آغاز مهاجرت معکوس به روستاها

به گزارش وبلاگ اندورید، حدود نیمی از 62 هزار روستای کشور یعنی 30 هزار روستا در ایران خالی از سکنه هستند؛ این در حالی است که اوضاع سکونت در روستاهای دارای سکنه هم چندان مساعد نیست. 85 درصد اراضی کشاورزی، 27 درصد فراوری ناخالص ملی و 18درصد اشتغال در بخش روستایی قرار گرفته است، اما فقط 26 درصد از جمعیت کشور در منطقه ها روستایی زندگی می نمایند.

آغاز مهاجرت معکوس به روستاها

به نقل از همشهری، کارشناسان معتقدند با توجه به آغاز مهاجرت معکوس به روستاها طی سال های اخیر در نتیجه گرانی مسکن و اجاره بها در شهرها، آنچه می تواند به ثبات جمعیت در روستاها یاری کند، توزیع عادلانه خدمات و امکانات ازجمله اجرای طرح های هادی است.

با وجود همه تأکیدی که بر اجرای طرح هادی و زمینه سازی آن برای مهاجرت معکوس می گردد، اما رئیس بنیاد مسکن کشور از اختصاص 1100 میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی در روستاهای کشور طی سال جاری خبر می دهد درحالی که برای تکمیل طرح های هادی در همه روستاها 15هزار میلیارد تومان احتیاج است.

اعتبار سال جاری طرح های هادی

تا به امروز طرح هادی برای 40 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور تهیه شده است و طبق یک برنامه 10ساله هر سال باید 10 درصد روستاها هم در برنامه بازنگری طرح های هادی قرار گیرند. رئیس بنیاد مسکن کشور می گوید: سال جاری 1100 میلیارد تومان به اجرای طرح هادی در روستاهای کشور اختصاص داده شد.

اکبر نیکزاد با بیان اینکه در همه استان های کشور بیش از 8 درصد از اعتبار استانی به طرح های هادی روستاهای همان منطقه ها اختصاص داده شده است، می افزاید: مجلس شورای اسلامی به دلیل توجه به روستاها و اجرای طرح های هادی 3100میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اجرای طرح هادی روستاها مصوب نموده است که بعد از انتها تعطیلات مجلس و بازگشایی آن با رأی مجدد نمایندگان ملت این مقدار به بنیاد مسکن کشور ابلاغ می گردد.

اختصاص سالانه فقط 7درصد اعتبار

بنابه گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تکمیل طرح های هادی کشور 15 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد درحالی که سالانه فقط 7 درصد از این اعتبار پرداخت می گردد.

محمدرضا شاملو هم در حالی از پیگیری کمیسیون عمران برای افزایش تامین اعتبار طرح های هادی یاد می نماید که هر طرح هادی بعد از 10 سال احتیاج به بازنگری و در حقیقت اعتبار تازه دارد.

چالش طرح های هادی، فراتر از اعتبار

هرچند مهم ترین چالش طرح هادی را می توان اعتبار تصویب شده و اختصاص یافته دانست، اما نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نگاه دیگری به این موضوع دارد.

اسماعیل حسین زهی با بیان اینکه در زمینه طرح های اجرای هادی روستایی دچار عقب ماندگی هستیم به همشهری می گوید: مجلس در سال 1400 و 1401 توجه ویژه ای به طرح های هادی به عنوان عامل بازدارنده مهاجرت از روستاها دارد و اعتبار خوبی در این زمینه تصویب نموده است، اما این طرح چالش های دیگری هم دارد.

او با بیان اینکه اختصاص اعتبار به طرح های بازآفرینی شهری یک چالش در جهت مهاجرت معکوس به روستاهاست، می افزاید: این در حالی است که اگر اعتبار خوبی مانند آنچه در حوزه بازآفرینی شهری هزینه شده است به طرح های هادی اختصاص می یافت نه تنها انگیزه ماندگاری در روستاها افزایش می یافت که آمار حاشیه نشینی نیز کاش پیدا می کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چالش بعدی در جهت اجرای طرح های هادی را آمار غیرواقعی می داند و می گوید: مدیران شهرستانی و استانی برای کسب رتبه اول آمارهای غیرواقعی به مدیران کشوری ارائه می نمایند. این رویه باید اصلاح گردد و طرح های هادی روستایی را مانند طرح های نیمه تمام عمرانی ببینیم و برای دریافت اعتبار کافی لیست واقعی طرح های نیمه تمام را ارائه کنیم.

حسین زهی با تأکید بر اینکه هم اکنون آمار موثقی از اجرای طرح های هادی در کشور وجود ندارد، ادامه می دهد: احصای آمار دقیق این بخش در دستور کار قرار خواهد گرفت. نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جوانی جمعیت هم به افزایش جمعیت روستاها اشاره نمود و گفت: باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد تا با قانون جوانی جمعیت و افزایش زاد و ولد دوباره با موج تازه مهاجرت به حاشیه شهرها روبرو نشویم و راه حل این موضوع هم اجرای کامل طرح های هادی است.

او ضمن اینکه از دولت می خواهد به موضوع طرح های هادی نگاه ویژه ای داشته باشد، معتقد است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی زمین های روستایی و مجری طرح های هادی باید زمین را با قیمت پایین به روستاییان بدهند که هزینه زیادی برایشان نداشته باشد.

طرح هادی روستایی با اهدافی ازجمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، مالی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات و خدمات به وسیله ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، راهنمایی شرایط فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی اجرا شده است.

منبع: تجارت نیوز

به "آغاز مهاجرت معکوس به روستاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز مهاجرت معکوس به روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید