نگاه حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به روشندلان

به گزارش وبلاگ اندورید، میراث آریا/ این خبر پیرامون نگاه حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به روشندلان برای شما نوشته شد.

نگاه حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به روشندلان

حتما شما هم در طول روز با افراد روشندل که از نعمت بینایی برخوردار نیستند، روبرو شده اید. انسانهایی که شاید در نگاه اول به علت این نوع معلولیت برای انجام کارهای روزمره خود با مسائلی روبرو هستند اما بسیاری از آنها نیز با وجود این که روشندل هستند به خوبی از عهده انجام دادن کارهای خود بر می آیند و گاه حتی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردارند.

به عنوان مثال بسیاری از آنها در کارهای هنری مانند نقاشی، شعر و موسیقی یا نویسندگی و حتی رشته های مختلف ورزشی دارای توانمندی ها و استعدادهای بالایی هستند.

براساس آمار، حدود 190 هزار نفر در ایران نابینا هستند که این روشندلان مانند سایر افراد حق استفاده از امکانات موجود را دارند. به عنوان مثال بازدید از موزه ها یا حضور در هتل های مناسب افراد روشندل از جمله امکانات و خدماتی است که روشندلان انتظار استفاده مناسب از آنها را دارند.

برای همین است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور استفاده هرچه بهتر روشندلان از این امکانات، فرصت ها و ظرفیت ها با نگاه حمایتی همه جانبه اقدامات ارزشمندی را شروع نموده است.

برپایی تورهای گردشگری ویژه روشندلان

برپایی تورهای گردشگری ویژه روشندلان یکی از اقداماتی است که در چند سال اخیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از روشندلان انجام داده است.

به گفته یکی از کارشناسان گردشگری این وزارتخانه در این تورها، راهنمایان ویژه روشندلان، امکان گردش شنیداری، حرکتی و لمسی را برای شرکت نمایندگان فراهم می نمایند که در نوع خود تجربه ای نو در ایران است.

او می گوید: از آنجا که این گروه از شهروندان به علت مسائل بینایی، کمتر از بقیه افراد امکان حضور در تورهای گردشگری را دارند، برنامه های ویژه ای برای تهرانگردی نابینایان و کم بینایان برگزار می گردد که بروشورهایی به خط بریل آماده شده و در اختیار افراد قرار میگیرد تا بتوانند اطلاعات لازم در مورد بناها و اماکن تاریخی را به راحتی کسب نمایند.

به اعتقاد این کارشناس گردشگری، تجمیع تجارب این تور و تورهای مشابهی که در آینده برگزار خواهد شد می تواند گردشگری افراد دارای مسائل بینایی را تسهیل کند.

این در حالی است که برای استفاده هرچه بهتر روشندلان از امکانات رفاهی و اقامتی در حوزه گردشگری، بعضی از تاسیسات گردشگری برای روشندلان مناسب سازی شده است. به عنوان مثال میتوان به افتتاح اولین هتل مناسب سازی شده برای معلولان در مشهد اشاره نمود که بخشی از این هتل به روشندلان اختصاص دارد.

روشندلان و لمس تاریخ در موزه ها

در کنار تورهای گردشگری، فراهم کردن امکاناتی برای بازدید هرچه بهتر روشندلان از موزه و آثار تاریخی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از روشندلان است.

در همین رابطه نمایشگاه های مختلفی برپا شده و برنامه های ویژه ای برای بازدی روشندلان از موزه ها تدارک دیده شده که یکی از این نمایشگاه ها، نمایشگاه متفاوتی به نام لمس تاریخ در موزه ملی ایران است که به خوبی برگزار گردید و تجربه ای نو در موزه داری رقم خورد. در این نمایشگاه بازدیدنمایندگان نابینا و کم بینا آثار شبیه سازی به نمونه های تاریخ و فرهنگی لمس نموده و از نزدیک با هویت و فرهنگ ایران آشنا شدند.

آنطور که جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران میگوید: نکته حائز اهمیت و آنچه این نمایشگاه را با رویدادهای دیگر متفاوت نموده، توالی فرهنگی نمونه های به نمایش گذاشته شده از 9هزار سال پیش تا دوره اسلامی است. بعلاوه آشنایی از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی را به طریقی برای فرد نابینا ممکن می نماید که علاوه بر درک فرم، نقوش و تزیینات وابسته که به صورت برجسته کار شده به راحتی قابل دریافت باشد.

رئیس کل موزه ملی ایران هدف از طراحی و گشایش چنین نمایشگاهی را بهبود تجربه مخاطبان نابینا از موزه ها و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: چنین رخدادی مسئولیت اجتماعی موزه ها را در برابر این گروه از افراد خاطرنشان می نماید. به عنوان مهمترین نهادهای فرهنگی یک جامعه و با توجه به شعار قدرت موزه ها باید بیاموزیم روز تکریم و توجه به نابینایان صرفا 23 مهر درج شده در صفحات تقویم ها نیست و در مناسبت های دیگر همیشه باید جوابگوی احتیاج این عزیزان هم بود.

نوکنده بعلاوه گفت: در طرح بازسازی موزه ایران باستان اقدام نوی تدارک دیده شده تا در کنار بعضی آثار تاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب گردد. این اقدام امکانی را فراهم می نماید تا نابینایان عزیز نیز در فرصتی برابر با دیگر بازدیدنمایندگان از موزه استفاده نموده و بعلاوه مخاطبان دیگر و بویژه بچه ها و نوجوانان با لمس این مدل ها حسی متفاوت و ارتباط عمیقی با اشیا را تجربه نمایند.

فراوری آثار هنری زیبا با چشم دل

در کنار حوزه گردشگری و نیز میراث فرهنگی و موزه داری، حوزه صنایع دستی یکی دیگر از حوزه هایی است که هنرمندان روشندل صنایع دستی شاغل در این حوزه حمایت می شوند.

زیباترین آثار هنری و صنایع دستی به وسیله هنرمندان روشندلی فراوری می گردد که با چشم دل این آثار را خلق می نمایند. خیریه کعب عمیر، هنرمند خوزستانی یک نمونه از هنرمندان روشندل صنایع دستی است که آثار هنری زیبایی فراوری می نماید و اعتقاد دارد صنایع دستی باید کاربردی گردد تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد و نباید صرفا با عنوان وسایل تزیینی عرضه و استفاده گردد.

کعب عمیر میگوید: برپایی و برگزاری نمایشگاه و اختصاص مکانی برای فعالیت هنرمندان نابینا و بعلاوه ایجاد بازار دایمی برای عرضه آثار هنری می تواند به دیده شدن و فروش آثار این هنرمندان یاری کند.

منبع: همگردی

به "نگاه حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به روشندلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به روشندلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید