خواص و مضرات روغن کلزا

به گزارش وبلاگ اندورید، استفاده از روغن مناسب برای پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد در پی جواب مناسب برای آن هستند. در واقع آشنایی با ویژگی ها و خواص هریک از انواع روغن ها یاری می نماید تا به انتخابی صحیح در روغن مصرفی برای سلامتی خانواده برسیم. در این مقاله به معرفی خواص روغن کلزا و مزایای استفاده از آن می پردازیم.

خواص و مضرات روغن کلزا

خواص روغن کلزا

روغن کلزا از دانه های گیاه کلزا به دست می آید. کلزا ارقام مختلفی دارد. گونه ای از گیاه کلزا که از آن روغن خوراکی استخراج می گردد، کانولا نام دارد که درصد اسید اروسیک کمتری نسبت به دانه کلزا دارد. لازم به ذکر است، مقادیر زیاد اسید اروسیک باعث رسوب چربی در قلب، عضله ها و غدد فوق کلیه می گردد، در حالی که گونه های تازه کلزای پرورش یافته، کمتر از 2 درصد اسید اوروسیک دارند و از این رو خطر آن برای سلامتی رفع شده است. مهمترین خواص روغن کلزای خوراکی عبارتند از:

1. سرشار از ویتامین ایروغن کلزا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ای است. این ویتامین نقش زیادی در سلامت پوست، مو و چشم دارد. بعلاوه این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به از بین بردن رادیکال های آزاد بدن یاری می نماید.

2. سرشار از فیتواسترولفیتواسترول ها نوعی چربی مفید گیاهی است و بنابراین فقط در مواد غذایی که منشاء گیاهی دارند، یافت می شوند. فیتواسترول ها مستقیماً روی سیستم گوارشی بدن تأثیر می گذارند و از جذب کلسترول درون دستگاه گوارش به مقدار 40 درصد جلوگیری می نمایند و در نتیجه در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی موثرند. بعلاوه بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان سینه، پروستات و روده محافظت می نمایند.

3. تحمل دمای بالایکی از خواص روغن کلزا نسبت به دیگر روغن های گیاهی، تحمل دمای بالا است و می توان از آن به عنوان روغن سرخ کردنی نیز استفاده کرد. این روغن دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است و تا دمای 230 درجه پایدار می ماند.

4. کیفیت تغذیه ای بالاروغن کلزا به علت داشتن اسید های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است. بعلاوه این روغن با داشتن اسید های چرب ضروری که در بدن ساخته نمی شوند، می تواند به حفظ سلامتی بدن یاری کند.

5. تسکین درد مفاصلتسکین درد مفاصل، درد روماتیسم و کاهش التهاب از خواص روغن کلزا است و همچون سایر روغن ها در طب سنتی از این روغن نیز برای رفع گرفتگی عضلات و کاهش تورم و التهاب استفاده می گردد.

6. تقویت مو ها و رفع شوره سراستفاده از روغن کلزا در ترکیب با سایر روغن ها مانند روغن نارگیل و روغن بادام به تقویت موها، کاهش ریزش مو و رفع شوره سر یاری می نماید. بعلاوه این روغن یکی از اصلی ترین راه های خانگی رفع کردن موی کدر است، زیرا پوششی روی مو تشکیل می دهد که دربرابر آلودگی ها و آسیب های خورشیدی از مو مراقبت می نماید و به علت قیمت مناسبتری که دارد استفاده از آن به صرفه است.

معرفی گیاه کلزاکلزا گیاهی زراعی و یکساله است و دانه های آن حاوی 40 تا 48 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است. گیاه کلزا به مصارف مختلفی می رسد که یکی از آن ها استخراج روغن از دانه های آن است. به طور کلی به ارقامی از گیاه کلزا که از آن ها روغن خوراکی استخراج میگردد، کانولا گفته می گردد. دانه های کلزا در فرایند روغن گیری، له و فشرده می شوند و به جامانده آن ها هم که منبع غنی از پروتئین است، برای فراوری غذای دام استفاده می گردد. این روغن هم مصرف خوراکی برای انسان، دام و طیور دارد و هم به مصارف صنعتی و دارویی می رسد. در صنعت، روغن کلزا به عنوان روان نماینده دستگاه ها کاربرد دارد.

مضرات روغن کلزا (موارد احتیاطی و منع مصرف)با وجود گسترده بون خواص روغن کلزا و استفاده فراوان آن در جوامع امروزی، بعضی موارد در رابطه با استفاده از این روغن وجود دارد که باعث شده بعضی متخصصان این روغن را در الویت های بعدی نسبت به سایر روغن ها نظیر روغن زیتون و روغن کنجد قرار دهند. دو مورد از مهمترین موارد احتیاطی مصرف روغن کلزا به توضیح زیر است:

1. اصلاحات ژنتیکییکی از مهمترین مضرات روغن کلزا، انجام اصلاحات و دستکاری های ژنتیکی است که در سال های اخیر بر روی این گیاه انجام شده است. امروزه، بیش از 90 درصد روغن های کلزا، از گیاهان کلزای اصلاح شده تهیه می شوند و متاسفانه عوارض جانبی این محصولات زیاد و البته ناشناخته اند.

2. هیدروژنه شدن روغنعملیاتی که طی آن روغن نباتی مایع تبدیل به روغن نباتی جامد می گردد را هیدروژنه کردن یا هیدروژناسیون می گویند. در طی این فرایند، یک اتفاق ناخواسته و نامطلوب رخ می دهد و آن فراوری اسید های چرب ترانس است. اسید چرب ترانس به علت اینکه یک اسید چرب غیر عادی است برای سلامتی خصوصا بیماری های قلبی و عروقی خطرناک است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خواص و مضرات روغن کلزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات روغن کلزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید