الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش ها و اقتضائات بومی است

به گزارش وبلاگ اندورید، دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش های خودی و اقتضائات بومی چون نظام آرمان ها، ارزش ها و مطلوبیت های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است.

الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش ها و اقتضائات بومی است

به گزارش وبلاگ اندورید، حسین آرامی در در تبیین الگوی توسعه بومی در قالب سند الگو، اظهار کرد: از دیرباز در باب توسعه یکی از نکاتی که مورد اجماع نسبی صاحبنظران و دست اندرکاران توسعه به ویژه در نیم قرن اخیر قرار داشته احتیاج جوامع بشری به نسخه منحصر به فرد مخصوص خود است به تعبیر دیگر نسخه واحدی برای توسعه یافتگی همه جوامع بشری وجود ندارد.

دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: اگر مفهوم توسعه را برآیند دو بردار آسایش و آرامش بدانیم، در زمینه آسایش و دسترسی به امکانات رفاهی و مجموعه وسایلی که زندگی را برای بشر آسان تر و آلام بشر را کمتر و امکان لذت بردن از ایام را فراهم تر می نماید مثل مسکن، خدمات حمل و نقل و ارتباطات، آموزش، بهداشت و درمان؛ این امکانات تقریبا اشتراکات فراوانی بین مردم از نژادها و اقلیم های مختلف در کشورهای گوناگون وجود دارد به طوری که در هر نسخه ای از توسعه و با هر برداشت و باوری از آن کوشش در ایجاد امکانات یاد شده و نمود چشم نواز آن وجود دارد.

آرامی متذکر شد: اما در زمینه مولفه دوم توسعه یعنی آرامش، چنین تشابه و یکسانی وجود ندارد؛ زیرا احساس آرامش بیشتر متکی بر ساختار روحی روانی افراد و انگاره های ذهنی افراد جامعه است، امری که از جمله به طور وثیقی با مقوله فرهنگ و نظام ارزشی مرتبط است. چه بسا افراد و جوامعی که با شرایط معیشتی ساده، از زندگی رضایت بالایی دارند و همین مسئله باعث ایجاد حس آرامش در آنان می گردد و چه بسا افراد و جوامعی که علیرغم برخورداری از امکانات رفاهی بسیار بالا نه تنها احساس آرامش ندارند، بلکه به شدت احساس پوچی و بیهودگی می نمایند و زندگی را تاریک و تکراری می پندارند.

وی اعلام نمود: دنیا بینی، فرهنگ، نظام ارزشی، احساس تعلق و مشارکت در سرنوشت خود و نظام سیاسی، نقش پررنگی در ایجاد حس آرامش در افراد جامعه دارد؛ از این رو توسعه واقعی یک جامعه متکی به نظام آرمانها، ارزش ها و مطلوبیت های فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد و هر برنامه توسعه ای در یک جامعه باید به این مقولات توجه کند و بر مبنای آن طراحی و تدوین گردد و این یعنی ضرورت تدوین برنامه توسعه بومی.

دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: توسعه بومی یعنی توسعه کشور بر مبنای ارزش های داخلی جامعه. در ایران برای اجتناب از سوء برداشت از واژه توسعه، کلمه پیشرفت به کار برده می گردد. به همین علت است که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی یک دهه تدوین شد و این یعنی الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش های خودی و اقتضائات بومی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش ها و اقتضائات بومی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش ها و اقتضائات بومی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید