راهی برای بازگشت بوها و طعم های خوش به دنیای کرونایی ها

به گزارش وبلاگ اندورید، تهران (پانا) - دوران ابتلا به کرونا با تمام علائم و عوارض وحشتناکش در حوزه های تنفسی، گوارشی و ... که بگذرد، تازه علائمی بروز می نماید که نشان می دهد این بیماری نمی خواهد به همین سادگی ها دست از سر میزبانانش بردارد.

راهی برای بازگشت بوها و طعم های خوش به دنیای کرونایی ها

به گزارش خبرآنلاین ، مواردی همچون ریزش مو و اختلالات بویایی و چشایی که بسیاری از مبتلایان به کرونا حتی پس از بهبود کامل از این بیماری، از آنها رنج می برند. عوارضی که در برخی موارد باعث کلافه شدن فرد و حتی افسرده شدن او می گردد.

دکتر مریم دلشادطهرانی که بر روی اختلالات بویایی ناشی از کرونا تحقیق نموده، در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: از بین رفتن بویایی و چشایی از علائم ابتلای انسان به بیماری کرونا ویروس محسوب شده و علت آن هم حمله ویروس به اعصاب بویایی بوده و در بیشتر موارد برگشت پذیر است.

وی ادامه داد: اگر فردی دچار اختلال بویایی گردد و هیچ علامت دیگری از کرونا نداشته باشد، باید 10 روز در قرنطینه بماند؛ اما لازم نیست تا زمان برگشت بویایی به قرنطینه ادامه دهد، چون در برخی موارد برگشت بویایی تا چندین ماه طول می کشد، اما این فرد دیگر ناقل نیست.

او اعلام کرد: علاوه بر از دست دادن حس بویایی و چشایی موارد دیگری که در کرونا دیده می گردد فانتوسمی و پاروسومی است که در برخی از افراد 8 الی 10 هفته بعد از بهبود آنها از کرونا بروز نموده و از عوارض پساکرونا محسوب می گردد ولی در عین حال ابتلای مجدد محسوب نشده ولی بسیار شایع است.

دکتر دلشادطهرانی در شرح فانتوسمی گفت: فانتوسمی یا توهم بویایی زمانی است که فرد بوهایی را استشمام می نماید که افراد دیگر آن را متوجه نمی شوند و اصلا وجود خارجی ندارند. مثل بوی سیگار در جایی که کسی سیگار نمی کشد یا بوی مداوم گندیدگی، خاک سوختگی، بوی سیر و گاز آمونیاک که این بوها و طعم ها واقعی نبوده ولی بسیار آزاردهنده هستند.

وی در شرح پاروسومی یا بویایی پریشی نیز گفت: در پارسومی افراد، بوها و مزه ها را به اشتباه متوجه می شوند، مثلا برخی از غذاهای خوشمزه از نظرشان مزه لجن می دهد که این مسئله در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال گوشت، مرغ، تخم مرغ، پنیر، خیار، موز، پیاز و قهوه برای آنها طعم تعفن و بوی گند و عرق می دهد و بسیار آزاردهنده است.

دلشادطهرانی ادامه داد: به دنبال فانتوسمی و پاروسومی، مبتلایان دچار اضطراب و افسردگی و پرخاشگری می شوند و چون اطرافیان آنها را درک نمی نمایند، تحمل این شرایط برایشان بسیار سخت است. خیلی از این افراد چون نمی توانند بسیاری از غذاها را بخورند دچار سوء تغذیه و کاهش وزن می شوند. معمولا برای این افراد تحمل غذاهای سرد راحت تر از غذاهای گرم است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد عصب بویایی خودش را ترمیم می نماید و این اختلالات برگشت پذیر هستند، توضیح داد: در برخی افراد چند روز و در برخی چند هفته و در برخی دیگر چندین ماه ممکن است طول بکشد تا مشکل رفع گردد.

این پزشک که در حوزه اختلالات بویایی و چشایی ناشی از ابتلا به کروناویروس تحقیق نموده به راه های درمانی این عارضه اشاره نمود و بهترین راه را فیزیوتراپی بویایی دانست و اضافه کرد: در این روش باید چند رایحه به صورت روزانه توسط فرد بو شوند. روزی دو بار و هر بار به مدت 20 الی 30 ثانیه و بین بو کردن هر کدام از این رایحه ها 20 ثانیه فاصله بدهیم.

وی، چهار رایحه شایع و مناسب برای این فیزیوتراپی را رایحه لیمو، اکالیپتوس، گل محمدی، گل رز یا گلاب و میخک اعلام کرد و اضافه کرد: افراد می توانند اسانس این رایحه را تهیه نموده و هر روز بو نمایند. این کار باید روزانه صورت گرفته و استمرار داشته باشد. بو کردن عطر، ادکلن و دارچین هم موثر است.

او به راه های درمانی دیگری نیز اشاره نمود و گفت: شستشوی بینی با وسایل مخصوص از جمله راهکارهای درمانی حس بویایی است که باید به صورت روزانه انجام گردد. استفاده از دهان شویه و نیز استعمال پماد ویتامین A در کنار بینی نیز بسیار موثر است. در مقالات اخیر ذکر شده است که مصرف روزانه زینک و امگا 3 و نیز B کمپلکس هم می تواند تاثیرگذار باشد.

دلشادطهرانی در ادامه، استفاده از اسپری های بینی حاوی کورتون مثل نازونکس یا فلوتیکازون را نیز توصیه کرد و گفت: استفاده از اسپری اکسی متازولین نیز موثر است، اما باید دقت داشت که مصرف این اسپری ها حتما تحت نظر پزشک صورت گیرد. در برخی موارد مصرف کورتون خوراکی یا تزریقی هم موثر بوده است.

وی رعایت بهداشت دهان و دندان را اکیدا توصیه کرد و اضافه کرد: خمیردندان های دارچینی در برخی موارد موثر بوده است و افراد می توانند با مسواک نرم و خمیردندان دارچینی روی زبانشان را مسواک نمایند. آب نبات های سرد بدون قند با طعم لیمو، نعنا و اکالیپتوس نیز تاثیرگذار است و مصرف سیگار و قلیان و مواد مخدر می تواند این علائم را تشدید کند و در آخر مهمترین کار این است که فرد امیدوار به بهبود و برگشت پذیری حس بویایی و چشایی باشد و این کارها را هر روز و به صورت مستمر انجام دهد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "راهی برای بازگشت بوها و طعم های خوش به دنیای کرونایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی برای بازگشت بوها و طعم های خوش به دنیای کرونایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید