شاه نشین خانه طباطبایی ها: تلاقی هنر، معماری و هندسه

به گزارش وبلاگ اندورید، شاه نشین خانه طباطبایی ها، زیباترین بخش این خانه تاریخی و زیبا است. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم گشتی در شاه نشین این خانه زیبا بزنیم.

شاه نشین خانه طباطبایی ها: تلاقی هنر، معماری و هندسه

خانه طباطبایی ها یکی از جاذبه های گردشگری زیبا در شهر کاشان است. این خانه از نظر معماری و طراحی بسیار قابل توجه است. خانه طباطبایی ها خانه بسیار با شکوه است و همه روزه پذیرایی تعداد زیادی از گردشگرها و به خصوص گردشگرهای خارجی است. این خانه تاریخی بخش های مختلفی دارد. امروز در این گزارش تصویری با هم گشتی در قسمت شاه نشین این خانه زیبا می زنیم. با این شرح که شرحات این مطلب از شرحات قرار گرفته در خانه طباطبایی ها برگرفته شده است، شما را به تماشا تصاویر اختصاصی وبلاگ اندورید از خانه طباطبایی ها دعوت می کنیم.

در قسمت جنوبی بخش بیرونی، اتاق شاه نشین قرار گرفته است که با هفت در (که به ندرت در دیگر خانه ها وجود دارد) به ایوان آینه باز می گردد.

در این تالار وسیع مجلل تقریبا هر نوعی از هنرهای معماری ایرانی (یزدی بندی با آینه کاری سقف، نقاشی اسلیمی، گچبری شیرشکری، پنجره های ظهر گچی و غیره) به کار رفته است.

ورودی های هشت ضلعی تالار، پاگرد یا غلام گذار نام دارد که سقف آن به صورت تهویه و هواکش عمل می نماید.

شاید مهمانان و مراجعین کاری، با احترام خدمه کفش ها را در این قسمت گذاشته و وارد تالار می شدند.

شاه نشین به عنوان حجره کسب و کار صاحب خانه بوده است و شاید به این دلیل در جلو آن، ایوان آینه قرار گرفته است که آیینه کاری و گچبری سقف بلند آن در اصل یکی از طرح های فرش کاشان (لچک و ترنج یا محراب و ترنج) است.

گویا در قسمت سطح آن فرشی با همان نقش پهن می شده است.

شاید این طرح فرش، نمادی بوده از شغل صاحب خانه و تناسبی هم با حجره کسب و کار وی داشته است و نیز تقارن عمودی بر سطح و سقف ایجاد می شده است.

از طرف دیگر این مکان تالاری برای پذیرایی از مهمانان ویژه بوده و به همین دلیل بزرگ ترین و مجلل ترین اتاق خانه است.

آفتاب از راه فضاهای جانبی و به خصوص شیشه های رنگی پنجره های ظهر گچی تالار را نورانی و رنگارنگ می نموده است.

بعلاوه آینه کاری سقف تالار هم از راه لوسترهای لاله شمعی نورپردازی خوبی را در شب ها ایجاد می نموده است. کاربری خاص تالار، هنرها و ظرفیت های خاصی را هم می طلبیده است.

در گزارش هایی دیگر به معرفی سایر بخش های این خانه تاریخی می پردازیم. اگر شما هم قبلا در خانه طباطبایی ها حضور داشته اید، تجربه و نظر خود را با وبلاگ اندورید و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو

به "شاه نشین خانه طباطبایی ها: تلاقی هنر، معماری و هندسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاه نشین خانه طباطبایی ها: تلاقی هنر، معماری و هندسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید