ضرورت شایسته سالاری در انتصابات وزارت راه ، تغییر مدیران و معاونان؛ گام اول برای تحول چیست؟

به گزارش وبلاگ اندورید، طبق شنیده های غیر رسمی گزینه هایی برای تصدی صندلی های مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده اند که تخصص و سابقه کافی برای اداره مجموعه های مورد نظر را ندارند.

ضرورت شایسته سالاری در انتصابات وزارت راه ، تغییر مدیران و معاونان؛ گام اول برای تحول چیست؟

گروه مالی وبلاگ اندورید- سینا احدیان؛ بیش از یک ماه از رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و رستم قاسمی، در قاموس وزیر نو راه و شهرسازی، راهی سخت برای انجام وعده های دولت متبوع خویش در پیش خواهد داشت. ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که تا پیش از این در کشور بی سابقه بوده است، یکی از وعده های رئیس جمهور منتخب است که رستم قاسمی به اسم وزیر راه و شهرسازی، نقشی کلیدی در تحقق بخشیدن به این وعده ایفا خواهد کرد. جدا از مسائل و مسائل حوزه مسکن، در حوزه حمل و نقل هم وزیر نو با چالش ها و مسائل گسترده و دشواری دست و پنجه نرم می نماید.

انتصاب مدیران و معاونین وزیر؛ گام اول برای تحول در وزارت خانه

بدون شک یکی از مهمترین اتفاقاتی که در شروع دوره مدیریتی وزیر نو می تواند مشخص کننده امکان پذیری حل چالش های حوزه مسکن و حوزه حمل و نقل کشور باشد، مشخص مدیران مناسب در صندلی معاونین وزیر، روسای سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. به بیان دیگر، مشخص افرادی شایسته برای تصدی صندلی های ذکر شده، اولین و اساسی ترین گام به سوی حل مسائل و مسائل فعلی این دو حوزه و نیل به اهداف و برنامه های دولت سیزدهم در این حوزه ها است.

بر همین اساس، مدتی است که برآورد ها در خصوص افراد مورد نظر برای تصدی صندلی های مختلف این وزارت خانه در محافل کارشناسی و بعلاوه فضای مجازی بالا گرفته است. با این وجود تا به امروز رستم قاسمی تنها به ابلاغ دو حکم انتصاب بسنده کرده است. وی در احکامی جداگانه، علی جعفری را به سمت مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی و دکتر مهدی غضنفری را به اسم دستیار ویژه خود منصوب کرده است که گفته می شود وی به اسم سرپرست کمیته انتصابات این وزارتخانه هم مشغول به کار شده است.

تخصص، تعهد و تجربه؛ سه شاخصه اساسی برای انتصاب

با این وجود هنوز حجم شایعات و خبرهای رسمی و غیر رسمی از گزینه های پیشنهادی برای تصدی صندلی های ذیل وزیر در وزارتخانه راه و شهرسازی بالا است. اما آنچه در محافل کارشناسی مورد بحث است، ضرورت شایسته سالاری و انتخاب مدیرانی است که برای حل چالش های روز حوزه حمل و نقل و حوزه مسکن از تخصص، تعهد و تجربه کافی برخوردار باشند و فهم درستی از شرایط روز کشور و مسائل و مسائل واقعی حوزه کاری خود داشته باشند.

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در تبادل نظر با خبرنگار مالی وبلاگ اندورید گفت: مشخص مدیرانی که علاوه بر تعهد و شایستگی های فردی، از تخصص کافی برای اداره درست زیرمجموعه های خود برخوردار باشند بسیار حائز اهمیت است. وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل با چالش هایی روبرو است که همگی از مساله ضعف در مدیریت حمل و نقل ناشی شده اند. بنابراین انتصاب مدیرانی که همانند گذشته رویکرد توسعه ای وزارت راه را ادامه دهند، نمی تواند به حل مسائل این حوزه یاری کند.

وی اضافه نمود: تا به امروز وزارت راه و شهرسازی بیشتر بر موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقلی کشور متمرکز بوده است در صورتی که جنس مسائل و چالش های فعلی این وزارتخانه از جنس مدیریت بهره برداری حمل و نقل است و احتیاج جدی به افزایش بهره وری در استفاده از دارایی های موجود حمل و نقلی کشور احساس می شود.

اولویت اول حوزه حمل و نقل بهبود نرم افزاری است

شاهجویی ادامه داد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل می بایست در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد اما مساله مهم این است که اولویت اول احتیاج کشور در حوزه حمل و نقل، ایجاد بهبود نرم افزاری است. به بیان دیگر می توان گفت مساله توسعه سخت افزاری شبکه های حمل و نقلی کشور، با توجه به شرایط حال حاضر باید جز اولویت های چندم این وزارتخانه باشد.

این کارشناس مالی تاکید نمود: مشخص گزینه های مناسب برای تصدی پست هایی همانند معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حوزه حمل و نقل، مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیرعامل سازمان بنادر، مهمترین گام وزیر نو راه و شهرسازی برای تحقق بخشیدن به وعده های خویش در حوزه حمل و نقل و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی کشور خواهد بود.

گفتنی است که طبق شنیده های غیر رسمی هم اکنون گزینه هایی برای تصدی صندلی های ذکر شده مطرح اند که تخصص و سابقه کافی برای اداره مجموعه های مورد نظر را ندارند. بدون شک یکی از مطالبات جدی مردم، کارشناسان و فعالان حمل و نقل از رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی، انتخاب افرادی صالح، انقلابی و در عین حال متخصص برای مدیریت بر شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ضرورت شایسته سالاری در انتصابات وزارت راه ، تغییر مدیران و معاونان؛ گام اول برای تحول چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت شایسته سالاری در انتصابات وزارت راه ، تغییر مدیران و معاونان؛ گام اول برای تحول چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید