چگونه افکار غیرمنطقی را متوقف کنیم

به گزارش وبلاگ اندورید، افکار غیرمنطقی مانع از یک دید واقع بینانه می شوند. چنین افکاری می توانند به اضطراب، افسردگی و احساس خود باختگی یاری نمایند. راه حل هایی وجود دارد که می تواند به شما یاری کند افکار غیرمنطقی را متوقف نموده و مثبت فکر کنید. نشخوار فکری، تحقیر خود یا فاجعه پنداری از اصطلاحاتی هستند که حتما در رابطه با تفکر منفی شنیده اید. اما برای توقف افکار غیرمنطقی باید چه کار کرد؟ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه افکار غیرمنطقی را متوقف کنیم

انواع افکار غیرمنطقی

افکار غیرمنطقی مبتنی بر منطق نیستند و در واقع مبتنی بر فرضیات نادرست، ادراکات تحریف شده یا تجربیات گذشته هستند. انواع افکار غیر منطقی شامل موارد زیر است.

1. پیش بینی شرایط

وقتی پیش بینی می کنید، در واقع رویدادی را پیش بینی می کنید که اتفاق نیفتاده است. پیش بینی اینکه بدترین اتفاق خواهد افتاد به عنوان فاجعه پنداری نیز شناخته می گردد. برای مثال تصور کنید که ترس از پرواز دارید و در هواپیما هستید و با خود می گویید حتما هواپیما مسئله ای دارد. مشکل پیش بینی این است که فقط اضطراب شما را تقویت می نماید و باعث می گردد بیشتر احساس ترس کنید. با افزایش احساس وحشت، الگوی فکری شما از کنترل خارج می گردد و این باور در شما ایجاد می گردد که هواپیما حتما سقوط می نماید.

2. خود تخریبی

افرادی که مستعد اضطراب یا هراس هستند معمولا هنگام توصیف و موقعیت خود از کلماتی مانند باید استفاده می نمایند. ممکن است باور هایی مانند من باید در هواپیما آرام باشم یا من باید در جمع راحت باشم داشته باشید. چنین افکاری برای کاهش اضطراب کارساز نیست. افکار غیرمنطقی و خود تخریبی اضطراب را تغذیه می نماید. همانطور که بیشتر مضطرب می شوید، ممکن است در افکار خود غرق شوید، خود را به دلیل ترسیدن سرزنش کنید و صفت هایی مانند ضعیف و ناتوان به خود نسبت دهید. در نهایت این افکار را تعمیم می دهید و ممکن است فکر کنید که هرگز در جمع احساس خوبی نخواهید داشت یا همواره احساس ناراحتی خواهید کرد. همه این افکار مخرب بر احساس درماندگی می افزاید.

3. فکر خوانی

وقتی باور کنیم که دیگران ما را قضاوت می نمایند، احساس عصبانیت در ما بیشتر می گردد. یکی دیگر از انواع رایج افکار غیرمنطقی زمانی است که فرد به طور مداوم احساس می نماید که دیگران او را تایید نمی نمایند. این فرد احتمالا احساس گناه و نگرانی را تجربه خواهد نمود. حتی اگر هیچ مدرکی دال بر انتقاد از شما به وسیله دیگران وجود نداشته باشد، شما همچنان معتقدید که دیگران نسبت به شما احساس انتقادی دارند. برای مثال وقتی در هواپیما هستید با خود می گویید از چهره مهماندار می توانم بفهمم که هواپیما مشکل جدی دارد. این احساسات درونی فقط باعث افزایش دلهره می گردد. این افکار باعث می گردد افراد را از روی ظاهر آن ها قضاوت کنیم.

چه چیزی باعث افکار غیرمنطقی می گردد؟

دلایل زیادی برای افکار غیرمنطقی وجود دارد اما بیشتر اوقات به دلیل اضطراب است. اگر یک فکر غیرمنطقی را باور کنید، می تواند باعث اضطراب و نگرانی بیشتری گردد. اگر واکنش های خود را نسبت به افکار خود مدیریت نکنید، چرخه تفکرات منفی و اضطراب می تواند بی خاتمه باشد. افکار غیرمنطقی بعلاوه می توانند به وسیله شرایط خاص سلامت روان به ویژه اختلالات اضطرابی یا اختلالات روان پریشی تحریک شوند.

چه کسانی افکار غیر منطقی را تجربه می نمایند؟

هر کسی می تواند افکار غیرمنطقی را تجربه کند و بیشتر ما هر از گاهی این حس را تجربه می کنیم. این افکار در افرادی که مستعد نگرانی، تفکر بیش از حد و استرس هستند بیشتر ایجاد می گردد. بعضی از شرایط سلامت روان مانند مواردی که باعث پارانویا یا رفتار وسواسی می شوند، می توانند باعث ایجاد افکار غیرمنطقی نیز شوند. اگر مسائل روان زیر را دارید به احتمال زیاد افکار غیرمنطقی را تجربه کنید.

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • افسردگی
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال هراس
  • فوبیا
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • روان گسیختگی
  • اختلال مصرف مواد

چگونه افکار غیرمنطقی را مدیریت کنیم

راه های زیادی برای مقابله با افکار غیرمنطقی وجود دارد. درمان های مختلفی با توجه به دلیل افکار غیرمنطقی وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

1. افکار خود را بپذیرید

برای اینکه طرز فکر خود را تغییر دهید، ابتدا باید افکار غیر منطقی خود را بشناسید. وقتی متوجه شدید که فکر غیرمنطقی دارید، ابتدا با خود یا با صدای بلند به آن برچسب بزنید و بگویید که این یک فکر غیرمنطقی است. به یاد داشته باشید که شما برای داشتن این افکار آدم بدی نیستید. شما نمی توانید هر فکر غیرمنطقی را که به فکرتان خطور می نماید کنترل کنید. سعی کنید افکار را از سرتان بیرون نکنید یا خودتان را به خاطر داشتن آن ها تنبیه نکنید.

به این افکار توجه کنید و بپذیرید که وجود دارند. وقتی در مقابل فکر مقاومت می کنید، قدرت بیشتری به آن می دهید. برای مثال وقتی به خود می گویید به چیزی فکر نکنید، احتمال اینکه به آن فکر کنید بسیار بیشتر است. ممکن است سخت باشد، اما سعی کنید زمان بگذرد. اجازه ندهید افکار غیرمنطقی شما کاری را که انجام می دادید مختل کند. به خود اجازه دهید نگرانی، استرس یا اضطراب را احساس کنید، اما سعی کنید به جای اینکه فورا به آن ها واکنش نشان دهید، ابتدا احساسات خود را مشاهده کنید.

2. افکار خود را مجددا تنظیم کنید

سعی کنید یک دفترچه یادداشت و یک اتوماتیک همراه خود داشته باشید. در طول روز، هر فکر مضر و غیرمنطقی را که متوجه شدید یادداشت کنید. در خاتمه روز ممکن است از اینکه چند بار فکر غیرمنطقی داشته اید شگفت زده شوید. اکنون که آن ها را روی کاغذ آورده اید چند جمله مثبت بنویسید. برای مثال بنویسید که می دانم که تمام تلاشم را می کنم تا بر اضطراب و وحشت غلبه کنم. هرچه بیشتر از فرآیند فکر خود مطلع شوید، تغییر آن آسان تر می گردد. با گذشت زمان دیدگاه های شما در خصوص خود و دنیای اطرافتان به تصویری خوش بینانه تر تبدیل می گردد.

3. انتخاب های سبک زندگی

عادات سالم مانند ورزش، یوگا، مدیتیشن و تفریح ها می تواند به فرد یاری کند تا کمی از تفکر غیرمنطقی فاصله بگیرد. تمرین های یوگا و مدیتیشن استرس را در افرادی که با اختلالات اضطرابی، OCD و PTSD دست و پنجه نرم می نمایند، کاهش داده است.

4. درمان و تراپی

تراپی می تواند درمان موثری برای افکار و شرایط غیرمنطقی باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به ویژه برای شناسایی و تغییر تفکر تحریف شده موثر باشد. درمان شناختی رفتاری با تفکر تحریف شده مقابله می نماید و به فرد یاری می نماید تا راه های سالم تری برای تفسیر رویداد های زندگی خود ایجاد کند تا از فاجعه سازی جلوگیری کند. با یاری یک درمانگر می توانید آنچه را که در زیر این افکار وجود دارد، مانند ترس ها و نگرانی های خاص شناسایی کنید. گاهی اوقات افکار ما باور های عمیقی را که در خصوص خود و دنیای خود داریم، آشکار می نماید.

شاید یکی از موضوعات رایج افکار غیرمنطقی شما ترس از طرد شدن باشد. ممکن است ناخودمطلع باور کنید که شایسته پذیرش نیستید. یک درمانگر می تواند به شما یاری کند مکانیسم های مقابله ای سالم را بیاموزید تا چرخه افکار غیرمنطقی را قطع کنید، دیدگاه مثبت تری نسبت به زندگی ایجاد کنید و عزت نفس خود را برای به چالش کشیدن باور های منفی بهبود بخشید.

5. استفاده از دارو

دارو ممکن است به مدیریت علائمی مانند اضطراب یا پارانویا که منجر به تفکر غیرمنطقی می گردد یاری کند. در اختلالات روان پریشی (مانند اسکیزوفرنی)، دارو های ضد روان پریشی معمولا در کنترل اختلال فکری موثرتر هستند. دارو ها در شیدایی (در اختلال دوقطبی) نیز مصرف دارو زیر نظر پزشک لازم است. در اختلالات مصرف مواد، پرداختن به موضوع اعتیاد زمینه ای لازم است. برای اختلالات اضطرابی، اختلال هراس یا فوبیای خاص پزشک ممکن است مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارنماینده های بازجذب سروتونین نوراپی نفرین (SNRIs) را که دارو های ضد افسردگی هستند، توصیه کند. این دارو ها عوارض جانبی مانند بی قراری، حالت تهوع، یبوست، لرزش و غیره دارند.

کلام آخر

زمانی که افکار غیرمنطقی به فکر شما خطور می نماید، ممکن است احساس های مختلفی را تجربه کنید. برای مثال شاید احساس کنید که این افکار آرامش و تمرکز شما را از بین می برند. اگر افکار غیرمنطقی بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد، با پزشک صحبت کنید. پزشک یا درمانگر می تواند افکار شما را آنالیز کند و در صورت احتیاج برای شما دارو تجویز کند.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه افکار غیرمنطقی را متوقف کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه افکار غیرمنطقی را متوقف کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید