تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا گاری اسبی

به گزارش وبلاگ اندورید، رییس اتاق ایران گفت: صرف نظر از امکانات حمل و نقل ریلی، سرعت آن در مقایسه با حمل ونقل دریایی بسیار کمتر است، بنابراین تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا با گاری اسبی.

تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا گاری اسبی

به گزارش وبلاگ اندورید، غلامحسین شافعی، امروز در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد، اظهار کرد: سالیان سال است که یک دور باطل می چرخد به طوری که تاکنون تغییر بنیادی در آن حاصل نمی گردد. برای همه ما تاسف بار است که اگر روزی ازبکستان تصمیم بگیرد که ترانزیت پنبه خود را به کشور ما متوقف کند، ما باید مزرهای خود را ببندیم.

وی ادامه داد: درنهایت از سوی نگاه ملی تاسف بار است که صادرات کشور به تصمیم کشوری دیگر وابسته و تنفس ما به اراده دیگر کشورها وابستگی داشته باشد. حتی اگر کشور تصمیم متفاوت دیگری بگیرد این دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس اتاق ایران بیان نمود: اشکال اساسی که در بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دیده می گردد این است که برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور جرات تصمیم گیری سخت را نداشته، کار امروز را به فردا موکل می نمایند و همواره به دنبال راه چاره های مسکن بار و کوتاه مدت هستند.

شافعی با اشاره به جلسه خود با دفتر جهانگیری، معاون رییس جمهور در خصوص محدودیت های حمل ونقل پس از اعمال تحریم ها، توضیح داد: با اعمال تحریم ها بسیاری از شرکت های کشتیرانی در حال خروج از کشور هستند که برای حمل و نقل کشور مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در این جلسه مطرح شد که حمل و نقل ریلی را جایگزین حمل و نقل دریایی کنیم اما این در حالی است که بدون این جایگزینی نیز خود حمل و نقل ریلی با مشکلاتی رو به رو است.

وی بیان نمود: صرف نظر از امکانات حمل و نقل ریلی، سرعت آن در مقاسیه با حمل ونقل دریایی بسیار کمتر است به طوری که سرعت این نوع حمل و نقل به آسیای مرکزی بین 12 تا 15 ساعت است، بنابراین تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا با گاری اسبی. این مسئله مشکل کشور ما نیست بلکه از سوی کشورهایی است که کالای خود را به آن ها صادر می کنیم اما در نهایت این مشکل باید رفع گردد.

رییس اتاق ایران اعلام کرد: ما می توانیم بسیاری از امکانات را آماده کنیم و از آن ها بهره ببریم اما معلوم نیست به چه علتی این اقدامات را انجام می دهیم، بنابراین اگر به جای آنکه با این همه هیاهو برای دو هواپیما تمکز خود را بر دو مسئله دیگر قرار می دادیم، اکنون وضعیت بهتری داشتیم. این دو مسئله شامل تقویت ناوگان حمل ونقل ریلی و نوسازی و بهسازی حمل و نقل جاده ای است.

شافعی اضافه نمود: اگر این اقدامات را انجام می دادیم به لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی و حمل و نقل تغییری در کشور ایجاد می شد. در حقیقت با اختیارات استانی نمی توان مشکل کشوری را حل کرد. با توجه به شرایط حمل ونقل ریلی، استان تحت فشار بسیاری قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اینکه بخواهیم برای حمل و نقل ریلی، شرکت خصوصی ایجاد کنیم، مشکلات بسیاری وجود دارد اما اینکه اختیارات راه آهن در دست دولت باشد، آن را سخت ساخته است. به عنوان یک پیشنهاد می توان جلسه ای را در خصوص ایجاد یک هلدینگ حمل ونقلی با مشارکت اتاق بازرگانی استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران برگزار کرد تا با تشکیل این هلدینگ حمل و نقل خصوصی ایجاد گردد البته از لحاظ درآمدی نیز باید توجیه اقتصادی معرض باشد.

رییس اتاق ایران ادامه داد: امیدوارم دولت برای چنین مشکلاتی، تصمیم گیری جدی داشته باشد. اینکه از واگن های امدادی استفاده می کنیم، در نهایت چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر روزی این واگن ها را در اختیار ما قرار ندهند چه خواهد شد؟

شافعی بیان نمود: به تازگی با این تحولات ارزی یک سری از اقدامات انجام گردیده است. درحقیقت در برخی از تصمیمات ارزی، سازمان های متولی مانند وزارت صنعت، معدن وتجارت و سازمان توسعه تجارت دولت دخالتی نداشته اند به طوری که در تصمیم گیری های اولیه و دومی، نظر بخش خصوصی نیز پرسیده نشد. در مصوبه هیات رئیسان، سازمان توسعه تجارت با ماده 5 آن مشکل داشته و در این ماده دخالتی نداشت که نتیجه این تصمیم گیری ها را شاهد بودیم.

وی اعلام کرد: ارز دولتی که به برخی از مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات اختصاص می یافت، بر اساس همین تصمیم گیری ها حذف شد. این مسئله در شورای پول واعتبار مطرح شد که ما قاعدتا چیزی که به عنوان یارانه در اختیار مردم قرار می دهیم، افراد با امکانات بیشتر نسبت به کسانی که امکانات کمتر دارند، از این یارانه ها بهره می برند.

رییس اتاق ایران اضافه نمود: به عنوان مثال افراد داراتر در خصوص استفاده از دارو امکانات بیشتری در اختیار دارند. به نظر شما آیا خانواده برخوردار شهری بیشتر از این امکانات استفاده می نمایند یا خانواده روستایی؟ بنابراین یارانه ای که برای کالاها قرار می دهیم، ثروتمندان بیشتر از آن استفاده می نمایند.

شافعی بیان نمود: با این تفاوت نرخ، دولت پول زیادی را بدست آورده تا از این مابه التفاوت ارزی یارانه بدهد و به فراوری کمک کند. پیشنهاد ما این است که این بودجه را استانی کنیم تا حق به حق دار برسد. بنابراین برای تهیه مواد اولیه مورد احتیاج می توان از این روش استفاده کرد.

وی توضیح داد: بزرگترین اتاق های بازرگانی در کشور شامل خراسان رضوی، تبریز، اصفهان و شیراز بوده اما با این حال برخی اتاق بازرگانی ما کمترین دریافتی ها را دارند. فولاد مبارک اصفهان هر ساله میزان هزینه ای که به اتاق بازرگانی اصفهان می پردازد، چهار برابر دریافتی های ما است. ما در استان دارای صنایع کوچک و متوسط هستیم. در سایر استان هایی که صنایعی مانند فولاد، پتروشیمی و... دارند، دریافتی های آن ها بیشتر از ما است اما در استان ما بیشتر صنایع، صنایع کوچک و متوسط هستند و اتاق دریافتی کمی دارد.

رییس اتاق ایران ادامه داد: درحقیقت اتاق بازرگانی اجازه فعالیت های فراوریی و صنعتی را نداشته زیرا بر اساس قانون نباید رقیب واحدهای فراوریی وصنعتی استان خود باشد. تنها اجازه فعالیت در حوزه اقدامات خدماتی را داریم. در حقیقت تمام هزینه هایی که اعضای اتاق می پردازند باید صرف خود آن ها گردد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: نظام پولی کشور 40 سال است که به هر دلیلی معتاد گردیده و نمی توان یک شبه آن را ترک داد، در حقیقت ترک دادن یک شبه برابر با مرگ آن است.

به گزارش وبلاگ اندورید، محمدحسین روشنک امروز در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون کشور ما با مشکلات بسیاری روبه رو گردیده اما در حال حاضر با نوع جدیدی از مشکلات روبرو هستیم که امیدواریم به سلامتی از آن عبور کنیم.

وی در خصوص حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: آنچه که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، به نوع خود حرکت خوبی بود اما نظام پولی کشور 40 سال است که به هر دلیلی معتاد گردیده و نمی توان یک شبه آن را ترک داد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: یعنی این اصطلاح بدترین اصطلاحی است که می توان برای نظام پولی کشور به کار برد؛ در حقیقت ترک دادن یک شبه معتاد برابر با مرگ آن است اما چه کسانی باعث بروز چنین مشکلاتی در کشور شدند؟ چرا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خود را کنار کشید در حالی که خود او بسیاری از مسائل را به دولت تحمیل کرد؟

روشنک اضافه نمود: درست است که تیم اقتصادی دولت تیم موفقی نبوده اما تمام مشکلاتی که در کشور داریم مربوط به تحریم های ترامپ نیست بلکه مربوط به خود ما است. در حقیقت درست است که مشکل وجود دارد اما آیا واقعا صندلی رئیس جمهور صندلیی است که همه سوالات مربوط به آن باشد؟ آیا تنها رئیس جمهور در تمام این مشکلات موثر است؟ در حقیقت همه ما مقصر هستیم.

وی اضافه نمود: آیا حمله به سفارتخانه در نابودی برجام تاثیری نداشت؟ همه ما مقصر هستیم. دخالت های ترامپ در مسائل کشور نقش داشته و نقش خواهد داشت اما در داخل تنها رئیس جمهور مقصر است؟ آیا رئیس جمهور تصمیم گرفت که یک معتاد 40 ساله را ترک دهد؟ در تمام جهان ناهنجاری هایی وجود دارد و انواع مختلف فساد در سراسر جهان دیده می گردد، این ناهنجاری ها همواره در طول تاریخ وجود داشتند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تشکیل اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در حال تشکیل است؛ زمان تشکیل اتاق به تعویق افتاده تا توسط افراد در عضویت مشارکت صورت گیرد. در نهایت شرایط اینگونه باقی نمی ماند.

در ادامه، راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: مسایل تعرفه، ارز و پتروشیمی مسائلی است که اخیرا مطرح گردیده و این در حالیست که به صورت 24 ساعته برای حل این مسائل کار می کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت ما تضاد منافع بین بخش خصوصی داریم؛ در حال حاضر ما به عنوان بدنه دولت در حال کوشش هستیم تا این تضاد منافع در بخش خصوصی را به نقطه ای برسانیم که قابل دفاع باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان نمود: استان ما یکی از بهترین فراورینماینده های سم در کشور است اما به گفته جهاد کشاورزی، با این دایره فراوریات نمی توان پاسخگوی احتیاج بخش کشاورزی بود و این در حالی است که ما ادعا داریم که این مقدار از امکانات پاسخگو تمام احتیاجها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا گاری اسبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوتی ندارد که کالای خود را با قطار صادر کنیم یا گاری اسبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید