دندان زیبا می خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!

به گزارش وبلاگ اندورید، بعضی از عادت ها شاید از نظر ما خیلی مهم نباشند اما به راحتی می توانند به زیبایی و سلامت دندان هایمان صدمه بزنند. شاید شما هم دیده باشید که بعضی خانم ها ناآگاهانه و ناخودآگاه سنجاق سر خود را بین دندان هایشان می گیرند یا بعضی خیاط ها سوزن و بعضی نجارها میخ را کنار دهانشان می گذارند یا از آن بدتر، بعضی افراد که عادت

دندان زیبا می خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!

دندان زیبا می خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!

نویسنده:دکتر سیدمهدی هاشمی*

بعضی از عادت ها شاید از نظر ما خیلی مهم نباشند اما به راحتی می توانند به زیبایی و سلامت دندان هایمان صدمه بزنند. شاید شما هم دیده باشید که بعضی خانم ها ناآگاهانه و ناخودآگاه سنجاق سر خود را بین دندان هایشان می گیرند یا بعضی خیاط ها سوزن و بعضی نجارها میخ را کنار دهانشان می گذارند یا از آن بدتر، بعضی افراد که عادت به کشیدن پیپ دارند، پیپ را یک سمت دهان گذاشته و با گوشه لب پیپ را نگه می دارند. این نوع عادت ها می تواند سبب ساییدگی و فرورفتگی کنار دندان ها و حتی بازشدگی آنها از هم شود. همین تاثیر را می توانیم در کسانی که عادت به تخمه شکستن دارند هم مشاهده کنیم.

تخمه شکستن ، به مرور، اثر فرورفتگی در دندان ایجاد می نماید ولی مثل پیپ، سبب باز شدن دندان ها از هم نمی شود. به طور کلی، هر چیزی که مرتبا با دندان ها تماس داشته باشد، به عرض خودش، یک فرورفتگی در لبه دندان ها به وجود می آورد. بیشترین اثر تخمه شکستن را می توانیم روی دندان های جلویی که به صورت اهرم قرار می گیرند، ببینیم. در درازمدت، عادت به شکستن تخمه ها سبب ایجاد فرورفتگی در لبه دندان ها می شود که نمای زیبایی ندارد و می تواند مشکل ساز شود.

خوردن بعضی مواد غذایی سفت مثل تخمه، به ویژه تخمه ژاپنی، و بعلاوه بلال که پوست آن بین دندان ها و گاهی در لثه فرو می رود، می تواند اتصال بین لثه و دندان را از بین ببرد و سبب بروز التهاب در لثه ها شود. البته جای نگرانی نیست؛ چون این اتفاق زیاد نمی افتد.

شاید تخمه شکستن های متداول آسیب چندانی به دندان نرساند ولی این موضوع به سفتی و شدت و دفعات استفاده از تخمه برمی شود. یک تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب استفاده شود، می تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه های سفتی که به صورت تفننی مصرف می شوند، به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان های دایمی، تاثیر بگذارد.

پی نوشت ها :

* متخصص ارتودنسی

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون

به "دندان زیبا می خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان زیبا می خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید