آقایان و پوکی استخوان!

به گزارش وبلاگ اندورید، اگر چه در گذشته ای نه چندان دور تصور می شد پوکی استخوان یک بیماری مختص به خانم هاست، اما امروزه مشخص شده که آقایان هم در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. طبق بررسی های اجرا شده از هر 7 مرد بالای 50 سال، یک نفر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان واقع شده است؛ این در حالی است که این درصد در خانم ها یک نفر به ازای هر 3 نفر خانم بالای 50 سال است.

آقایان و پوکی استخوان!

آقایان و پوکی استخوان!

اگر چه در گذشته ای نه چندان دور تصور می شد پوکی استخوان یک بیماری مختص به خانم هاست، اما امروزه معین شده که آقایان هم در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. طبق بررسی های اجرا شده از هر 7 مرد بالای 50 سال، یک نفر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان واقع شده است؛ این در حالی است که این درصد در خانم ها یک نفر به ازای هر 3 نفر خانم بالای 50 سال است.

این بیماری در مردان کمتر است؟

دکتر برنارد کورتت متخصص روماتولوژی در این باره می گوید: عوامل زیادی در کنترل و ایجاد این عارضه نقش دارند؛ اولین و مهم ترین عامل این است که توده استخوانی مردان بسیار قوی تر و محکم تر از زنان است، معمولا میزان ضخامت استخوان مردان 30 درصد بیشتر از زنان است، اما علت اصلی فرآیند پوکی استخوان در زنان به علت نزدیک شدن به سن یائسگی و افت شدید میزان هورمون استروژن است و این عاملی است که فرایند پوکی استخوان در خانم ها را بسیار تسریع می کند که البته این فرآیند در آقایان وجود ندارد.

عوامل خطر در آقایان

اولین علت ابتلا در مردان، وراثت است. افرادی که سابقه ابتلا به پوکی استخوان در مردان خانواده خود دارند، به صورت ارثی بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند، زیرا میزان تراکم استخوان بخصوص در ستون مهره ها، گردن و لگن آنها بسیار کمتر بوده است. اما به رغم این مساله، در 50 درصد موارد بروز این عارضه در آقایان به دلایل دیگری هم مربوط است. این عوامل شامل مصرف الکل و دخانیات و همچنین عادات غذایی ناسالم می شوند. در این میان نداشتن فعالیت فیزیکی مداوم، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد پوکی استخوان در آقایان است. در این میان با آن که خطر شکستگی ستون مهره ها در افراد سیگاری بالای 60 سال در حدود 2 برابر بیشتر است، اما لازم است بدانید مصرف مداوم داروهای کورتونی و داروهای ضد سرطان پروستات هم در پاره ای از موارد یکی دیگر از علل بروز این عارضه است.

در واقع بر اساس تحقیقات اجرا شده تحلیل توده استخوان ها یا ابتلا به پوکی استخوان در مردان گاهی به علت بروز برخی بیماری ها یا مصرف طولانی مدت برخی از داروهاست.

از بین بیماری های شایع که موجب پوکی استخوان می شوند هیپوگونادیسم است که در آن میزان ترشح هورومون تستسترون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این درحالی است که هورمون تستسترون، خود یکی از عوامل تقویت کننده توده استخوانی در مردان است.

یکی دیگر از این بیماری ها کوشینگ است که باعث ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول از طریق غده فوق کلیوی در خون شده که باعث تحلیل تراکم استخوانی می شود.

ناراحتی های گوارشی مانند گاستریت و سیروز کبدی و همچنین پرکاری غده تیروئید و آرتریت روماتوئید یا روماتیسم از بیماری هایی هستند که می توانند باعث بروز عارضه پوکی استخوان شوند. مصرف طولانی و مداوم داروهایی که پایه کورتونی دارند یا برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرند هم یکی از عوامل بروز این ضایعه هستند. اما آنچه تعجب آور است این که احتمال مرگ بر اثر شکستگی لگن و ستون مهره ها در مردان بیشتر از زنان است. طبق بررسی های اجرا شده در فرانسه، تعداد مردانی که بر اثر شکستگی در ناحیه لگن و ستون مهره ها می میرند 2 تا 3 برابر بیش از زنان است، اما هنوز کسی علت واقعی آن را نمی داند. اغلب این افراد را اشخاص سالخورده ای که دچار سوءتغذیه هم بودند تشکیل می دهند که این مساله هم خود یکی از دلایل بروز شکستگی های ناشی از پوکی استخوان، بخصوص شکستگی لگن و ستون مهره ها در سالخوردگی است.

دکتر برنارد کورتت متخصص روماتولوژی معتقد است، تحقیق در مورد علل بروز ضایعات تراکم استخوان در مردان بسیار مشکل تر است، زیرا عواملی که منجر به پوکی استخوان در مردان می شود بسیار متنوع تر و گسترده تر از این عوامل درزنان یائسه است در 50 درصد موارد این عارضه به دلایل ثانویه اتفاق می افتد نه فقط به علت مسائل ارثی و ژنتیکی. در این میان از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، اجتناب از مصرف الکل و سیگار و همچنین داشتن رژیم غذایی سالم و کافی، فعالیت ورزشی منظم در پیشگیری از بروز این عارضه می تواند بسیار مفید واقع شود. یکی از مفیدترین راه های اطلاع از بروز این عارضه، انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان است که پس از 45 سالگی برای مردان هم توصیه می شود که میزان این تراکم را در نقاط مختلف بدن معین می کند؛ البته خوب است بدانید در مردان هم همانند زنان، امکان ابتلای زودرس به پوکی استخوان هم در هر سنی وجود دارد بنابراین انجام فعالیت های ورزشی منظم مانند پیادروی، دو، ژیمناستیک و تنیس حداقل 30 دقیقه در روز و 3 بار در هفته توصیه می شود. زیرا ورزش فرآیند کاهش تراکم استخوانی را به تعویق می اندازد، همچنین باعث تقویت بافت عضله می شود که خود می تواند در پیشگیری از شکستگی های ستون مهره ها و لگن بسیار مفید و موثر واقع شود. خوردن حداقل 3 ماده حاوی کلسیم در روز یا یک لیوان آب غنی شده با کلسیم هم در این خصوص توصیه می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید جهت دریافت ویتامین D برای تقویت استخوان ها و جذب بیشتر کلسیم موجود در مواد غذایی مصرفی که بسیار مفید هستند هم توصیه می شود، اما اگر پوکی استخوان به شکل پیشرفته در مردان ایجاد شده باشد و علت بروز آن، کاهش ترشح هورمون تستسترون باشد، تزریق هورمون تستسترون هم می تواند بسیار مفید باشد. منبع:جام جم آنلاین

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون

به "آقایان و پوکی استخوان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقایان و پوکی استخوان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید