باند فرودگاه یخی در قاره قطب جنوب
به گزارش وبلاگ اندورید، با وجود فرودگاه های نه چندان جالب در جهان، شاید آشنایی با فرودگاه هایی خلاقانه و شاید کمی دور از فکر جالب باشد. باند فرود پایگاه مک موردو (McMurdo) در قطب جنوب پوشیده از یخ است و بسیاری اعتقاد دارند، مهم ترین فرودگاه قاره است. با خبرنگاران همراه باشید تا با جزئیات این فرودگاه آشنا شویم.
در دنیای امروز با وجود فرودگاه های نه چندان جالب، شاید آشنایی با فرودگاه هایی خلاقانه و شاید کمی دور از فکر جالب باشد. اگر گمان می کنید فرودگاهی چون سنت مارتین (St. Maarteen) که در آن هواپیماها در زمان فرود ارتفاع بسیار کمی از افراد در ساحل دارند، وحشتناک است، پس حتما باندهای پر از یخ فرودگاه پایگاه مک موردو (McMurdo) قطب جنوب را ندیده یا تجربه نکرده اید. بسیاری اعتقاد دارند، این پایگاه نظامی مهم ترین فرودگاه قاره است.
در حدود 2500 مایلی کرایست چرچ (Christchurch) در نیوزیلند و در سواحل جزیره راس (Ross) محل بزرگترین زیست گاه این قاره با نام پایگاه مک موردو است که پایگاه اصلی برنامه های آمریکا در قطب جنوب و خانه بیش از 1000 نفر در تابستان است، البته این تعداد در زمستان به 250 نفر کاهش می یابند. احتمالا اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود اگر بگوییم دمای هوا در بعضی اوقات سال به زیر 58 درجه فارنهایت هم می رسد. علاوه بر آب و هوا و دور بودن این قاره، بحث همیشگی این بوده که چگونه به همه جا دسترسی داشته باشیم. دو روش وجود دارد: یکی روش آهسته تر و کمی از مدافتاده، یعنی کشتی؛ دیگری گزینه سریع تر، یعنی هواپیما، که با سه باند فرود یخی و جالب این فرودگاه میسر می گردد.
یکی از این باندها برای هواپیماهای چرخ دار است که یخ استفاده شده در آن از نمونه های موجود در یک پیست اسکی یا در دریاچه محل زندگیتان بعد از یک روز سرد زمستانی نیست. این باند فرود با نام باند پگاسوس (Pegasus Field) در واقع از چیزی ساخته شده که به آن یخ سفید می گویند، روی یخ این باند با لایه ای از این یخ سفید پوشیده (3 تا 4 اینچ از یخ فشرده) و برای هواپیماهای چرخ دار تعبیه شده است.
باند دیگری با عنوان باند فرود اصلی وجود دارد که آن هم یک باند فرود یخی است و به علت نزدیکی به پایگاه مک موردو باند اصلی برای برنامه آمریکا در قطب جنوب است و در نهایت باندی تحت عنوان باند ویلیامز (Williams Field) که باندی برفی و فقط برای هواپیماهایی با تجهیزات اسکی برای فرود در نظر گرفته شده است. بعضی از هواپیماها حتی به جت یاری کننده برای بلند شدن مجهز هستند که خصوصا در شرایط سخت زمستانی به آنها یاری می نماید.
گفته می گردد خطر فرود در این باندها به هیج عنوان بیش از خطر فرود در باندهای دیگر نیست و تنها احتیاج به یک مهارت متفاوت برای مانور دارد.
منبع: کجارو / travelandleisure.com / atlasobscura.com