یاسوج؛ تشنه عمران شهری، پروژه هایی که از نان شب واجبتر است

به گزارش وبلاگ اندورید، خبرنگاران - گروه استان ها: شهر یاسوج طی پنج دهه اخیر رشدی 50 برابری داشته است به طوری که در سال 1344 تنها یک خیابان اصلی داشته و اینک بالغ بر 18 کیلومتر وسعت یافته است.

یاسوج؛ تشنه عمران شهری، پروژه هایی که از نان شب واجبتر است

جمعیت این شهر نیز از 10هزار نفر در دهه 50 به 110 هزار نفر در ابتدای دهه 90 رسیده و با توجه به آب وهوای مساعد و مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد، این میزان با شیب تندی در حال افزایش است.

بااین حال به نسبت این رشد، زیرساخت های شهری در این شهر جوان ایجاد نشده و آن چنان که باید عمران شهری به خود ندیده است تا هرروز بر مسائل زندگی در این شهر اضافه نموده شود.

اما طی دو سال گذشته و باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه به این مهم بیشتر شد و مسئولان استانی عمران شهری را در اولویت برنامه های عمرانی خود قرار داده و سهم آن از بودجه را افزایش دادند.

بازدید چندین باره استاندار به همراه شهردار و اعضای شورای شهر از پروژه ای عمرانی شهر یاسوج و حتی حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر سر یکی از این پروژه ها در سفر اخیر خود به یاسوج حکایت از عزم جدی مسئولان استانی و شهری برای توسعه شهر یاسوج داشت.

روز گذشته نیز مسئولان استانی و شهری از پروژه های عمرانی شهر یاسوج ازجمله پارک بانوان، پارک ولایت، پارک چشمه نباتی، پل چهارم بشار، تعریض خیابان جمهوری و پارک جنگلی بازدید کردند و در جریان آخرین پیشرفت های آن نهاده شدند.

70 هکتار پارک در دست احداث

فضاهای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره یگانه شهرها در متابولیسم آن ها نقش اساسی را دارد که کمبود آن ها می توانند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد.

این فضاها هم از دیدگاه تأمین احتیاجهای زیست محیطی شهرنشینان و هم ازنظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی درخور اهمیت دارد.

شهردار یاسوج در این خصوص گفت: هم اکنون پارک های ولایت، غدیر، چشمه نباتی و بانوان در سطح شهر یاسوج در حال احداث هستند.

محمدعلی جاوید اضافه نمود: این پارک ها با وسعت 70 هکتار موجب توسعه هرچه بیشتر فضای سبز در سطح شهر خواهد شد.

وی به پارک بانوان اشاره نمود و گفت: این پارک برای اتمام به یک میلیارد تومان احتیاج دارد.

جاوید اظهار کرد: از اسفندماه کار درختکاری در این پارک شروع خواهد شد و فضای سبز آن نیز توسط خود شهرداری اجرا می شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را 60درصد خاطرنشان کرد و گفت: تا به امروز 350 میلیون تومان در این پروژه هزینه شده و به اندازه 500میلیون تومان نیز توسط شهرداری خاک برداری صورت گرفته است.

کمبود اعتبار بر سر راه چالش برانگیز ترین پروژه تاریخ یاسوج

به گزارش وبلاگ اندورید، پارک ولایت در تپه سابق استانداری یکی دیگر از پروژه های مهمی بود که مورد بازدید نهاده شد.

این پروژه یکی از چالش برانگیزترین پروژه های تاریخ شهر یاسوج بوده است. تپه استانداری یکی از مناطق زیبای شهر یاسوج بود که در زمان یکی از استانداران دولت دهم این تپه با صدها درخت پنجاه ساله و ساختمان های اداری استانداری و مسکن و شهرسازی استان برای احداث پارک تخریب شد اما درنهایت تنها تلی از خاک باقی ماند و هیچ پارکی در آن احداث نشد.

این اقدام استاندار وقت مورد اعتراض شدید شهفرایندان و فعالین محیط زیست نهاده شد و هنوز هم شهفرایندان حسرت تخریب آن تپه زیبا و درختان سرو و کاج آن را می خورند.

بااین حال احداث پارک در این منطقه در دستور کار نهاده شد و عملیات احداث آن از سال گذشته شروع شد و هم اکنون بخش هایی از آن اجراشده و بقیه به دلیل کمبود اعتبارات مانده است.

شهردار یاسوج گفت: اعتباری افزون بر 22 میلیارد ریال از محل ماده 180 در امسال به ساخت پارک ولایت یاسوج اختصاص یافته است.

جاوید اضافه نمود: از این میزان اعتبار تا به امروز هیچ مبلغی جذب و یا هزینه نشده است.

وی اظهار کرد: این پارک در سه فاز اجرا می شود و 40 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مطرح نمود: تا به امروز اعتباری افزون بر 41 میلیارد ریال برای ساخت این پارک هزینه شده است. و برای تکمیل و بهره برداری از این پارک اعتباری افزون بر 80 میلیارد ریال احتیاج است.

پل چهارم بشار؛ پروژه ای که جان گرفت

به گزارش وبلاگ اندورید، پل چهارم بشار یکی دیگر از پروژه های مهم عمران شهری در یاسوج است که نقش مهمی در کاهش ترافیک این شهر دارد و هم اکنون از فرایند اجرای خوبی برخوردار است.

معاون عمرانی استاندار پل چهارم بشار را یکی از پروژه های حیاتی شهر یاسوج مطرح نمود و اظهار کرد: این پل، بلوار رجاء شهر یاسوج را به بیمارستان امام سجاد متصل می نماید.

نیک اقبالی مطرح نمود: با احداث این پل، شاهد رفع مسائل کنونی برای عبور و مرور به بیمارستان که از وسط پارک ساحلی انجام می شد، خواهیم بود.

وی اضافه نمود: به دلیل عبور این جاده از پارک، در فصول بهار و تابستان و با هجوم گردشگران به این پارک شاهد انسداد و ترافیک سنگین در این جهت بودیم.

نیک اقبالی اعتبار احداث این پل را 10 میلیارد و 800 میلیون تومان مطرح نمود و گفت: فاز اول این پل که عرصه پل است، آبان ماه 95 به انتها می رسد.

وی گفت: ایجاد تقاطع غیره ام سطح و دو زیرگذر از دیگر بخش های این پروژه است.

نیک اقبالی مطرح نمود: این پل همچنین موجب اتصال بلوار شمالی شهر یاسوج به جاده سروک می شود که نقش مهمی درروان سازی ترافیک اکبرآباد و سروک دارد.

پارک جنگلی یاسوج درگیر مسائل حقوقی

به گزارش وبلاگ اندورید، پارک جنگلی یاسوج از دیگر طرح های مهم شهر یاسوج است که نقش مهمی در توسعه گردشگری این شهر خواهد داشت.

این پارک جنگلی با 938 هکتار وسعت بزرگ ترین پارک جنگلی در جنوب کشور است که در شمال شهر یاسوج قرار داشته و انبوه درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و زالزالک در آن، مکانی آرام بخش برای مسافران و گردشگران است.

شهردار یاسوج در این خصوص گفت: 10 سال است که طرح شهرداری در مورد این پارک به دلیل اختلاف با منابع طبیعی مانده است.

جاوید این پارک را یک ظرفیت بزرگ برای شهر یاسوج دانست و اضافه نمود: در اجرای این طرح هیچ آسیبی به بافت جنگلی این پارک وارد نمی شود.

وی اعلام کرد: با رفع مسائل حقوقی، طرح ساماندهی این پارک از سوی شهرداری اجرا خواهد شد.

به آیندگان بدهکار نشویم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تسریع در اجرای پروژه های عمران شهری یاسوج تأکید کرد.

سید موسی خادمی گفت: چندین طرح مهم در سطح شهر یاسوج وجود دارد که اگر این پروژه ها را هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی نکنیم به آیندگان بدهکار خواهیم شد.

وی اعلام کرد: پل سوم بشار، پل چهارم، پارک ولایت، ساحل سازی بشار و پارک جنگلی یاسوج پروژه های مهمی هستند که باید فرایند ساخت آن ها تسریع شود.

وی پل های سوم و چهارم بشار را بعضی از مهم ترین این پروژه ها مطرح نمود و گفت: پل چهارم بشار هم اکنون از فرایند پیشرفت خوبی برخوردار است.

استاندار گفت: چند سال از شروع احداث پل سوم بشار می گذرد و امیدواریم این پل در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

خادمی به پارک ولایت در تپه استانداری اشاره نمود و اضافه نمود: بخشی از فرایند احداث پارک ولایت صورت گرفته و بقیه به دلیل کمبود منابع مانده است.

وی اعلام کرد: عملیات پارک جنگلی یاسوج هم به دلیل مسائل حقوقی متوقف شده که ضروری است این مسائل هرچه سریع تر رفع شوند.

پروژه های شهری احتیاجمند مشارکت بخش خصوصی

استاندار بابیان اینکه تنها با منابع دولتی نمی توان این پروژه ها را به خاتمه رساند، اظهار کرد: باید به دنبال جذب منابع بخش خصوصی برای اتمام این پروژه ها بود.

وی اضافه نمود: ضروری است تلفیقی از منابع بخش خصوصی و دولتی برای اجرای این پروژه دیده شود تا زمینه تسریع در اتمام آن ها فراهم شود.

خادمی مطرح نمود: درفرایند ساخت پارک ولایت و پارک جنگلی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنیم و برای این طرح ها سرمایه گذار جذب می شود.

وی تعریض خیابان جمهوری یاسوج و احداث پارک چشمه نباتی را از دیگر پروژه های شهری مهم دانست و گفت: نباید شرایط شهر یاسوج به دلیل عدم مدیریت دچار مشکل شود.

خادمی تأکید کرد: درمجموع پروژه های عمران شهری یاسوج طی سال های اخیر فرایند اجرای خوبی داشته اند و اگر آن ها را به خاتمه برسانیم می توانیم در مقابل آیندگان پاسخی داشته باشیم.

استاندار با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهر یاسوج گفت: اگر این پروژه ها به نتیجه نرسند به آینده شهر و زیبایی آن ضربه خواهد زد.

به گزارش وبلاگ اندورید، شهفرایندان یاسوجی که هرروز نیز بر تعداد آن ها اضافه نموده می شود، در انتظار رفع گره های این پروژه ها مهم شهر یاسوج و اجرای پروژه های جدید هستند تا شهری که طبیعت اطرافش روح می نوازد در درون روح شهفرایندانش را احتیاجارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "یاسوج؛ تشنه عمران شهری، پروژه هایی که از نان شب واجبتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاسوج؛ تشنه عمران شهری، پروژه هایی که از نان شب واجبتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید