بیابان حلوان شهرستان طبس در فهرست آثار طبیعی ثبت شد

به گزارش وبلاگ اندورید، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت بیابان حلوان طبس در فهرست آثار طبیعی اطلاع داد.

بیابان حلوان شهرستان طبس در فهرست آثار طبیعی ثبت شد

به گزارش وبلاگ اندورید به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی اضافه کرد: شهرستان طبس دارای بیابان ها و کویرهای معروفی مانند حلوان، پروده، حسن آباد، ریگ شتران است که حلوان بزرگترین این بیابان ها با وسعتی حدود 750 کیلومتر مربع مساحت است.

او ادامه داد: بیابان حلوان در شمال غربی طبس، در زون رسوبی ساختاری بلوک کلمرد و شرق قاره ایران مرکزی قرار گرفته است، این بیابان پهنه ای پوشیده از تپه های ماسه ایست که در حاشیه جنوب تا جنوب شرقی دشت بزرگ کویر بزرگ ایران مرکزی واقع شده است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: در این بیابان مناظر بسیار زیبا و منحصر به فردی در اثر تلاقی کوه و ماسه ایجاد شده است که فاصله شمال به جنوب آن، 40 کیلومتر، فاصله شرق به غرب آن در نواحی مرکزی حدود 14 کیلومتر و در نواحی شمالی آن 5 کیلومتر است.

رضایی ملکوتی بیایان داشت: تپه های ماسه ای در قسمت شرق مرتفع تر از غرب است. در جنوب شرق محل تلاقی کوه و ریگ دره ها و گذرگاه های زیبا و چشم نوازی پدید آمده است. در این منطقه معادن فراوان وجود دارد.

او اضافه کرد: دق خیرآباد شوره زاری زیبا و کم نظیر در دل بیابان حلوان با وسعتی حدود 40 کیلومتر مربع است. پوشش گیاهی منطقه شامل طیف گسترده ای از گیاهان و درختچه ها نواحی استپی و ماسه ای همانند قیچ، تاغ، بادام کوهی، درمنه، اسکنبیل بوده و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان شوری پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان وجود دارند. بطور قطع وجود طیف گسترده ای از گیاهان و درختچه ها در زمینه پایداری و تثبیت ماسه های روان نقش مهمی را در این منطقه ایفا می نمایند.

منبع: میراث آریا

به "بیابان حلوان شهرستان طبس در فهرست آثار طبیعی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابان حلوان شهرستان طبس در فهرست آثار طبیعی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید