جشنواره عظیم بین المللی جایزه عظیم شعر سال برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ اندورید، جشنواره عظیم بین المللی جایزه عظیم شعر سال با انتخاب بهترین شعر فارسی برای امام حسین علی(ع)، توسط مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا برگزار می گردد.

جشنواره عظیم بین المللی جایزه عظیم شعر سال برگزار می گردد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ اندورید جشنواره بزرگ بین المللی جایزه بزرگ شعر سال با اهدای 10 هزار یورو به بهترین شعر فارسی برای امام حسین علیه السلام توسط مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا برگزار می شود.

سید عبدالله حسینی، دبیر جشنواره بزرگ بین المللی جایزه بزرگ شعر سال در نشست خبری که در آفریقای جنوبی برگزار گردید ضمن اعلام این خبر از شاعران فارسی و انگلیسی زبان دنیا برای شرکت در این جشنواره بزرگ دعوت به عمل آورد.

وی اضافه کرد واقعه عاشورا و حماسه ای که امام حسین علیه السلام در کربلا آفرید زیبا ترین و حماسی ترین مقطع تاریخ بشر محسوب می شود. روزی که خداوند ذبح بزرگ را به تماشا نشست و اوج عشق و ارادت حسینی را دید و بر خود آفرین گفت.

اگر چه شاعران شیعی در طول تاریخ آثار ارزشمندی در خصوص امام حسین و کربلا خلق نموده اند. اما متاسفانه هنوز در خور آن حماسه بینظیر اثری آفریده نشده است. شعر جاودانه محتشم و مثنوی عرفانی عمان سامانی و خط خون موسوی گرما رودی آثار فاخر هستند که کربلا را هر کدام از یک زاویه مجسم نموده اند اما آن واقعه بزرگ دست نیافتنی است.

وی در ادامه گفت : امام سجاد علیه السلام به فرزدق شاعر که در مدیحت اهل شعری سوده بود و در برابر هشام خوانده بود هزینه چهل سال زندگی اش را جایزه داد و باز گفت ببخش که بیش از این در توانم نیست.

ما نیز به تاسی از امام زین العابدین علیه السلام جایزه بزرگی را برای بهترین شعر در خصوص امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا در نظر گرفته ایم که از منابع غیر دولتی تامین خواهد شد.

حسینی در خصوص معیارهای انتخاب شعر اضافه کرد: این شعر باید تمام ویژه های یک شعر برجسته را دارا باشد.

شعری که جایزه 10 هزار یورویی سال جاری را خواهد برد باید علاوه بر معیارهای ادبی یک شعر استثنایی از لحاظ مضمون پردازی و همین طور بدیع و بی نظیر باشد. تقابل تاریخی حق و باطل و شناساندن یزید و حسین زمان حتما باید در یک شعر حسینی لحاظ شود.

یک شعر ممتاز باید در هیئت ها و آواهای آئینی قابل استفاده باشد و دارای قدرت فوق العاده تهییج و برانگیزانندگی قدرتمندی باشد. و بتواند ذکر زبان مردم صاحب نظر شود.

برای خلق چنین اثری به زبان فارسی و انگلیسی مسابقه بزرگ بین المللی تحت عنوان جایزه بزرگ دنیای شعر سال بر خواهد شد. و به هر کدام از بهترین آثار به مفهوم مطلق به زبان فارسی و انگلیسی 10 هزار یورو وجه نقد و جوایز ارزشمند دیگری تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین آقای محسن زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پروتوریا را به عنوان دبیر کمیته مشارکت های مردمی؛ و آقای کرد را به عنوان دبیر کمیته هماهنگی ها و پشتیبانی این جشنواره معرفی کرد.

در ادامه این نشست خبری محسن زاده ضمن تاکید بر غیر دولتی بودن این جشنواره گفت که جشنواره آماده جلب مشارکت های مردمی است.

اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند برای برنده یا برندگان این جشنواره جوایز ویژه ای در نظر بگیرند که در فرایند اطلاع رسانی های جشنواره به اطلاع همگان خواهد رسید.

وی همچنین از انتصاب دو نفر برگزیده به عنوان سفیر ادبی اهل بیت از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اطلاع داد.

وی اضافه کرد شعر برگزیده سال در یک لوح سنگی بزرگ با خط یکی از خطاطان برجسته معاصر حکاکی و با یاری مجموعه شهرداری و شورای اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در یکی از میادین یا پارک های شهر تهران هرسال نصب خواهد شد تا نسل های آینده یا سیر تطور ادبیات فارسی آشنا شوند. در ضمن مجسمه شاعر سال و خطاط این شعر ساخته و در کنار این لوح نصب خواهد شد.

مهلت ارسال آثار فارسی تا 15 محرم سال جاری و مهلت ارسال آثار انگلیسی تا 20 اکتبر سال 2020 خواهد بود.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "جشنواره عظیم بین المللی جایزه عظیم شعر سال برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره عظیم بین المللی جایزه عظیم شعر سال برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید