر بیماری است را نمونه ای از یاری فنّاوری برای توان بخشی و قدرت اراده انسانی می داند.

مدل منحصربه فرد زندگی من

می خواهم از او سؤالی بپرسم اما نگران ناراحت شدنش هستم، دل به دریا می زنم و سؤالی که تاروپود ذهنم را درگیر نموده است را به زبان می آورم. از او می پرسم تابه حال شده که از شرایط خود به خدا گله کنید و با لبخندی خاص پاسخ می دهد: این سؤال فلسفی در بیشتر مواقع برای افراد معلول پیش می آید اما من این جواب را به خودم دادم که این مدل زندگی هرکسی است، مدل های زندگی همه آدم ها شبیه هم نیست و منحصربه فرد هستند، مهم این است که این مدل زندگی را خوب بازی کنیم. من با این دید این مدل زندگی و معلولیتم را پذیرفته ام و سعی می کنم محدودیت هایم را بشناسم و فرد مفیدی باشم.

رضا شاه حسینی علاوه بر مدرک کارشناسی طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران، در حال حاضر دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، کارشناس ستاد مناسب سازی محیط مبلمان شهری و مشاور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان هم هست.

او دستی هم در نویسندگی دارد و در سال 87 رتبه اول مسابقات داستان نویسی جشنواره سراسری حضور را کسب کرد. سال 88 هم رتبه سوم شعر جشنواره تفریق تیرگی در شیراز و سال 91 کارشناس برتر حوزه عمرانی استانداری انتخاب شد.

چندی پیش رضا شاه حسینی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های معلولین کشور شد، جایی که گلستان برای اولین بار در تشکل های غیررسمی صاحب کرسی شده است. از او درباره این کانون پرسیدم.

جامعه معلولان ایران فراگیرترین تشکل در کشور

شاه حسینی در این باره به وبلاگ اندورید می گوید: تشکل های معلولین ایران برای سال های متمادی به صورت مجزا فعالیت داشته اند و جامعه معلولان ایران فراگیرترین تشکل معلولین در کشور بوده است اما به منظور ایجاد هماهنگی و هم افزایی بیشتر این تشکل ها حدود سه سال پیش برای نخستین بار انتخابات کانون سراسری انجمن های معلولین کشور برگزار گردید و ماه گذشته نیز با حضور نمایندگان 31 استان دومین هیئت مدیره کانون برای سه سال آینده انتخاب شدند.

شاه حسینی جامعه معلولان ایران را فراگیرترین تشکل معلولین در کشور معرفی می نماید و ادامه می دهد: این دومین دوره انتخابات کانون سراسری انجمن های معلولین کشور بوده که هیئت مدیره آن 9 نفر هستند، گلستان قبلاً فقط نقش ناظر را در بیشتر همایش ها داشت و عضو جامع معلولان نبود. یک ماه پیش انتخابات استانی برگزار گردید و من به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب شدم، ما سه حق رأی داشتیم که به اتفاق سه تن ازمدیران معلولین استان در این انتخابات شرکت کردیم و برای اولین بار به عضویت هیئت مدیره کانون درآمدیم.

وی نقش اصلی ایجاد کانون را هماهنگی فعالیت های انجمن های معلولین کل کشور می داند و می گوید: در سطح کشور انجمن های قوی زیادی داریم که تجارب خوبی در این زمینه دارند ولی به خاطر جزیره ای کار کردن که منسجم نیستن معمولاً خیلی از فعالیت ها دیده نمی گردد اما شبکه ای شدن انجمن ها می تواند ایجاد قدرت وهم افزایی کند.

در کشورما قانون جامع حمایت از معلولین از سال 83 مصوب شده است و در سال 84 به هیئت دولت آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد، اما در بسیاری از موارد باید و شاید اجرا نشده است. ماده دو این قانون مناسب سازی مبلمان شهری را برای تمام ساختمان های عمومی و مکان های عمومی الزام آور می نماید. اما میزان مناسب سازی دراین همه سال برآیندخوبی ندارد.

رضا شاه حسینی از اصلاحیه این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یاری انجمن های انجمن معلولان در کشور و می گوید: برای اصلاح این قانون باید زیاد پیگیر بود، این اصلاحیه را تحویل مجلس دادند که اگرمطرح گردد و رأی بیاورد مقداری از مسائل به لحاظ قانونی مرتفع می گردد.

از شاه حسینی می خواهم تا از برنامه هایی که برای انجمن آماده نموده است صحبت کند و او می گوید: اصلاح آیین نامه خود کانون جزو اولین کارهایی است که در دست داریم، بحث مناسب سازی مبلمان شهری را به صورت جدی دنبال می کنم و سعی می کنم برای آن مطالبه ملی ایجاد کنم چون علاوه بر معلولین، 25 درصد جامعه یعنی سالمندان، بانوان باردار، بیماران خاص و بچه ها زیر 12 سال را در برمی گیرد.

برای پیروزیت یک معلول شرایطی ضروری است که اگر مهیا گردد آن شخص به راحتی می تواند با معلولیت خود کنار بیاید و مانند یک انسان عادی به زندگی خود ادامه دهد. شاه حسینی مهیا کردن این شرایط را از وظایف توان بخشی اجتماعی می داند و می گوید: نقش خانواده، رسانه ها، جامعه وآموزش و پرورش در این زمینه خیلی مهم است. معلولان پیروز معمولاً خانواده توانمندی داشتند و از نقش حمایتی خوبی برخورداربودند.

شاه حسینی نقش حمایتی خانواده اش را در پیروزیت هایش مؤثر می داند و می گوید: در دوران تحصیل دوستانم پذیرش خوبی از شرایط من داشتند و در حال حاضر همسرم مشوق اصلی من در زندگی است.

به تمام آرزوهایم رسیده ام

از آرزوهای دست یافته و نیافته اش می پرسم و او در پاسخ به سوالم با لبخندی می گوید که به تمام آرزوهایش رسیده است و بعد از رسیدن به هر پیروزیت، پیروزیت بعدی را بزرگ تر تعریف می نماید. شاه حسینی از دوستان معلول خود می خواهد روابط اجتماعی خود را افزایش دهند و معتقد است هیچ جامعه ای تغییر نمی نماید مگر اینکه خودمان تغییرش دهیم.

در اتاق را پشت سرم می بندم و هنگام خروج به قدم هایم نگاه می کنم نگاهی متفاوت و صدایی که در ذهنم می گوید معلولیت انتها راه نیست بلکه امتحانی است برای اثبات توانستن.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مردی که واژه معلولیت را موفقیت تلفظ می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که واژه معلولیت را موفقیت تلفظ می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید