احتمال وقوع سیل در بعضی از حوضه های آبریز کشور

به گزارش وبلاگ اندورید، تهران (پانا) - شرایط بارشی از امروز در برخی حوضه های آبریز کشور شروع شده و محتمل است این بارش ها در برخی حوضه های آبریز موجب وقوع سیل شوند.

احتمال وقوع سیل در بعضی از حوضه های آبریز کشور

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره اندازه بارش ها در حوضه های آبریز احتمال وقوع سیل در تعدادی از آنها است.

بر این اساس موارد محتمل وقوع سیلاب تا روز چهارشنبه مورخ 29 دی، در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه وکرخه و مرزی غرب از صبح امروز پنج شنبه وقوع بارشی به مدت 5 روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 80 تا 120 میلی متر در استان های آذربایجان غربی (به خصوص نیمه جنوبی)، کرمانشاه (به خصوص نیمه غربی) و کردستان (به خصوص نیمه غربی) محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز زهره-جراحی و حوضه های جنوبی، کرخه و مرزی غرب و کارون بزرگ از بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 120 تا 180 میلی متر در استان خوزستان (نیمه شمالی و شرقی) و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 80 تا 120 میلی متر در استان لرستان و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 40 تا 80 میلی متر در استان ایلام محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز اترک و رودخانه های شمالی، سفیدرود بزرگ، کارون بزرگ و زاینده رود و حوضه های جنوب غربی از امشب وقوع بارشی به مدت 4 روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 100 تا 150 میلی متر در استان های اصفهان (نواحی جنوبی و غربی)، چهارمحال بختیاری، گیلان (به خصوص نواحی ساحلی) و مازندران (به خصوص نواحی ساحلی) محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز زهره-جراحی و حوضه های جنوبی و کارون بزرگ از بامداد روز آدینه 24 دی وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 200 تا 250 میلی متر در استان کهگیلویه و بویر احمد محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز زهره-جراحی و حوضه های جنوبی، زاینده رود و حوضه های جنوب غربی و فلات مرکزی و شرقی از بعد از ظهر روز آدینه، وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 80 تا 120 میلی متر در استان های خراسان رضوی (به خصوص نیمه شرقی) و خراسان جنوبی (به خصوص نیمه شرقی) و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 60 تا 100 میلی متر در استان یزد و وقوع بارشی به مدت 3 روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 200 تا 250 میلی متر در استان فارس و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 80 تا 120 میلی متر در استان بوشهر (به خصوص نواحی شمالی و جنوبی) محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز زهره-جراحی و فلات مرکزی و شرقی از شب روز آدینه وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 200 تا 250 میلی متر در استان کرمان (به خصوص نیمه جنوبی) محتمل خواهد بود.

در حوضه آبریز زهره-جراحی و حوضه های جنوبی از صبح روز شنبه 25 دی وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 100 تا 150 میلی متر در استان هرمزگان (به خصوص نیمه شرقی و نواحی مرکزی) محتمل خواهد بود.

در حوضه های آبریز زهره-جراحی و فلات مرکزی و شرقی از بعد از ظهر روز شنبه وقوع بارشی به مدت چهار روز و به اندازه تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 120 تا 170 میلی متر در استان سیستان و بلوچستان (به خصوص نیمه جنوبی) محتمل خواهد بود.

بعلاوه پیش بینی می گردد در ارتفاعات استان های ذکر شده بارش از نوع برف باشد.

نبودقطعیت پیش بینی های مربوط به روزهای یکشنبه 26 دیبه بعد در نتایج مدل ها قابل توجه است اما با توجه به ریسک وقوع سیلاب های مخرب، پیشنهاد می گردد اقدام های مدیریتی مورد احتیاج در دستور کار قرار داشته باشد.

سامانه بارشی مذکور به طور مستمر به وسیله موسسه تحقیقات آب رصد و در طی روز های آینده و متناسب با اجرای تازه مدل ها، مقادیر پیش بینی ها به روز رسانی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "احتمال وقوع سیل در بعضی از حوضه های آبریز کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وقوع سیل در بعضی از حوضه های آبریز کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید