خبرنگاران کرونای انگلیسی چشم انتظار مردم هرمزگان در روز طبیعت

به گزارش وبلاگ اندورید، بندرعباس- خبرنگاران- سیزده بدر و گردش در طبیعت در سیزدهمین روز از بهار از سنت های دیرینه ایرانیان است و مردم هرمزگان نیز همچون مردم دیگر نقاط کشورمان علاقه خاصی به این سنت کهن دارند ؛ اما امسال نیز همچون سال گذشته شرایط به دلیل شیوع کرونا تغییر کرده و خطر مرگ در انتظار گردشگران طبیعت در این روز است.

خبرنگاران کرونای انگلیسی چشم انتظار مردم هرمزگان در روز طبیعت

دومین سالی است که کرونا چتر شوم خود را بر سر این دنیا گسترده و تمام جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و حالا خیلی ها دیگر از این شرایط خسته شده اند و به قول خودشان دیگر کرونا را جدی نمی گیرند؛ غافل از آنکه کرونا کاملا جدی سلامت آنها و عزیزانشان را هدف قرار داده و منتظر یک لحظه غفلتشان است تا برای همیشه کامشان را تلخ کند.

پایش آمارها حکایت از فرایند صعودی کرونا در هرمزگان دارد و مسوولان بهداشتی این استان با توجه به نارنجی شدن دو شهر بندرعباس و بندر خمیر به شدت نگران وخیم تر شدن اوضاع در صورت برگزاری هر گونه تجمع و دورهمی در تعطیلات پیش رو به ویژه سیزده بدر هستند.

از ماه های گذشته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به تبعات سوء بی توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی هشدار داده بودند و پیش از ایام نوروز نیز بارها از تریبون های مختلف از هموطنانمان خواسته بودند تا از سفر به این استان پرهیز کنند؛ اما متاسفانه این هشدارها و تاکیدها مثمرثمر واقع نشده و امروز شاهد شیوع بالای ویروس کرونا از هر دو نوع معمولی و جهش یافته در این استان هستیم.

کارشناسان بهداشت تاکید می کنند که شکست کووید 19 و کمک به قطع زنجیره انتقال آن تنها با همکاری و مشارکت همه مردم امکان پذیر است و سهل انگاری یک نفر در این میان می تواند حاصل تلاش دیگر افراد را برباد دهد؛ پس همه ما باید امروز احساس مسوولیت کرده و وخامت اوضاع را درک کنیم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی ، یک گام در جهت قطع زنجیره انتقال کووید 19 برداریم.

افزایش 150 درصدی شمار بستری های کرونا در هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش چشمگیر شمار بستری های کرونا در استان در یک هفته اخیر، گفت: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در صورت افزایش سفر و تردد غیرضروری در استان افزایش خواهد یافت که امروز شاهد این شرایط هستیم.

دکتر حسین فرشیدی در این زمینه گفت: شماری بستری های کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از 150 درصد رشد داشته و متاسفانه بیشتر مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته هستند.

وی با تاکید براینکه کرونای جدی است،شرح داد: کرونای جهش یافته بسیار کشنده تر از کرونای معمولی است و سن ابتلا نیز در این نوع کرونا کمتر می باشد و افراد مبتلا سریعا علامت دار شده و ریه هایشان درگیر می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: کرونای انگلیسی که در ابتدای ورود به هرمزگان تنها در مناطق غربی استان در حال چرخش بود، با برگزاری مراسم های عروسی و عزا و انجام سفر و ترددهای غیرضروری ، امروز همه مناطق هرمزگان را درگیر خود کرده است.

این مقام مسوول ادامه داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین در روزهای آینده وارد یک موج صعودی جدید در استان خواهیم شد و شرایط نسبت به سال گذشته خطرناک تر خواهد بود.

دکتر فرشیدی گفت: با توجه به فرایند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان، در مدت 48 ساعت گذشته دو بخش کووید با ظرفیت 20 تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه اندازی شده و متاسفانه با توجه به شرایط موجود ، استان به ویژه بندرعباس در شرایط هشدار قرمز کرونایی قرار گرفته است .

وی ابراز داشت: امروز شاهد بستری شدن افرادی در بیمارستان ها هستیم که به هشدارهای بهداشتی در روزهای آخر اسفند توجه نکردند و در مکان های شلوغ و تجمع های شهری حضور یافتند و از مردم خواستاریم مراقب باشند تا سیزده بدر به سرنوشت این افراد دچار نشوند.

دکتر فرشیدی هشدار داد: در صورت بی توجهی مردم نسبت به پرهیز از برگزاری تجمع ها در روز طبیعت، به طور یقین باید در انتظار روزهای سخت کرونایی و افزایش هر چه بیشتر موارد ابتلا و فوت شماری از مردم و عزیزانمان باشیم.

تمام موارد جدید کرونا در هرمزگان از نوع جهش یافته است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از فرایند صعودی کرونا به ویژه کرونای جهش یافته در استان گفت: تمام موارد جدید ابتلای کرونا در هرمزگان از نوع جهش یافته است که بسیار خطرناکتر و کشنده تر از نوع معمولی آن است.

دکتر فاطمه نوروزیان با هشدار به مردم نسبت به خطر حضور در طبیعت در روز سیزده بدر گفت: همه مناطق هرمزگان درگیر کرونای انگلیسی هستند و هم اکنون دو روستای دُم تیر شمالی و جنوبی به دلیل موارد بالای ابتلا قرنطینه شدند.

وی گفت: بیشترین موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان های بندرعباس، میناب، قشم، کیش، رودان، بندرلنگه، پارسیان و جاسک گزارش شده است و هر روز نیز بر شمار مبتلایان اضافه کرده می شود.

نوروزیان آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان را یک هزار و 60 نفر اظهار داشت و گفت: هم اکنون 176 مبتلا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال هشت نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

وی افزود: از همه مردم خواهش می کنیم روز سیزدهم فروردین در منزل بمانند و تردد غیرضروری نداشته باشند زیرا رفتن به خارج از شهر، فضاهای باز و هرگونه تردد و جابه جایی باعث تسریع و تسهیل هر چه بیشتر انتشار و انتقال ویروس کرونا می شود.

این مقام مسوول هشدار داد: اگر مردم رعایت نکنند و در این روز به طبیعت رفته و دورهمی و تجمع داشته باشند، به طور یقین روز سیزده بدر به یک روز خطرساز و شاید مرگ آور برای برخی ها تبدیل خواهد شد.

هرگونه تجمع در تفرجگاه های هرمزگان ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به در پیش بودن روز طبیعت، گفت: برگزاری هر گونه تجمع و دورهمی در این روز در پارک ها، سواحل و دیگر تفرجگاه ها ممنوع است.

علی رئوفی بیان داشت: با توجه به نارنجی شدن شرایط شیوع کرونا در شهرستان های بندرعباس و بندر خمیر مسافران باید این شهرستان ها را هر چه سریعتر ترک کنند.

وی شرح داد: ورود خودروهای پلاک غیربومی به این شهرستان ها ممنوع بوده وهمچنین ورود خودروهای شخصی پلاک بومی این مناطق به سایرشهرها نیز ممنوع است.

این مقام مسوول ابراز داشت: در این دو شهرستان، نهادهای ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه های مرتبط با مأموریت های اساسی و مدیریت شهری با دو سوم کارکنان خود و در سایر ادارات، ارائه خدمات با حضور پنجاه درصد کارکنان صورت می گیرد.

رئوفی افزود: همچنین ممنوعیت تردد شبانه خودروها در تمامی شهرستان های هرمزگان، از ساعت 22 تا سه بامداد، همچنان ادامه دارد.

وی شرایط سایر مناطق هرمزگان را زرد عنوان نمود و گفت: در شهرستان های زرد، فقط مشاغل گروه چهار تعطیل است و کارکنان ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه های مرتبط با مأموریت های اساسی و مدیریت شهری با 100 درصد ظرفیت در محل کار حاضر می شوند و در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور دو سوم کارکنان انجام خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خواستار همکاری بیشتر مردم در تعطیلات پیش رو شد و گفت: از مردم تقاضا می شود در تعطیلات پیش رو با ما همکاری کرده و با نرفتن به طبیعت و 13 بدر به سلامت خود و همنوعان کمک کنند.

رفت وآمد به منطقه گنو ممنوع اعلام شد

اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار داشت: ورودی منطقه حفاظت شده گنو برای تردد گردشگران و مهمانان نوروزی بسته خواهد شد.

محیط زیست هرمزگان این محدودیت را برای روزهای 12 و 13 فروردین اعلام کرده است.

بر اساس این اطلاعیه ، هدف از این اقدام کمک به کاهش شیوع کرونا، رعایت اصول زیست محیطی در فصل زاد و ولد حیات وحش و پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی است.

هرمزگان را در روز طبیعت قرمز پوش نکنیم

بر اساس رنگ بندی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، تمام شهرستان های هرمزگان به جز شهرستان بندرعباس و بندرخمیر، در شرایط زرد قرار دارند و شرایط این دو شهرستان نارنجی گزارش شده است.

پیش از این در رنگ بندی اعلام شده وزارت بهداشت، شهرستان های استان هرمزگان دارای شرایط زرد و آبی بودند، اما حالا شاهد نارنجی شدن دو شهرستان این هستیم که این به معنای خطرناک شدن اوضاع و افزایش احتمال ابتلا به کرونا است که این رنگ بندی ها ممکن است در صورت بی توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از حضور در دامان طبیعت در روز سیزده بدر، تماما به قرمز تبدیل شوند و آنگاه است که شاید دیگر کاری از دست کسی برای نجات جان عزیزانمان که در روز طبیعت با هم خوش بودیم، برنیاد و دیگر روز طبیعتی با هم نداشته باشیم.

پس بهتر است امسال سیزده بدر هم همچون سال پیش در خانه بمانیم تا خود و عزیزانمان بتوانیم در آینده ای نزدیک که دیگر خبری از کرونا و خبرهای شومش نباشد، با هم به دامان طبیعت برویم و به زندگی لبخند بزنیم و قدر روزهایمان را بدانیم؛ آری سیزده بدر را در خانه بمانیم تا کرونا را بدر کنیم و زودتر چرخه انتقال ویروس را قطع و به زندگی عادی و تنفس آرام در طبیعت بازگردیم و کمکگر کادر درمان در جهت مبارزه با این ویروس منحوس باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه دنیا منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت دنیای در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری دنیای) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید 19 بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تا به امروز حدود 100 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و 100 هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید19 جان خود را از دست داده اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر دریافت نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مسائل گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در دنیا به وجود آورده است.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا، در شرایط نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در شرایط قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.

فعالیت گروه های شغلی 3 و 4 همچنان ممنوع بوده، بویژه فعالیت سالن های مجالس، آرایشگاه های زنانه، رستوران ها و سایر فعالیت های مرتبط که سبب ایجاد اجتماعات خواهد شد.

مسافرت از شهرهای نارنجی و قرمز به شهرهای کشور و ورود افراد غیر ساکن با خودروهای شخصی به شهرهای با شرایط نارنجی و قرمز ممنوع است و مسافرت با وسائط نقلیه هوایی ، ریلی و حمل و نقل عمومی بین شهرها تابع ضوابط اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونای انگلیسی چشم انتظار مردم هرمزگان در روز طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونای انگلیسی چشم انتظار مردم هرمزگان در روز طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید