خبرنگاران شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک هرچه سریعتر تشکیل گردد

به گزارش وبلاگ اندورید، قم ـ خبرنگاران ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: امیدواریم هرچه سریعتر شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک با حضور استانداران استانهای ذیربط تشکیل گردد.

خبرنگاران شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک هرچه سریعتر تشکیل گردد

سید رضا موسوی مشکینی عصر سه شنبه در دیدار جمعی از کارکنان این اداره کل و اعضای تشکل ها و فعالان زیست محیطی با استاندار قم با اشاره به بعضی از چالش های زیست محیطی استان توضیح داد: باید اعتبارات لازم جهت نظارت و پایش هرچه بیشتر آلاینده ها در قم اختصاص یافته و ما شاهد عدم استقرار صنایع آلاینده در این خطه مقدس باشیم.

وی با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری استان قم، حدود 30 درصد از مساحت استان شامل مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و تالاب ها را به نوعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست دانست و گفت: خوشبختانه در بارندگی های اخیر، تالاب های استان تا حدودی آبگیری نموده و رودخانه های قمرود و قره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به تخصیص 40 میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی در سه ماهه تابستان در رودخانه قمرود، گفت: هوای استان قم در سال 97 در مجموع 21 روز ناسالم برای گروههای حساس و عموم مردم بوده و در امسال هنوز هوای ناسالم را تجربه ننموده ایم.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به بیش از 95 درصد از استعلام ها موافقت می دهد، گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار و 400 مورد پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی استان اجرا شده است و 74 واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته اند.

موسوی از فراوری حدود 700 تن زباله عادی در روز در شهر قم اطلاع داد و گفت: امیدواریم با راه اندازی واحدهای تفکیک در مقصد و فراوری کود کمپوست در سایت البرز، معین تکلیف سایت پسماند صنعتی، بهبود وضعیت دفع پسماندهای بیمارستانی و کشاورزی و همچنین توسعه فرهنگ تفکیک زباله در مبدا، شاهد مدیریت هرچه بهتر پسماندها در استان باشیم.

وی همچنین وضعیت دریاچه نمک و کانون های گرد و غبار در استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: حوضه آبریز دریاچه نمک بیش از 9 میلیون هکتار وسعت داشته و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور و بیشترین تراکم شهرنشینی در این حوزه قرار گرفته اند که متأسفانه در مقایسه با سایر حوزه های آبریز کشور، دارای بیشترین کسری مخازن آب زیرزمینی است.

وی با اشاره به تغییرات سطح آب دریاچه نمک طی 40 سال گذشته و حرکت آب شور به سمت سفره های منطقه، گفت: استان قم به لحاظ سهم ناحیه های مستعد فراوری گرد و غبار نسبت به مساحت کل استان، در رتبه اول قرار داشته و در حال حاضر بحرانی ترین حوزه آبخیز و دشت ممنوعه کشور بشمار می رود.

مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به همراه جمعی از دبیران و اعضای تشکل های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی به مناسبت هفته محیط زیست در سالن جلسات امام جواد (ع) با بهرام سرمست استاندار قم دیدار و گفت و گو کردند.

15 خردادماه روز جهانی محیط زیست بوده و همه ساله از 15 لغایت 21 خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و در سراسر کشور برنامه هایی با هدف گرامیداشت، فرهنگسازی و اطلاع رسانی در رابطه با اهمیت و صندلی محیط زیست برگزار می گردد.

8146/ ‬ 6133/

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک هرچه سریعتر تشکیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک هرچه سریعتر تشکیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید