اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان در نظر گرفته شده است

به گزارش وبلاگ اندورید، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان در نظر گرفته شده است.

اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان در نظر گرفته شده است

مرکز تاریخ و تمدن ایران که جز آخرین مقصدهای سفر ریاست جمهوری و جمعی از اعضای هیأت دولت است، پنجشنبه ششم مرداد میزبان سی اُمین سفر استانی رئیس جمهور خواهد بود.

طبق گفته مدیریت ارشد استان، قرار است از این فرصت نهایت بهره را برای اعتلای همدان ببریم و با همصدایی ظرفیت ها و دغدغه ها را انعکاس داده و راه توسعه قدیمی ترین مرکز مادها را هموار کنیم.

گفته می گردد حوزه گردشگری یکی از محورهای مهم این سفر خواهد بود و حضور هیأت دولت در استان می تواند در این زمینه راهگشا باشد اما در حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی همدان موارد بسیاری برای آنالیز وجود دارد که بطور قطع مهمترین آنها پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان است.

جهانی شدن هگمتانه سالیان سال است آرزوی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی همدان است و حال پرونده ثبت جهانی اگر چه موانع بسیاری دارد اما با همت عالی، همگرایی میان دستگاه ها و البته همراهی وزارتخانه دور از انتظار نیست.

به گفته قاسمی فرزاد، استاندار همدان اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان در سفر رئیس جمهور به این استان در نظر گرفته شده و در این رابطه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز قول مساعدت داده است.

درباره اهمیت ثبت جهانی هگمتانه، ارتباط آن با صنعت گردشگری و پرونده منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان که به گفته مسئولان نمونه بی نظیری از اینگونه پرونده ها است همین بس که بگوییم بیش از 200 اثر واجد ارزش در این پرونده وجود دارد که این ارزش های نهفته می تواند محدوده فوق را به مقصد گردشگری جهانی تبدیل کند.

اما کهن شهر همدان علاوه بر مجموعه هگمتانه پروژه های دیگری را نیز چشم انتظار نهایی شدن دارد که سالهاست منتظر تخصیص بودجه هستند و از میان این موارد میتوان به موزه منطقه ای غرب کشور و مخزن امن آن اشاره نمود.

امروز 15 سال از کلنگ زنی موزه منطقه ای غرب کشور در همدان میگذرد اما هنوز بطور کامل آماده بهره برداری نشده است. استاندار همدان در آستانه سفر رئیس جمهور و هیأت دولت در رابطه با این پروژه کم نظیر گفته است خواهان تکمیل 100 درصدی موزه منطقه ای غرب کشور و مخزن امن آن هستیم.

دستکندهای سامن و ارزانفود دیگر پروژه های نیمه تمام همدان هستند که سالهای متمادی است منتظر بازگشایی آنها هستیم و بارها پیگیر وضعیتشان بوده ایم اما تنها خبر کمبود بودجه و وعده بازگشایی آنها در ماههای آینده نصیبمان شده است. بطور قطع بازگشایی این دو شهر زیرزمینی به عنوان سرمایه های ارزشمند و ظرفیتی پنهان در حوزه گردشگری باید یکی از اولویت های استان باشد.

علاوه بر این درخواست پیش بینی بودجه و یاری برای بافت های واجد ارزش شهری و روستایی، تکمیل زیرساخت های روستاهای هدف گردشگری، منطقه ها نمونه و محورهای گردشگری، کاوش و ساماندهی دستکندهای استان، ساخت نمایشگاه دائمی صنایع دستی و ساماندهی و اتمام عرصه هگمتانه از دیگر خواسته های استان از سفر ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت به همدان است.

گویا قرار است سفر سید عزت الله ضرغامی که می تواند منشاء خیر و برکات فراوانی برای حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان باشد، به دعوت نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و با عملیات اجرایی توسعه بارگاه حیقوق نبی (ع) شروع گردد.

منبع: همگردی

به "اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان در نظر گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبار خوبی برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان در نظر گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید