با خواص توت سیاه و فواید آن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ اندورید، از مهمترین خواص توت سیاه (black mulberry)، خاصیت ضدسرطانی آن است. توت سیاه به طور ویژه از رشد سرطان سینه و دهانه رحم پیشگیری میکند.

با خواص توت سیاه و فواید آن آشنا شوید

سرویس سلامت - توت سیاه یا هم خانواده توت سفید بوده اصل آن از ایران است، ولی میوه آن درشتتر، و رنگ آن قرمز تیره یا سیاه، با طعم ترش و شیرین است. درخت توت سیاه در بین خانواده توت از همه کوچکتر میباشد. یکی از موارد جالب درختان توت عمر طولانی آنها می باشد. بیشتر خواص، فواید و کاربرد درمانی این نوع توت هم مشابه با خواص توت سفید است و همانند آن از مزیتهای درمانی بیشماری برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با خواص توت سیاه و ارزش غذایی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خواص توت خشک برای سلامت چیست؟

ارزش غذایی توت سیاه

همه انواع توتها علاوه بر مزه خوشمزه و ظاهر جذاب، سرشار از قدرت آنتی اکسیدانی هستند که آنها را از میوه های دیگر متمایز می سازد. مواد آنتی اکسیدان موجود در توت شامل اسید اسکوربیک (ویتامین ث)، کارتنوئیدها، ویتامین E و ترکیبات فنولی شامل اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، تاننها و رسوراترول است.تقریبا مواد غذایی و ترکیبات موجود در توت سیاه مشابه با توت سفید بوده، با این تفاوت که مقدار آنتوسیانینها، پتاسیم و ویتامین ث آن نسبت به توت سفید بیشتر است. محققان انجمن تغذیه آمریکا، توت سیاه را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه توت سیاه از آن ناشی می گردد .

جدول ارزش غذایی و خواص توت سیاه
مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی43 کیلو کالری
چربی0/39 گرم
پروتئین1/4 گرم
کربوهیدرات9/8 گرم
فیبر1/7 گرم
قند8 گرم
پتاسیم194 میلی گرم
کلسیم39 میلی رگم
آهن1/8 میلی گرم
منیزیم18 میلی گرم
ویتامین ث39 میلی گرم
نیاسین0/620 میلی گرم
ویتامین آ25 واحد

خواص توت سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

برخلاف توت سفید که طبعی گرم و تر دارد، طبع توت سیاه سرد و خشک است و خاصیت قابض دارد. بعضی از مهمترین خواص توت سیاه عبارتند از:

  • توت سیاه به دلیل داشتن ویتامین A در شادابی و زیبایی پوست نقش بسزایی دارد .
  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین خواص توت سیاه است. توت سیاه منبع خوبی از آهن است که به ندرت در دیگر انواع توت ها پیدا می گردد .
  • محتوای تانن موجود در توت سیاه به استحکام جداره رگها یاری کرده و از خونریزی های پوستی جلوگیری می کند . به دلیل همین خواص توت سیاه از غرغره آب توت سیاه در دهان برای درمان زخم یا آفت دهان و جوشهای داخل دهان استفاده میگردد.
  • مصرف توت سیاه باعث تصفیه خون شده، عوارض صفرا را از بین میبرد.
  • از دیگر خواص توت سیاه خاصیت ضد سرطانی فوقالعاده آن است. توت سیاه و عصاره آن به طور ویژه از رشد سرطان سینه و سرطان دهانه رحم در بین زنان پیشگیری کرده و از عصاره آن به عنوان عامل موثری برای توقف رشد سلولهای سرطانی سینه استفاده می گردد.
  • از جالبترین خواص توت سیاه، تاثیر آن بر تقویت حافظه است. میوه این نوع توت به خاطر مواد خاصی که دارد تاثیر مثبتی روی بخش هیپوکامپوس مغز دارد و به همین دلیل می تواند در تقویت حافظه و عملکرد بهتر ذهن موثر باشد.
  • از فواید مصرف توت سیاه در دوران بارداری تاثیر مثبت آن بر افزایش هوش جنین است.
  • توت سیاه دارای فیبر فراوان بوده و قند آن به گونه ای است که برای بیماران دیابتی ضرری ندارد.
  • افرادی که آرتریت، التهاب مفاصل یا روماتیسم دارند می توانند از توت سیاه برای درمان استفاده نمایند. ازخواص توت سیاه می توان به درمان درد مفصل اشاره نمود. درد مفاصل ممکن است در اثر بیماری های مختلف، بالا رفتن سن و خصوصا در زنان بوجود آید. توصیه می گردد که افراد مسن از توت سیاه در کنار روشهای دارویی استفاده نمایند .

مضرات توت سیاه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

به طور کلی همه انواع توت به دلیل اینکه میوه بسیار نرمی هستند شستشوی آنها راحت نبوده و ممکن است هنگام مصرف درست شسته نشده و باعث ورود سموم به بدن به ویزه بدن بچه ها گردد، بنابراین ضروری است قبل از مصرف به خوبی شسته و ضدعفونی شوند.

منبع: setare.com

به "با خواص توت سیاه و فواید آن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص توت سیاه و فواید آن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید