از یک دانه لیمو ترش، درخت لیمو پرورش دهید

به گزارش وبلاگ اندورید، سرّی در لا به لای عطر سبز درخت لیمو وجود دارد که تا آن را نکارید، نمی دانید! برگ های سبز تیره، شکوفه های خوشبو و در آخر لیمو ترشی تازه، این ها چیزهایی هستند که با کاشت دانه لیمو نصیب تان می شوند!

از یک دانه لیمو ترش، درخت لیمو پرورش دهید

با پرورش درخت لیمو هم یک گیاه خانگی جالب دارید و هم هر سال لیمو ترش تازه. درخت لیمو براق و مجذوب نماینده است و میوه آن خواص بسیاری دارد. اگر پرورش دهنده ای هستید که در پی کمی چالش است و از گیاهان معمولی خسته شده، شاید لیمو گزینه بدی نباشد. در این مطلب با کاشت و پرورش لیمو در داخل یا خارج از خانه آشنا می شوید و می توانید در هر جای جهان که هستید، لیموی تازه داشته باشید.

در منطقه ها سرد می توان درخت لیمو را داخل خانه پرورش داد؟

بله، می توانید لیمو و دیگر مرکبات را در منطقه ها سرد در داخل خانه پرورش دهید. البته این درختان به میزان درختانی که در منطقه ها گرم و در بیرون از خانه کاشته می شوند میوه فراوری نمی نمایند و بازدهی شان بالا نخواهد بود.

اگر چه پرورش درخت لیمو معمولا از کاشت نهال آن آغاز می گردد، شما می توانید به راحتی آن را از دانه پرورش دهید تا از اول تا آخر کار را خودتان انجام داده باشید! البته این را هم بدانید که در حدود 6 سال طول می کشد تا درخت بزرگ گردد و میوه فراوری کند.

نوع درستی از لیمو را برای کاشت انتخاب کنید. کلید داشتن گیاهی سالم، کاشت دانه ای مناسب است.

روش هایی ساده برای کاشت درخت لیمو با استفاده از دانه آن

یک لیموی ارگانیک تهیه کنید

به فروشگاه هایی که محصولات ارگانیک می فروشند بروید و یک لیموی ارگانیک تهیه کنید. اگر می خواهید لیمو را در داخل خانه یا در گلدان بکارید، گیاهان کوچک تر را انتخاب کنید (مثلا میر لمون Meyer Lemons). مهم است که لیمویی که تهیه می نمایدی ارگانیک باشد، لیموهای بزرگی که غیر ارگانیک هستند معمولا دانه ندارند (یا دانه هاشان دارای قدرت جوانه زنی نیستند).

از خاکی با کیفیت خوب بهره ببرید

خاکی ارگانیک با کیفیت خوب تهیه کنید که حاوی کمپوست، ورمی کولیت، پرلیت و پیت باشد. به این ترتیب خاکی سبک و دارای زهکشی خوب برای گیاه تهیه نموده اید که هم ریشه های آن را حفاظت می نماید و هم به آن غذا می رساند.

یک گلدان انتخاب کنید

یک گلدان خوب انتخاب کنید، هر چند ممکن است بخواهید بعدا گیاه لیموتان را در گلدانی بزرگ پرورش دهید، باز هم باید در ابتدا دانه را در گلدان کوچک بکارید. گلدانی پیتی یا سفالی تهیه کندی که قطر دهانه اش از سانتی متر بیشتر نباشد. میزان کوچک گلدان باعث می گردد روی رطوبت خاک کنترل بهتری داشته باشید. زمانی که گیاه رشد کرد و بزرگ شد، به تدریج، گلدان را بزرگ تر کنید.

مکان خوبی برای قرار دادن گلدان پیدا کنید.

فرقی نمی نماید می خواهید گیاه تان را در بیرون از خانه پرورش دهید یا درون خانه، باید آن را در مکانی آفتابی بگذارید. درخت لیمو عاشق نور است. در داخل خانه آن را در کنار یک پنجره آفتابگیر و در بیرون خانه آن را در نقطه ای آفتابگیر از حیاط یا بالکن قرار دهید.

برای کاشت آماده شوید

با مرطوب کردن خاک آغاز کنید. مقداری خاک را در ظرف یا کیسه ای قرار دهید. مقداری آب را به مدت 24 ساعت در دمای تاق بگذارید تا هم کلر آن خارج گردد و هم هم دمای محیط گردد. مقداری از آب را به خاک درون ظروف اضافه کنید وخاک را خوب هم بزنید تا رظوبت به خورد خاک برود. خاک را درون گلدان منتقل کنید. باید یک سانتی متر از دهانه گلدان خالی باشد.

کاشت دانه

در خاک سوراخی ایجاد کنید. سوراخ باید در حدود 1.5 سانتی متر گود باشد. دانه لیمو را در خاک فرو کنید و روی آن را با خاک بپوشانید.

خاک را مرطوب نگه دارید

برای اینکه دانه جوانه بزند، باید خاک را مرطوب و در محیطی همواره گرم قرار دهید. می توانید روی گلدان پلاستیکی شفاف بکشید تا رطوبت را در آن نگه دارید.

و یا می توانید گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید و مواظب باشید خاک خشک نگردد.

گیاه را گرم و مرطوب نگه دارید

خاک گیاه را مرطوب، نه خیس، نگه دارید. اگر دارید لیمو را در داخل خانه پرورش می هید، باید آن را از معرض هوای خشکی که از طریق بخاری (یا هر دستگاه دیگر) در خانه فراوری می گردد، دور نگه دارید.

کود دهی

زمانی که درخت تان اندکی بزرگ شد، کود دهی را آغاز کنید. در این هنگام از کودهای ارگانیک برای تغذیه لیموتان بهره ببرید تا به خوبی رشد کند و میوه دهد.

منبع: فوت و فن / plantcaretoday.com

به "از یک دانه لیمو ترش، درخت لیمو پرورش دهید" امتیاز دهید

861 کاربر به "از یک دانه لیمو ترش، درخت لیمو پرورش دهید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از یک دانه لیمو ترش، درخت لیمو پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید