مصائب دیار الوند در انتظار تدبیر ابتکار، ساز محیط زیست کوک نیست

به گزارش وبلاگ اندورید، خبرنگاران - گروه استان ها: در کشورمان با توجه به افزایش مخاطرات زیست محیطی که حیات را تهدید می نماید، شاهد ارتقای سطح توجه به محیط طبیعی پیرامون هستیم به طوری که از زمانی که دولت تدبیر روی کار آمده اولین اولویت های خود حفظ محیط زیست را عنوان نموده است.

مصائب دیار الوند در انتظار تدبیر ابتکار، ساز محیط زیست کوک نیست

این روال به گونه ای است که می توان گفت در برخی حوزه ها کوشش های مناسبی شکل گرفته اما جدی گرفته نشدن این حوزه در سال های گذشته جهت دشواری را پیش روی برطرف مسائل قرار داده است به طوری که در استان همدان بر اساس نظر مدیرکل سابق محیط زیست همدان در سال های گذشته دو پروژه ملی راه آهن غرب کشور و سد گرین در نهاوند بدون دریافت مجوز زیست محیطی، کار خود را شروع نموده و ادامه می دهند.

دست اندازی به محیط طبیعی در لالجین

استان همدان نیز با مخاطرات مختلف زیست محیطی روبروست و به طور مثال یکی از آن ها را می توان در دست اندازی به محیط طبیعی در شهرک سفال شهر لالجین دید.

یک شهفرایند لالجینی در تبادل نظر با مهر در مورد وضع زباله های رهاشده در شهرک صنعتی این شهر گفت: در این منطقه نخاله های مختلف ریخته شده و عمده پس ماندها مربوط به واحدهای صنعتی است که در شهرک سفال فعالیت می نمایند و مسئولین واحدها نیز مدیریت اصولی در این واحدها ندارند.

محمود اکبری بیان داشت: این کار خود موجب ضرر به فعالان این شهرک بوده و به ضرر خود انسان هاست چراکه این نخاله ها موجب آلودگی محیط زیست و بسته شدن جهت رودخانه شده است.

اما آلودگی محیط انسانی تنها یکی از مسائل زیست محیطی استان است چراکه مشکل آلودگی منابع آب سطحی همدان به علت قرار دریافت سرچشمه های تأمین آن در محدوده شهر همدان با نگرانی هایی از سوی شهفرایندان همدانی روبروست.

فاضلاب در یکی از منابع تامین آب شرب همدان

یکی از این منابع تأمین آب که نگرانی هایی در مورد تضمین سلامتیش وجود دارد، رودخانه گنج نامه است که در فصول غیر زراعی، آب آن برای تأمین آب شرب همدان مورداستفاده قرار می گیرید.

یکی از کارشناسان محیط زیست در مورد تخلیه چاه های فاضلاب در این رودخانه بیان داشت: مشکل حمل فاضلاب ها و تخلیه آن ها را حل نموده ایم به طوری که می توانند در مخازن فاضلاب قبل از ورود به شهر آن را تخلیه نمایند تا بوی این خودروها در شهر موجب اذیت مردم نگردد.

رضا مهری بیان داشت: گاهی این فاضلاب ها در رودخانه تخلیه می گردد و باغداران به این امر معترضند و از آب رودخانه گنج نامه برای فصل غیر زراعی استفاده می گردد و نمی توان به صراحت گفت که چاه های فاضلاب در رودخانه نشت نمی نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در تبادل نظر با مهر در مورد وظایف این نهاد و موارد مخاطرات طبیعی مطرح شده بیان داشت: محیط زیست مسئولیت حفاظت از مناطق حفاظت شده در استان را بر عهده دارد و معین فرایندهای زیست محیطی در پروژه های مختلف نهادها نیز به عهده این مجموعه است.

محمدرضا محمدی ادامه داد: وظایف این ارگان بخشی نیز نظارتی است که به صورت پالایش مستقیم این وظایف نظارتی را عمل نموده و گزارش های خود را منتشر می نماید به طوریکه اعمال مدیریت ما در مناطقی است که مسئولیت مستقیم داریم و حتی ادارات شهرستانی مشتاق دریافت نظرات و مسائل مردم در مورد مسائل زیست محیطی هستند.

وضع زباله ها در شهرک لالجین اسفناک است

وی در مورد مشکل زباله های کارگاه های سفال گری در لالجین نیز بیان داشت: موضوع پسماندهای زباله در استان یک موضوع حاد بوده و در همه اقسام شرایط نابسامانی داریم که برخی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: وضع زباله ها در شهرک لالجین اسفناک است و همه دستگاهایی متولی باید به این موضوع توجه نمایند.

وی با اشاره به اینکه هر شهرک صنعتی یک محل انباشت زباله احتیاج دارد، ادامه داد: در شهرک سفال لالجین شاهد پس ماندهای زباله های کارگاههای سفال گری هستیم و اگر سیلابی روی دهد خاک روبه ها در آن منطقه به داخل رودخانه می ریزد. اما در این موضوع متولی اصلی شرکت شهرک های صنعتی است و مشاوری در این خصوص معرفی شده و مقدمات انعقاد قرارداد در حال اجرا است و مدیریت شهرک صنعتی لالجین اقداماتی را باید انجام دهد تا به صورت استاندارد خاک روبه ها دفن گردد.

محمدی بیان کرد: در شکل گیری و حین تأسیس شهرک های صنعتی مسئولیت هایی داریم و در استقرار واحدهای داخلی نیز نظراتی از سوی این نهاد داده گردد و از مرحله تذکر تا پیگرد حقوقی نیز می توانیم با واحدهای متخلف وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب در استان فوق بحرانی است، بیان داشت: بخشی از مشکل متعلق به خشک سالی هاست و برخی از مراکز علمی معتقدند ایران وارد خشک قرنی شده چراکه در 30 سال گذشته شاهد کاهش بارندگی ها و خشک سالی های مداوم بوده ایم.

وی با بیان اینکه افت آب های زیرسطحی در برخی نقاط استان به چند ده متر رسیده و چاره اندیشی اساسی برای این موضوع نشده است، گفت: مصرف نماینده اصلی دراین بین بخش کشاورزی است بااین حال متأسفانه شاهد شیوه های نامناسب آبیاری هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: متولی پالایش کمیت آب نیستیم ولی متولی کنترل پالایش آب هستیم و هر چه میزان آب قابل دسترس کمتر می گردد اهمیت نگه داری از آن بیشتر می گردد بنابراین وظایف این نهاد بیشتر معطوف به کیفیت سنجی است.

احتمال آلوده شدن آب رودخانه گنج نامه به فاضلاب

وی در مورد احتمال آلوده شدن آب رودخانه گنج نامه به فاضلاب واحدهای گردشگری جهتش بیان داشت: تنها راه حل اساسی برای حل این مشکل ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب و اتصال آن به شبکه فاضلاب شهر همدان است که باید مسئولان ارشد استان در این خصوص اعتبارات لازم را جذب نمایند.

محمدی با اشاره به اینکه مراجع مشخصی برای صدور پروانه موقت برداشت از معادن وجود دارند و در مورد صدور آن نظر می دهند، گفت: در حین بهره برداری نیز بر معادن نظارت وجود دارد و متناسب با تخلف تذکر داده می گردد.

تخریب معادن در روستای کهنوش تویسرکان

وی گفت: در مسئولیت های تعریف شده برای این نهاد حتی پیش بینی مخاطرات زیست محیطی در طرح های عمرانی نیز اجرا شده است و دراین میان برای برخورد ابزارهای محکمی در اختیار محیط زیست است اما متأسفانه انقدر که دغدغه توسعه استان را داریم شاهدیم که از این امر سوءاستفاده می گردد.

معان فنی محیط زیست استان همدان نیز در تبادل نظر با مهر در مورد وظایف این نهاد با اشاره به اینکه آنالیز آلایندگی محیط زیست، یکی از وظایف این نهاد است، بیان داشت: شناسایی زیست بوم های طبیعی باارزش در محیط زیست و همچنین مطالعه زیست بوم ها نیز از وظایف این نهاد است.

عادل عربی ادامه داد: قسمت هایی از استان که ازنظر وجود گونه های جانوری و گیاهی باارزش احتیاجمند حفاظت باشندشناسایی شده که یا به صورت منطقه حفاظت شده درآمده و یا شکارممنوع اعلام می گردد.

وی نیز در مورد احتمال آلودگی رودخانه گنج نامه به فاضلاب های واحدهای گردشگری جهتش گفت: کیفیت آب همدان قابل مقایسه با سه سال قبل نیست، از تاریک دره تا میدان گنج نامه 17 واحد وجود دارد که پتانسیل آلوده کردن رودخانه رادارند.

وی بیان داشت: با پیگیری های صورت گرفته این واحدها مجبور به نصب مخازن جمع آوری فاضلاب و همچنین زدن چاه های جذبی برای امر شدند، اما پس از مدتی متوجه شدیم برخی به صورت غیرقانونی در برخی ساعات شبانه روز اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه گنج نامه می نمایند که با آنان برخورد لازم انجام شد.

تخریب محیط زیست توسط برخی معدن کاران

وی همچنین در مورد تخریب محیط زیست توسط برخی معدن کاران استان بیان کرد: موضوع معدن بحث پیچیده ای است و متأسفانه پس از برداشت از معادن آن ها دوباره در استان بازسازی نمی شوند و انفجار، آلودگی محیط زیست و فرسایش زمین از دیگر معضلات برداشت از معادن است.

عربی گفت: در استان بیشترین مشکل در بخش عدم بازسازی حریم برداشت شده از معادن است و معادن اگر در مناطق حفاظت شده باشد تحت کنترل این نهاد است اما اگر در منابع طبیعی باشد بیشترین ورود به موضوع را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری می تواند انجام دهد.

وی همچنین در مورد ورود فاضلاب روستاهای بالادست سد اکباتان به داخل رودخانه منتهی به سد نیز اضافه کرد: فاضلاب روستاها به رودخانه سد اکباتان وارد می گردد اما اطمینان می دهم که آب قبل از استفاده شرب مورد تصفیه قرارگرفته و مسئله ای ندارد چراکه آلودگی جزیی وارد آب رودخانه می گردد، اما خود پالایی رودخانه می تواند این مشکل را حل نماید.

استان همدان در حالی امروز میزبان رئیس سازمان محیط زیست کشور است که نبض زیست بوم همدان در برخی مناطق به سختی می زند و در بخش تالاب ها حتی به شماره افتاده است.

فعالان محیط زیست استان همدان انتظار دارند که با حضور این مسئول کشوری تدبیری برای حفظ زیست بوم الوند از دست اندازی بیشتر توسط توسعه عمرانی، برداشت بی رویه از معادن و تعادل بخشی به حیات وحش این منطقه، جلوگیری از افزایش فرایند سریع بیابانی شدن اراضی استان که اکنون به 6 هزار هکتار رسیده، پرداخت حق آب تالاب ها، توجه ویژه به سلامتی آب شرب همدان و همچنین استانداردسازی تصفیه خانه های فاضلاب شهرک های صنعتی به عنوان مهم ترین اولویت های ضروری در حوزه محیط زیست گرفته گردد تا بتواند اندکی از آلام این پیکره زخم خورده را ترمیم بخشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مصائب دیار الوند در انتظار تدبیر ابتکار، ساز محیط زیست کوک نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب دیار الوند در انتظار تدبیر ابتکار، ساز محیط زیست کوک نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید