روایت آب و تمدن از سیلی که یک تاریخ را زیر آب برد

به گزارش وبلاگ اندورید، آب و تمدن؛ با نگاه به آثار تمدن عیلام در خوزستان و لرستان در موزه ملی ایران روایت شد تا علاوه بر نشان دادن قدمت و تاریخی که در شهرهای سیل زده مانند خوزستان و لرستان وجود داشته، درآمد آن به سیل زدگان اختصاص پیدا کند.

روایت آب و تمدن از سیلی که یک تاریخ را زیر آب برد

به گزارش وبلاگ اندورید، نخستین برنامه از پویش فرهنگی موزه ها برای یاری به مردم سیل زده پنج شنبه - 29 فروردین - با همکاری موزه ملی ایران و گروه گردشگری مشق تاریخ در موزه ملی ایران برگزار و قرار شد درآمد حاصل از این تور برای یاری به زلزله زدگان به حساب هلال احمر واریز گردد.

کامیار عبدی - باستان شناس و عیلام پژوه - در این بازدید به شرکت کنندگان در تور درباره نقش دوگانه آب در شکل دهی به تمدن های بشری و تهدیدهای ناشی از بهره برداری نامناسب از آب پرداخت و گفت: اگرچه انسان موجودی هوشمند و اشرف مخلوقات است، اما از نگاه طبیعت و به لحاظ کمّی، فرقی بین انسان و شش میلیون گونه جانوری و هفت میلیون گونه گیاهی موجود در کره زمین وجود ندارد و اگر انسان بخواهد با توهمی که از پیشرفت های تکنولوژیک پیدا نموده است، امیال و نیازهای خود را بر طبیعت تحمیل کند، با قهر طبیعت و آسیب های بزرگ روبرو خواهد شد.

او با اشاره به از بین رفتن بسیاری از تاسیسات زیربنایی مانند پل ها، جاده ها و دیگر خطوط ارتباطی در سال های گذشته که به نظر با دانش پیشرفته بشری و محاسبات پیچیده فنی ساخته شده بودند، ادامه داد: در حالی که سازه های تاریخی که عمر بعضی از آنها به دوره هخامنشی و ساسانی می رسید، کمترین آسیب را متحمل شدند، این نشان می دهد که در کنار دانش، تجربه بشری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و بی توجهی به دستاوردهایی که نتیجه هزاران سال تجربه نسل های گذشته است، می تواند نتایج ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه به نقش آب در شکل گیری تمدن عیلام در خوزستان، لرستان و فارس اشاره نمود و گفت: این تجربه ها توسط هخامنشیان و ساسانیان مورد توجه نهاده شد و به ایجاد یک نظام بهره وری مناسب از آب و خاک برای فراوری منابع غذایی در مقیاس انبوه، منجر شد که اگرچه همواره توأم با پیروزیت نبود و گاه نیز مشکلاتی را ایجاد می کرد، اما در مجموع و در چارچوب مقتضیات زمانی، پیروز عمل می کرد و در نقطه اوج خود، به دستاوردهایی مانند سازه های آبی شوشتر و ایجاد شبکه گسترده ای از قنات ها منجر شد که امروز نیز کارایی خود را حفظ نموده اند.

این باستان شناس در ادامه به توضیح مهمترین تجربه های مرتبط با آب در دوران باستان، به ویژه در خوزستان، فارس و لرستان پرداخت.

در ادامه عبدی با همراه شرکت کنندگان در این تور که به نفع سیل زدگان برگزار گردید، از دو بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی در گنجینه ایران باستان دیدن کردند و بعضی از آثار مرتبط با آب در این گنجینه معرفی شدند، بسیاری از آثار کشف شده متعلق به خوزستان و لرستان بودند.

دکتر جبرئیل نوکنده، - مدیر کل موزه ملی ایران - نیز هدف از راه اندازی پویش فرهنگی موزه ها برای یاری به سیل زدگان را توجه به نقش موزه ها به عنوان نهادهای فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: نباید تصور کرد که موزه ها فقط جایی برای نگهداری و نمایش آثار تاریخی یا هنری هستند، بلکه باید ظرفیت های اجتماعی موزه ها را نیز در نظر گرفت و در بزنگاه هایی مانند سیل اخیر از این ظرفیت بهره برد.

وی همچنین، آمادگی موزه ملی ایران را برای میزبانی رویدادهای مشابه و همکاری با نهادهای مدنی گفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روایت آب و تمدن از سیلی که یک تاریخ را زیر آب برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت آب و تمدن از سیلی که یک تاریخ را زیر آب برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید