بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی؛ چین اولین مشتری

به گزارش وبلاگ اندورید، اگرچه صادرات نفت ایران تحریم شده، ولی دیپلماسی نفتی در این مدت سعی نموده راهی برای صادرات نفت کشور باز کند، هر چند به دشواری. حالا آمارهایی که رسانه های خارجی از شرایط ورود نفت ایران به بناد خارجی منتشر می نمایند، حکایت از بهبود شرایط دارند.

بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی؛ چین اولین مشتری

روز گذشته بلومبرگ گزارش داد که صادرات نفت ایران به چین به حدی افزایش یافته و این باعث ترافیک در بنادر و پر شدن مخازن نفت شده است.

کوین رایت، تحلیلگر شرکت کپلر در سنگاپور هم گفته است: واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته است و رشد 129 درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت. این آمارها صادرات به وسیله انتقال میان دو کشتی در خاورمیانه یا در آب های سنگاپور، مالزی و اندونزی را هم به حساب آورده است.

جهت اصلی نفت ایران به استان شاندونگ که مرکز یک چهارم از ظرفیت پالایش است؛ طبق گزارش شرکت کپلر، زمان انتظار برای تخلیه محموله نفت کش ها در شاندونگ هفته گذشته 12 روز در مقایسه با هشت روز در هفته پیش از آن بود. آمار SCI99 نشان داد سطح ذخایر نفت در بنادر این استان ماه گذشته به بالاترین میزان در یک سال اخیر صعود کرد.

براساس گزارش بلومبرگ، به گفته معامله گران، محموله های نفت ایرانی به دلیل تحریم ها ارزان تر هستند و در چین قیمت آن ها معمولاً 3 تا 5 دلار در هر بشکه پایین قیمت نفت برنت است. این قیمت جذاب باعث شده است شرکت های چینی همزمان با صعود قیمت های جهانی، به افزایش خرید نفت ایران اقدام نمایند.

در این گزارش آمده است: درحالی که به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا کشورهای خریدار نفت واردات از ایران را متوقف نموده اند، چین با قدرت هرچه بیشتری به خرید نفت از ایران می پردازد، به طوری که گفته می گردد این موضوع به ازدحام نفت کش های ایرانی در بنادر این کشور منجر شده است.

بعضی تحلیلگران ادعا می نمایند که با افزایش صادرات نفت ایران، قیمت جهانی طلای سیاه ممکن است کاهش یابد و این یک ریسک برای کشورهای صادرنماینده نفت به حساب می آید. این در حالی است که در سال های افت صادرات نفت ایران بیشترین سهم بازار ایران را کشورهایی چون روسیه، عربستان و عراق به خود اختصاص داده اند. وزیر نفت ایران هم بارها اعلام نموده که با برداشته شدن تحریم ها، صادرات نفت کشور در کمترین زمان ممکن افزایش خواهد یافت چراکه ایران مشمول محدودیت سقف های مشخص شده توسط اوپک پلاس نمی گردد.

خبرگزاری رویترز اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر الزام به تنوع بخشی و کاهش وابستگی پالایشگاه های نفتی در هند به خاورمیانه منتشر کرد. هندی ها 84 درصد احتیاج نفت خام خود را وارد می نمایند که بیش از 60 درصد آن از خاورمیانه تامین می گردد. به نظر می رسد واردات نفت هند در ماه فوریه به شدت کاهش یافته است.

عظیم ترین تامین نماینده هند در ماه های اخیر عراق بوده است، داده های حمل و نقل رفینیتیو حاکی از واردات روزانه 900 هزار بشکه در روز در فوریه بوده، این مقدار در ماه دسامبر برابر 890 هزار بشکه در روز بوده است. هند در ماه مورد آنالیز واردات از عربستان را کاهش و از روسیه و امریکا افزایش داده است. با این وجود به نظر می رسد برای تنوع بخشی به سبد خرید نفت خود احتیاج به نفت فراوریی ایران و ونزوئلا نیز دارد.

هر چند بیش از یک سال از آخرین خرید هندی ها از ایران می گذرد اما به نظر می رسد روی کار آمدن بایدن می تواند مقدماتی باشد برای خرید بیشتر نفت از ایران.

از طرفی تازه ترین گزارش سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) هم نشان می دهد که فراوری نفت کشورهای عضو اوپک در ماه فوریه 2021 به 24 میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل میلادی 650 هزار بشکه کاهش یافت. این در حالی است که فراوری نفت ایران به 2 میلیون و 120 هزار بشکه رسید که نسبت به ماه قبل 35 هزار بشکه افزایش یافت.

بالا رفتن قیمت جهانی نفت البته در شرایط شنماینده بازار تااندازه ای به بهبود شرایط درآمدهای ارزی ایران یاری نموده تا جایی که اوپک می گوید: قیمت نفت سنگین ایران در ماه فوریه 2021 به قیمت 60 دلار و 66 سنت رسید که نسبت به ماه قبل 6 دلار و 28 سنت افزایش داشت.

دولت امیدوار است با برداشته شدن تحریم ها میزان صادرات نفت ایران به روزانه 2.3 میلیون بشکه در روز برسد و رشد 11.5 درصدی ارزش هر بشکه نفت صادراتی سنگین ایران، نشان می دهد که در صورت توافق بر سر مسئله هسته ای و بازگشت کشورها به میز برجام و برداشته شدن تحریم ها، هم صادرات و هم فراوری نفت ایران افزایش یابد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی؛ چین اولین مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی؛ چین اولین مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید